ניו-יורק: 17.22 דולר לשעה – שכר מינימום חדש לנהגי אובר וליפט

הקביעה התקדימית כוללת את שתי חברות שיתופי הנסיעות וחברות דומות שנהגיהן יקבלו בקרוב את שכר המינימום החדש בעת עבודתם בעיר ● המהלך עתיד לעלות את המשכורת הממוצעת בכ-9,600 דולרים בשנה ● האם הדבר יהדהד גם לערים אחרות?

נהג מונית בניו-יורק. צילום: BigStock

הוועדה למוניות ולימוזינות (TLC) של העיר ניו-יורק קיבלה אתמול (ג') החלטה על שכר מינימום חדש שיקבע בעיר, בכדי להגן על נהגי חברות שיתופי נסיעות מפני קיפוח בתנאיהם מטעם חברות אלו, שבראשן ניצבות כמובן הענקיות אובר וליפט.

על פי המדיניות החדשה, נהגים ישתכרו שכר מינימום של 17.22 דולרים לשעה, שתחום ההסעה הוא השווה לשכר המינימום של 15 הדולר הנהוג במדינה, אם לוקחים בחשבון את העובדה כי הנהגים העצמאיים הללו צריכים לשלם בעצמם את המסים ולא מקבלים תשלום בעבור חופשות, כך הסבירה ה-TLC. הנוסחה שחושבה לוקחת בחשבון גם את הזמן המושקע מטעם הנהג, שאינו נחשב כזמן עבודה פרופר שנמדד רק במהלך הנסיעות, כמו למשל זמן המתנה למשלוח או הזמן שאורכת ההגעה לאיסוף נוסע.

בנוסף לשכר המינימום, בכדי לספק הגנה מסוימת לנהגים שעובדים עם חברות שיתופי הנסיעות מבוססות האפליקציות – אשר מסווגים כקבלנים ושאינם זכאים להטבות רבות ולזכויות להגנה על עובדים – הנהגים בניו-יורק ירוויחו מעתה גם בונוסים על "נסיעה משותפת", שנקבעו על ידי ה-TLC.

שינויים אחרים שהתקבלו כוללים תעריף חדש לנסיעה "מחוץ לעיר", שישולם לנהגים בעבור הזמן שבילו בעת שחזרו מהנסיעה אל מחוץ לגבולות העיר.

תקדים שישמש השראה לערים אחרות?

המהלך, שייכנס לתוקף בתוך 30 יום, צפוי להעלות את שכר הנהגים הממוצע ב-9,600 דולר לשנה.

יצוין כי ניו-יורק, מעצם היותה עצומה ועצמתית בחשיבותה בארצות הברית ובעולם, נמצאת בחוד החנית של שינויים רגולטוריים שיכולים להוות דוגמה לערים אחרות שילכו בעקבותיה בעתיד.

על פי התקשורת האמריקנית, החידוש – שמגיע בתקופה שבה עובדי קבלן רבים במשק בארצות הברית נאבקים עם יוקר המחיה בגין שכר נמוך יותר ויותר ועלויות גבוהות יותר של החיים בערים הגדולות כמו ניו יורק – יכול בהחלט להוות תקדים לערים אחרות. עד כה כבר שקלה מועצת העיר של סיאטל הנהגת כללים דומים, אבל טרם הכריעה או הובילה מהלך דומה.

אובר וליפט – ביקורת והתנגדות לכללים החדשים

זו הפעם הראשונה ששכר בסיס מינימלי לתשלום נקבע בתעשיית ההסעות בארצות הברית ולהחלטה כבר נשמעות ביקורות שונות שטוענות כי היא עלולה להביא לכך שהחברות אובר וליפט ודומותיהן יעלו את תעריפיהן בניו-יורק.

לפי דיווח של רקורד, חברות שיתופי הנסיעות הביעו חששות לגבי כללי השכר החדשים, שלדבריהן יכולים להיות להם השלכות שליליות. ראשית, חברות כמו ליפט ו-אובר אומרות כי הכללים תוכננו ונוסחו באופן שיאפשר למתחרים להציע מחירים נמוכים משלהן. הן גם הביעו חששות כי הכללים הללו יכולים להרתיע את הנהגים מלעשות נסיעות ארוכות יותר שכרוכות ביציעה ממרכז העיר, כי התעריף שישולם לנהגים שיוצאים מחוץ למנהטן נקבע כנמוך יותר.

דובר ליפט הגיב בהצהרה וכתב כי "ליפט מאמינה שכל הנהגים צריכים להרוויח שכר שמאפשר להם לחיות, ואנחנו מחויבים לעזור לנהגים להגיע למטרות שלהם". הדובר המשיך וכתב עוד כי "הכללים האלה יהוו צעד לאחור בעבור הניו יורקרים, ואנו קוראים ל-TLC לשקול אותם מחדש".

ג'ייסון פוסט, מנהל בכיר של תחום יחסי הציבור באובר, פרסם הודעה לאחר ההצבעה ובה הביע חששות דומים. גם הוא טען בשם החברה שלו כי ראשית המחיר של השירות ככל הנראה יעלה עקב השינוי.

בהצהרה שלו כתב בין השאר פוסט כי אובר תומכת במאמצים להבטיח שנהגים במשרה מלאה בניו-יורק יוכלו להרוויח שכר מחיה הוגן, אבל טען כי "היישום מטעם ה-TLC של חקיקת מועצת העיר בכדי להגדיל את הכנסות הנהג יוביל לתעריפים גבוהים מהדרוש", ובנוסף, לטענתו, יפריע ולא יתרום להתמודדות עם עומס התנועה הקשה באזור העסקים המרכזי במנהטן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים