"אנחנו רוצים להגיע למצב שבו כל שירותי הממשלה נגישים במובייל"

"האזרח יוכל לראות הכל מהטלפון כשהוא יושב בכורסא, בלי לקום ובכל שעה", אמר

יוגב שמני, מנהל ממשל זמין. צילום: ניב קנטור

"רשות התקשוב הממשלתית חרטה על דגלה מטרה ברורה והיא לשים את האזרח במרכז העשייה. כתוצאה מכך אחד הדברים שאנחנו רוצים להגיע אליו הוא שכל שירותי הממשלה יהיו נגישים במובייל, שהאזרח יוכל לראות הכל מהטלפון כשהוא יושב בכורסא, בלי לקום ובכל שעה. זו המטרה", אמר יוגב שמני, מנהל יחידת הממשל הזמין ברשות התקשוב הממשלתית.

לדבריו, "כיום אנחנו כבר מציעים אתר שמכיל מידע ויצירת קשר עם למעלה מ-40 משרדים ורשויות, וכחלק מהקו המנחה שלנו, הוא מונחה שירותים ומידע ולא משרדי ממשלה".

שמני דיבר בכנס Digital For Growth, הפיסגה הדיגיטלית 2018 שנערכה בשבוע שעבר בהפקת אנשים ומחשבים. הכנס, שמהווה את המפגש המקצועי השנתי של הלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל, נערך באולם האירועים לאגו שבראשון לציון. שמני אמר את הדברים בפאנל המקצועי שהנחה יהודה קונפורטס העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים שבחן את השינויים השונים שעוברים ארגונים וחברות במהלך תהליך ההמרה הדיגיטלי שלהם.

"אף משרד לא יבקש פקס"

שמני, שנשאל גם למה הרבה מאוד מהדברים הם עדיין ברמת הסיסמה ולא מיושמים בפועל הסביר שמדובר בתהליך ארוך וקשה, אבל שנמצא גם כל הזמן בהתקדמות. לדבריו, "התפקיד שלנו הוא להגיש את השירותים באמצעים הדיגיטליים הטובים ביותר, אבל זה שינוי דו צדדי. זה לא רק האזרח השתמש בשירותים בקצה, זה גם שינוי במשרדים עצמם. אנחנו צריכים שיתוף פעולה של כל המשרדים ולדעתי אנחנו נמצאים במקום הכי טוב שנמצאנו בו אי פעם. כך למשל, אין יותר פקס, אף משרד לא יבקש פקס".

בממשל זמן מבינים, סיפר עוד שמני, שכמו שיותר ויותר אנשים משתמשים בטלפון כדי לגלוש וכדי לחפש מידע, כך הם מצפים שגם השירותים הממשלתיים יהיו זמינים במובייל. "כבר היום אפשר להיכנס באמצעות זיהוי בסלולר להרבה שירותים. אנחנו רוצים להעלות את רמת האימון של האזרחים בשירותי הממשלה, ואחת המטרות שלנו היא אזור אישי שאנחנו עובדים עליו, וכבר אפשר להיכנס ולהתרשם. כדי שזה יהיה בר ערך לתושבים אני מקווה שהמשרדים יבינו את זה ויציעו את המידע ואת השירותים שימשכו את האזרח לשירותים הללו", הוא סיכם.

משה שדה, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב בשירותי בריאות כללית/ צילום: ניב קנטור

משה שדה, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב בשירותי בריאות כללית/ צילום: ניב קנטור

"בסופו של דבר הלקוח ירגיש הרבה יותר בטוח"

משה שדה, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב בשירותי בריאות כללית ציין כי העולם הדיגיטלי וההמרה שהארגונים עושים אליו, זו מהפכה של ממש. "אנו רוצים וחייבים להיות שם למרות שאנחנו עדיין מרגישים שאנחנו לא שם, ושאנחנו קצת מדברים בכותרות. עם זאת, אין לי ספק שתוך שנתיים נהיה שם בעוצמות מאוד גדולות עם פרו אקטיביות, עם מרכז בקרה וירטואלי, ועם מודלים של ניבוי, וזו המהפכה שאנחנו הולכים לעבור, עם הרבה רפואה מונעת", הוא סיפר.

שדה הזכיר את ההשקה של טייטו, המכשיר אותו ניתן לרכוש כדי לקבל תשובות מידיות למצבים רפואיים שונים, כולל אבחנות מהירות במקרים מסוימים.

"זה חלק מהתהליך בו בסופו של דבר הלקוח ירגיש הרבה יותר בטוח, והוא יוכל לדעת יותר טוב מה המצב שלו והאם הוא אמור להגיע למיון או לא, במיוחד בהיבט של האוכלוסייה הקשישה שאותה בעתיד ילוו גם חיישנים מותאמים", אמר.

שדה ציין, לשאלתו של קונפורטס, כי שירותי בריאות כללית משתפים פעולה עם חברות הזנק, אבל אין שום כוונה בסופו של דבר לפתוח חממה מקומית של החברה. "אנחנו מבינים שהמתחרים שלנו כיום זה לא רק קופות החולים הגדולות אלא לא מעט חברות שמציעות סוגים שונים של שירותים רפואיים , כולל אמזון שנכנסת לתחום הבריאות. יש הרבה חברות קטנות ויש הרבה מאוד פתרונות טובים, אבל אנחנו לא שוכחים שדיגיטל בסופו של דבר זה מחשוב, וזה מחובר מבחינתו. ומה שלא מתחבר למערכת לא יעבוד. יש הרבה פוטנציאל בחברות הקטנות, ואני לפחות פעם בשבוע נפגש עם חברה חדשה, אבל אני מחפש מוצרים שיציעו ערך מהיר, ואם זה לא שם לא נתקדם איתם", אמר שדה.

תן פרדיחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור. צילום: ניב קנטור

תן פרדיחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור. צילום: ניב קנטור

"הבעיה היא הפרדיגמה המחשבתית"

את הצד השני של המטבע בשוק, של ספקית שירותים, ייצג נתן פרדיחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור.

פרדיחי טען שאחד האתגרים הגדולים בתהליך של המרה דיגיטלית הוא לאו דווקא הטכנולוגיה, אלא השינוי המחשבתי. "טכנולוגיה בסופו של דבר צריך לאמץ לומדים זאת כתהליך סטנדרטי. הבעיה היא יותר הפרדיגמה המחשבתית, כי צריך ללמוד משהו אחר, שונה לחלוטין עבור רבים. גם מהצד שלנו, כמנהלי פרויקט צריך פשוט לחשוב אחרת, להתייחס מנקודת המבט של מתכנת, וזה עוד לפני שמתייחסים לביג דטה. טכנולוגיות יש הרבה, והן טובות, וצריך להתרגל אליהן, ואפילו במקרים מסוימים כמו בלוקצ'יין, פשוט צריך ללמד גם את הלקוח איך להשתמש בזה", הוא אמר.

פרדיחי התייחס גם לכך שהתנועה כיום מהירה מאוד ואין זמן כמו פעם לפרויקטים ענקיים שנמתחים על שנים לפעמים. "בהיבט של טכנולוגיות חדישות כמו בלוקצ'יין, אני רואה את מגזר הבריאות נכנס מאוד חזק לתחום הזה, ואני רואה את זה במגזר הפיננסי. זה מאוד קשור לארגון ואיפה הוא נמצא בשלב ההמרה הדיגיטלית שלו. מה שמשותף בכל מקרה זה הצורך לחשוב מהר, כי אין זמן להטמיע פרויקטים של שנה. אג'ייל זה היום שם המשחק ולא משנה איפה אתה נכנס – לקוח ציבורי או פרטי. כולם חושבים קצר ומהר, וזה מאוד מאתגר את המנמ"ר, את המנכ"ל וגם את האינטגרטור כמובן. העולם רץ מהר", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים