"איראן – מהגדולות שביצרניות ומפיצות הפייק ניוז"

דו"ח מיוחד של קלירסקיי הישראלית חשף מערך איראני, המפעיל 150 אתרי חדשות מזויפים ברחבי העולם ובעשרות שפות שונות

פייק ניוז. צילום: צילומי מסך של קליר סקיי.

איראן עורכת פעילות איראנית חובקת עולם להקמת של אתרי פייק ניוז ב-30 מדינות שונות, כך על פי קלירסקיי הישראלית. ‏"איראן היא מהמדינות הגדולות שביצרניות ואשר מפיצות פייק ניוז", אמר לאנשים ומחשבים בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי.

דו"ח מיוחד של חברת הסייבר חשף מערך איראני המפעיל 150 אתרי חדשות מזויפים ברחבי העולם ובעשרות שפות שונות. לכל אחד מהאתרים תשתית תומכת ברשתות החברתיות, המפיצה את התכנים הכוזבים.

פייק ניוז. צילום: צילומי מסך של קליר סקיי.

פייק ניוז. צילום: צילומי מסך של קליר סקיי.

עשרות בעלי תפקידים שונים ובכללם כתבים ועורכים דוברי שפות שונות

על פי קלירסקיי, הפעילות פונה לגולשים בעשרות שפות שונות ובעיקר במדינות בעלות אינטרס אשר מנוגד לאיראן, כמו ארצות הברית, הודו, סעודיה, ישראל, תורכיה, תימן ועוד. שיטת הפעולה של מערך ההתחזות האיראני הינה גניבת כתבות נבחרות מאתרי חדשות לגיטימיים ומוכרים על מנת לייצר אמינות לאתרי הדיסאינפורמציה ועריכתן כך שיתאימו לאינטרסים האיראנים. בשלב השני והמשלים של הפעילות, הוקמו עמודים ייעודים ופרופילים מזויפים ברשתות החברתיות. אלה מפיצים את התכנים ברחבי הרשת. כזכזור, כחלק מתשתית הפייק ניוז האיראנית, קלירסקיי חשפה  לפני כחודשיים פעילות בשפה העברית, באמצעות האתר "תל אביב טיימס", אשר הפיץ כתבות ערוכות מכלי תקשורת ישראליים.

תשתית הפייק ניוז האיראנית מנוהלת על ידי קבוצה מאורגנת, אשר כוללת עשרות בעלי תפקידים: כתבים ועורכים דוברי שפות שונות, מעצבים גרפיים, מפתחי תוכנה, מומחים לרשתות חברתיות ואחרים. חלק מהאתרים אף כוללים אפליקציות ייעודיות אשר הוקמו כאמצעי הפצה נוספים. באתרים אחרים האיראנים מפיצים אפליקציה הנקראת Quds Day – לקידום יום התמיכה בהתנגדות הפלסטינית המצוין באיראן ביום השישי האחרון של הרמדאן, בהפגנות סוערות כנגד ישראל. להערכת קלירסקיי, איראן הצליחה להשפיע באופן מסוים על עיצוב דעת הקהל בעולם, בקרב כמה מדינות במשך שנים רבות.

פייק ניוז. צילום: צילומי מסך של קליר סקיי.

פייק ניוז. צילום: צילומי מסך של קליר סקיי.

לדברי דולב, "אנחנו רואים כאן מאמץ יוצא דופן של האיראנים לייצר שינוי גלובלי בתודעה הציבורית. זאת, במטרה להסתיר את השאיפות האמתיות של המשטר באיראן. הקבוצה העוינת השקיעה מאמצים כספיים ומשאבי אנוש עצומים על מנת לייצר תשתית באמצעותה יוכלו להפיץ את המסרים שלהם. החשיפה חשובה: ארגונים והציבור באופן כללי, נדרשים להגן על עצמם מפני אתרי פייק ניוז ומידע מטעה, כוזב ומזיק."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים