דיוקן שיצרה בינה מלאכותית נמכר ב-430 אלף דולר

זהו ציור מבוסס AI הראשון מסוגו שמוצע במכירה פומבית ● פותח על ידי קולקטיב אמנים מפריז, שהיה אמון על הזנת ותפעול האלגוריתם שחולל אותו, כמו גם על ההחלטה להפכו לציור לגיטימי, שנכנס להגדרה "יצירת אמנות"

בינה מלאכותית. אילוסטרציה: g_peshkova/BigStock

ציור שנוצר על ידי בינה מלאכותית נמכר בעבור 432,000 דולר במכירה פומבית בסניף ניו יורק של כריסטי'ס – בית מכירות פומביות מהמובילים בעולם, אשר לו סניפים גם באירופה וישראל.

העבודה, המכונה 'דיוקנו של אדמונד בלאמי' (Portrait of Edmond Belamy), היא היצירה הראשונה שנעשתה כולה על ידי בינה מלאכותית ושהגיעה למכירה פומבית אמנותית גדולה.

ההערכות היו שהיא תימכר בין 7,000 ל-10,000 דולר, אבל ההצעות טיפסו והביאו אותה להימכר בסופו של דבר בסכום המרשים של 432,000 דולר, שהפתיע את הנוכחים ואת אמצעי התקשורת.

כריסטי'ס תיארו את הציור כדיוקן של "ג'נטלמן יוקרתי, אולי צרפתי ו-אם לשפוט לפי מעילו הכהה והצווארון הלבן פשוט – איש הכנסייה". באופן מאוד ייחודי, פניו של המצויר מטושטשים, מה שמקנה לו מראה מסתורי וסתום, שאולי הוא חלק מסוד קסמו. אגב, על היצירה מופיע החתימה min max Ex[log(D(x))] + Ez[log(1-D(G(z)))].

עוד דיוקנאות של משפחת בלאמי – המחיר יעלה?

הציור נוצר על יד עבודה של סוג אלגוריתם הידוע בשם GANs (ר"ת Generative Adversarial Networks), אשר פותח על ידי קולקטיב אמנים מפריז המכונה Obvious Art – הפועלת כבר מזה 25 שנה בעיר האורות האמנותית.

קבוצת האמנים הזינה את האלגוריתם בסדרה של כ-15,000 דיוקנאות, שצוירו בין המאות ה-14 וה-20. המחולל (Generator) של האלגוריתם השתמש בתובנות שרכש מיצירות האמנות הרבות בכדי להתחיל ליצור תמונות משלו.

חלק אחר של המערכת, המבחין (Discriminator), היה אמון על קביעת ההבדל בין האמנות האנושית לבין האמנות המיוצרת על ידי המחולל. תהליך זה נמשך עד שהמבחין לא יכול היה עוד לזהות הבדל בין היצירות, ואז החליט הקולקטיב האמנותי שהעבודה טובה דיה כדי ליותר מוצעת למכירה.

דיוקנו של אדמונד בלאמי היה אחד מתוך 11 בסדרה של דיוקנאות של אנשים שמכונות "משפחת בלאמי", כולם דמויות פיקטיביות כמובן, שנוצרו על ידי הבינה המלאכותית. Obvious Art מתכננת למכור את הפורטרטים האחרים בעבור 10,000 יורו לאחד, באירוע מהיר ומזדמן (מה שמכונה pop on) באתר האינטרנט שלה, אם כי בהתחשב בסכום הגבוה שהצליח להשיג אדמונד בלאמי, הקבוצה אולי תחשב מחדש את המחיר ההתחלתי שתבקש.

לשאלת סוכנות הידיעות הצרפתית AFP האם לדעתו מדובר באמנות אמיתית, ענה פיוטר פאוטרל, שעומד בראש הקולקטיב, כי "גם אם האלגוריתם יוצר את התמונה, אנחנו האנשים שהחליטו לעשות זאת, שהחליטו להדפיס אותה על בד, לחתום עליה כנוסחה מתמטית, לשים אותה במסגרת זהב".

הוא השווה את האמנות של הבינה המלאכותית לצילום מוקדם משנות ה-50 של המאה ה-19, שאותו הוא מספר שהמבקרים "כיסחו" באותה תקופה בטענה שהוא "לא אמנות ויהרוס אמנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים