למרות התלונות: זינוק בפעילות הסחר המקוון של הדואר

ההכנסות של דואר ישראל בתחום זינקו בתשעת החודשים הראשונים ב-35% - לטענת החברה עקב שיפור בשירות ● המהלכים שעשה הדואר בתחום, ובמרכזם הקמת מרכז הסחר המקוון במודיעין, עומדים למבחן בעצם ימים אלה, ימי הקניות של סוף השנה

הדואר בא היום - עם לינק לאתר פורנו ושאלות משונות

התלונות על הטיפול של דואר ישראל והמכס בחבילות עם הדברים שאנחנו קונים באינטרנט רבות, אבל הדו"חות הכספיים של החברה מראים שלמרות זאת, אנחנו (אלה מאתנו שרוכשים אונליין) מגדילים את השימוש שלנו בשירותיה. על פי הנתונים ששחרר הדואר היום (ה'), ההכנסות שלו מהחבילות הללו זינקו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-35%.

מנתונים שפורסמו בסדרת כתבות ששודרה השבוע בחדשות ערוץ 10 עולה כי 99% מהקניות באינטרנט מחו"ל מגיעות לרוכשים באמצעות הדואר, ורק 1% עושים זאת דרך חברות השילוח. נראה שהסיבה המרכזית לכך, מלבד אולי ההרגל, היא העלויות הנמוכות יותר של השירות בדואר. חברת דואר ישראל אף הקימה באחרונה מרכז מסחר מקוון באזור התעשייה במודיעין, במטרה לייעל את תהליך מיון החבילות ולעשות אותו למהיר יותר.

אלא שלמרות המאמצים, משלוח חבילה באמצעות הדואר, שאמור לקחת (ולפעמים גם לוקח) ימים אחדים, מגיע לעתים ללקוח אחרי שבועות ואף חודשים. דוגמאות לכך ניתן היה לראות באותה סדרת כתבות.

לא רק בגלל הדואר

יצוין שהדואר הוא לא הגורם היחיד למצב: כחלק מהמרכז, נבנה בו מקום לעובדי המכס, שצריכים לעבור על החבילות הנשלחות על מנת לקבוע האם יש לגבות עליהן מסים – וכמה. אולם, עובדי המכס מתמהמהים לפי שעה לעבור למרכז החדש, ואף פתחו בסכסוך עם ההנהלה. כתוצאה מכך, חלק מהחבילות מגיעות למרכז במודיעין ומועברות משם למבנה המיון הישן של הדואר בתל אביב – דבר שמעכב עוד יותר את הגעת המוצרים ללקוחות.

הדואר, מצדו, פתח השנה לא רק את המרכז במודיעין, כי אם גם עשרות מרכזי מסירת חבילות בשיתוף עסקים קטנים ורשתות, כך שהוא מציע יותר מ-1,200 נקודות מסירת חבילות, מתוכן 518 מרכזי מסירת חבילות חיצוניים וכ-700 יחידות דואר. עוד אומרים שם כי "בתקופה הנוכחית של השנה נערכת חברת הדואר לקליטת מיליוני חבילות שהוזמנו מחו"ל בחגי הקניות הבינלאומיים, תוך תגבור מרכז הסחר המקוון במודיעין, שערוך לקלוט ולמסור מעל 100 מיליון חבילות בשנה".

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין. צילום: יח"צ

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין. צילום: יח"צ

בדואר מציינים את שיפור השירות מצדם וטוענים שיחד עם המודעות ההולכת וגוברת לקניות באינטרנט, הוא מה שגרם לזינוק מההכנסות שלו מהסחר אונליין. החברה לא מציינת כמה בדיוק היא הכניסה מכך, אלא רק את ההכנסות הכלליות שלה, שרשמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלייה של 0.4% ל-1.353 מיליארד שקלים. ברבעון השלישי הן דווקא ירדו ב-0.9% ל-441 מיליון. בדואר מנמקים את המגמה השלילית ברבעון בכך שהשנה, כל חגי תשרי חלו במהלכו, וכתוצאה מכך היו בו פחות ימי עבודה.

עוד עולה מהתוצאות כי החברה רשמה שיפור ברווח הנקי: היא עברה ברבעון מהפסד נקי של 400 אלף שקלים לרווח של 7.3 מיליון, ובתשעת החודשים היא החליפה הפסד נקי של כשני מיליון שקלים שהיה בתקופה המקבילה אשתקד ברווח של 45.4 מיליון. ברווחיות התפעולית, לעומת זאת, נרשמו תוצאות מעורבות: ברבעון, ההפסד עמד על 700 אלף שקלים לעומת כ-4.3 מיליון, ובתשעת החודשים הוא זינק מ-19.6 מיליון שקלים ל-42 מיליון.

הסחר המקוון – "מפעילויות הליבה של הדואר"

חזי צאיג, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, אמר כי "אנחנו ממשיכים בהובלת האסטרטגיה העסקית של החברה ומיקודה בתחומי הליבה: הסחר המקוון, בנק הדואר ותחום הקמעונות, שיאפשרו לנו לצמוח בשנים הקרובות. אנחנו נערכים לקראת תהליך ההפרטה (הממשלה אישרה את הפרטת הדואר ביולי האחרון – י"ה) ונמשיך במהלכי התייעלות גם ב-2019, לאחר סיום תכנית ההבראה של החברה. בשנה הקרובה נשלים את איחוד פעילות מיון הדואר והחבילות במרכז הסחר המקוון במודיעין, וגם מטה החברה יעבור לקריה הדוארית, שמוקמת בימים אלה במקום".

דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, ציין כי "ברבעון השלישי של השנה נערכנו לגידול בהזמנת חבילות מחו"ל, באמצעות המשך השקעות במרכז הסחר המקוון, פתיחת מרכזי מסירת חבילות נוספים, וכן רכישת ציוד ומכשור טכנולוגי, שיסייעו במיון ומסירת החבילות. אנחנו נמצאים בעיצומם של ימי הקניות הבינלאומיים של נובמבר ובדצמבר, וערוכים למיין ולקלוט את מיליוני החבילות בתקופה זו ולשנע אותן במהירות ללקוחות". הוא ציין שורה של מהלכים, בהם פיטורים ומכירת נכסי נדל"ן, שלדבריו "יאפשרו לנו לגייס את המימון הדרוש להמשך צמיחה והשקעות בתחומי הסחר המקוון, בנק הדואר והקמעונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים