טראמפ מאיים במכסים על מכשירי iPhone שיובאו מסין

במסגרת מאבקי הסחר של ארה"ב וסין, הנשיא האמריקני הודיע כי הוא שוקל עוד סנקציות שיתבטאו בהטלת 10% יותר מכסים על מכשירים המיובאים לארצו מסין, בתוך שציין בעיקר את מכשירי אפל ● טראמפ אמר את הדברים בראיון חדש שהעניק לוול סטריט ג'ורנל

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הנשיא האמריקני דולנד טראמפ מתכנן לגבות מסים נוספים על מוצרים שמגיעים לארצות הברית ביבוא מסין. התכניות החדשות יכולות לכלול למשל את מכשירי ה-iPhone של אפל, ועוד ממוצריה, כמו גם מחשבים ניידים וחומרות אחרות המיוצרות בסין ונמכרות באמריקה.

בראיון שהעניק ל-וול סטריט ג'ורנל ושפורסם אתמול (ב') אמר הנשיא כי אין זה סביר שהוא יסכים לדחות את הטלת המסוי הנוסף על סחורות סיניות, כפי שביקשה בייג'ינג.

טראמפ צפוי להיפגש השבוע עם המנהיג הסיני שי ג'ינפינג – המאייש תפקיד משולש של המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הסינית, נשיא הרפובליקה העממית של סין ויו"ר הוועדה הצבאית המרכזית – במהלך פסגת ה-G20 שתתקיים בבואנוס איירס. בפסגה זו צפויים השניים לדון בענייני הסחר ובמה שמצטייר בעיקר כמלחמה מסלימה בתחום בין שתי הארצות.

נכון לעכשיו מוחלים בארצות הברית מכסים בגובה 10%, ואלו הוטלו על כ-200 מיליארד דולר של סחורות סיניות שיובאו לארה"ב השנה. כסבב שלישי של מאבקי הסחר, שיעורים אלה צפויים לעלות ל-25% ב-1 בינואר 2019, כפי שמציע טראמפ, אלא אם שתי המדינות יוכלו לנהל משא ומתן על תרחיש חלופי במהלך הפסגה. "אם לא נגיע לעסקה, נטיל מכס על מוצרים נוספים מתוצרת סין בהיקף של 267 מיליארד דולר. שיעור המכס יכול להיות 10% או 25%", אמר טראמפ.

בנוסף לדיבור הכללי על הגדלת המסים המתכוננת, ציין הנשיא טראמפ את שמה המפורש של אפל בראיון, ואמר כי הגדלת המסוי בעוד 10% תשפיע במיוחד על מכשירי iPhone ו-Macbook, כמו גם על טלפונים חכמים ומחשבים אחרים המיוצרים בסין כיום.

טראמפ לאפל: "חזרו לייצר בארץ"

כבר ב-8 בספטמבר פרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו אזהרה לכיוון אפל וצייץ: "מחירי אפל עשויים לעלות בגלל המכסים המסיביים שאנו עשויים להטיל על סין – אבל יש פתרון קל שבו יהיה מס אפס, ואכן תמריץ מס. ייצרו את המוצרים שלכם בארצות הברית במקום סין. תתחילו לבנות מפעלים חדשים עכשיו. מרגש!אם יתבצע, המהלך מהווה שינוי והחרפה לעומת המהלכים שנכללו בסבבים הקודמים במלחמת הסחר של טראמפ עם סין.

מנכ"ל אפל, טים קוק, הביע עד כה מחאה ציבורית כנגד העלאת המיסוי, והצליח עד כה להציל את מוצרי החברה שלו מרשימת המוצרים שעליהם חל המיסוי. באוגוסט האחרון אפילו נפגש קוק עם טראמפ לארוחת ערב בבית הנשיא. פרטי הפגישה לא פורסמו אבל משקיפים העריכו כי המפגש נערך על רקע כוונתו של הנשיא להטיל מכסים על מוצרי החברה המיוצרים בסין ורצונו של קוק להחריג את מוצרי החברה ממלחמת הסחר הגלובלית שהנשיא פצח בה.

עוזריו של טראמפ הציעו לפטור את מוצריה של הענקית מקופרטינו גם מסבב המכסים הבא, לנוכח חששות מתגובה קשה מצד הציבור לעלייה במחיר. הנשיא אמר בראיון שהדבר אפשרי אמנם אבל סייג ואמר כי "תלוי מה יהיה שיעור המכס, זאת אומרת, אני יכול לעשות את זה 10% ואנשים יוכלו לעמוד בכך בקלות".

"מה שאני מייעץ להם (לאפל – ג"פ) הוא לבנות מפעלים בארה"ב ולייצר את המוצר כאן, ויש להם הרבה חלופות אחרות", הוסיף ואמר טראמפ, שעוד לפני כניסתו לתפקיד ב-2017 הביע בנחרצות את עמדתו כי חברות אמריקניות צריכות לייצר את מרכולתן בגבולות המדינה ולא במדינות אחרות.

לנוכח דברי טראמפ לג'ורנל, מניית אפל ירדה ב-1.76% אך בינתיים שבה לעלות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים