היום: העדות של מנכ"ל גוגל בקונגרס; מתכנן "טיעונים פטריוטיים"

סונדר פיצ'אי יגיע היום (ג') לתת עדות בפני המחוקקים האמריקנים בכל הקשור בהטיה הפוליטית בפלטפורמות של גוגל, על החלטת ענקית החיפוש לעצור את החוזה השנוי במחלוקת שלה עם הפנטגון והבחירה לעבוד עם סין על פיתוח מנוע חיפוש מצונזר

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, מתכנן לשים דגש על הפטריוטיזם של הענקית בראשותו, כך על פי מצבור הערות מוכנות שפרסם לקראת התייצבותו בשימוע בקונגרס האמריקני היום (ג').

בעדותו זו סביר להניח שפיצ'אי יעמוד בפני מצבור שאלות לא פשוטות, קצת בדומה למה שעבר מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק במעמד מקביל לפני מספר חודשים. שלא כמו במקרה של פייסבוק, שם נקרא המנכ"ל לתת עדות עקב מקרה מאוד מסוים – פרשית קיימברידג' אנליטיקה והמעורבות של הפלטפורמה שלו בבחירות לנשיאות בארה"ב – פיצ'אי עתיד להישאל על מספר עניינים כלליים יותר.

"מוביל את החברה ללא הטיה פוליטית"

כך למשל אפשר להניח שהמנכ"ל ייחקר לגבי ההטיה, לכאורה, שמקיימות פלטפורמות החיפוש הדומיננטית בניהולו ויוטיוב, שבבעלות גוגל, נגד תוכן שמרני, כפי שטען הנשיא דונלד טראמפ וטענו אנשי ימין נוספים, כשמנהיג הרוב השלט בקונגרס, קווין מקארתי הרפובליקני, הדגיש את הטענות שהשיטות העסקיות של גוגל "הושפעו מהטיות פוליטיות".

"אני מוביל את החברה ללא הטיה פוליטית ועובד על מנת להבטיח שהמוצרים שלנו ימשיכו לפעול כך", כתב פיצ'אי והמשיך, "לעשות אחרת היה ללכת נגד עקרונות הליבה שלנו ונגד האינטרסים העסקיים שלנו".

כמו כן יתהו ככל הנראה המחוקקים בשימוע בנוגע לפרקטיקות הגורפות של סינון הנתונים שמבצעת החברה. גוגל הכחישה בתקיפות את ההאשמות האלה כאשר הן עלו בעבר, ותעשה זאת שוב ביום ג', כך לפי הדברים שמתכנן פיצ'אי לשאת בשימוע. לפי פיצ'אי, "משתמשים גם מצפים מאיתנו לספק מידע מדויק ומהימן. אנחנו עובדים קשה בכדי להבטיח את שלמות המוצרים שלנו, וכבר החלנו מספר בדיקות ואיזונים בכדי להבטיח שהם ממשיכים לעמוד בסטנדרטים שלנו", מתכן פיצ'אי לומר.

עוד הוא מציין בהערות שהכין כי "גם כשאנחנו מתרחבים לשווקים חדשים אנחנו אף פעם לא שוכחים את השורשים האמריקאים שלנו", כנראה בהתייחסות למנוע המצונזר, שפירית (Dragonfly) שמו, שלפי הדיווחים הולך וקורם עור וגידים לקראת כניסתה של הענקית לסין. בדברים המוכנים של פיצ'אי לא מוזכרת סין באופן ישיר עם זאת, ממש כפי שלפני זמן מה, בסוף ספטמבר, הצליח נציג שלה בשימוע בסנאט להתחמק ממטח שאלות על תכניות הענקית לסין.

אמון בטכנולוגיה, אמון באנשים והרבה דיפלומטיה

עוד מתכנן פיצ'אי לומר בפני הקונגרס כי הוא "מאמין באנשים וביכולת שלהם להשתמש בטכנולוגיה בכדי לשפר את חייהם, ואני גאה מאוד במה שגוגל עושה כדי להעצים אנשים ברחבי העולם, במיוחד כאן בארה"ב".

עדותו של פיצ'אי – בדיון שמוגדר כעוסק ב"שקיפות ואחריות" במנוע החיפוש של עמק הסיליקון – אולי אופטימית לגבי הפוטנציאל הטכנולוגי, אבל מגיעה על רקע הבחינה הגדלה והולכת מטעם השלטונות את גוגל ואת עמיתותיה הענקיות בתעשיית הטכנולוגיה עקב שלל דיווחים מטרידים אודות הפרת אמון הציבור, הטיות דעת, ושימוש בכוחן לצורך צרכים מסחריים בתוך הזנחת פרטיות המשתמשים וזכויותיהם.

בנוסף מגיע השימוע – בתוך שגוגל מתמודדת עם הטענות להתנהלות אנטי-שמרניות מטעם הנשיא האמריקני ופעילי הימין – על רקע מחאת עובדים הולכת וגדלה שנסובה סביב תכניותיה לפתח רחפנים ובינה מלאכותית בעבור הפנטגון והצבא, במה שכונה פרויקט Maven. הדברים הביאו אותה לביטול החוזה השמן המדובר.

עובדות ועובדים אחרים מוחים כנגד הענקית על הטיפול הלא מוצלח שלה, בלשון המעטה, בהנהלות והתנהגות בלתי הולמת בקרב בכיריה, בעיקר בהיבט המיני, ונאלצה לשנות נהלים מסורתיים, כמו שימוע פנימי במקרי תלונה על ניצול מיני, שבוטל לחלוטין, עקב הלחצים עליה להטיב את דרכיה.

על רקע הביקורת עליה, נשמעים הדברים שמכין פיצ'אי באופן כללי לקראת ביקורו בקונגרס כדיפלומטיים להפליא. הוא מתכנן לומר כי "אנחנו חברה המספקת פלטפורמות להשקפות ולדעות מגוונות – ואין לנו מחסור בהן בקרב העובדים שלנו. חלק מאנשי הצוות שלנו הם חיילים לשעבר ונשים שסיכנו הרבה בהגנה על המדינה שלנו, חלקם ליברטריאנים אזרחיים שמגנים על חופש הביטוי בעוצמה, חלקם הורים המודאגים מהתפקיד שמשחקת הטכנולוגיה בביתנו, חלקם כמוני – עולים לארץ הזאת, אסירי תודה על החירויות וההזדמנויות שהיא מציעה. וחלק מאיתנו הם רבים מהדברים האלה יחד".

האם האמירות הללו ישקיטו את המחוקקים, או שפיצ'אי עומד בפני צלייה על הגריל? ביום ג' נדע יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים