מחקר: חלום האקזיט עדיין פופולרי בקרב סטודנטים למדעי המחשב

מרבית הסטודנטים הישראליים למקצועות הטכנולוגיה עדיין חולמים להקים סטארט-אפ, אבל עד שיעשו זאת, הם רוצים לעבוד בחברת טק גדולה ● וגם: באיזה תחום הם רואים את עצמם מייסדים חברות צעירות?

כדאי שלא נעשה אקזיט מהכיוון החיובי של ההיי-טק שלנו. צילום אילוסטרציה: BigStock

למרות ההכרה בחשיבות של עבודה בחברות היי-טק גדולות ובכך שבלעדיהן הענף לא יחזיק מעמד, ועל אף המאמצים שנעשים בנושא, הסטודנטים הישראליים למקצועות הטכנולוגיים עדיין חולמים על האקזיט ומעדיפים סטארט-אפים. ממחקר שערכה ג'ון ברייס בקרב 320 סטודנטים למחשבים בני 20-35 לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית ושבוע אורקל, ושהתפרסם היום (א'), עולה כי הנטייה החזקה ליזמות ממשיכה להיות רווחת אצלם: 74% מהם רוצים להקים סטארט-אפ, כאשר 31% מעוניינים לעשות זאת בטווח הקרוב ו-43% – בעוד מספר שנים.

עם זאת, עד שיקימו סטארטאפ, 59% מהסטודנטים השיבו שהם מעדיפים לעבוד בחברה גדולה.

הסייבר הוא התחום הקוסם ביותר למשיבים: 19% מהם רוצים להקים סטארט-אפ בתחום זה, כשאחריו תחומי הגיימינג עם 17% והמובייל עם 13%. ממשיכים את הרשימה עולמות מדעי החיים והבריאות הדיגיטלית (8%), הרובוטיקה (7%), טכנולוגיות ללוחמה בטרור (6%), והתוכנה הארגונית והאוטו-טק (5% כל אחד).

בתשובה לשאלה איזה גיל הוא האידיאלי להקמת סטארט-אפ ענו 40% שכל גיל מתאים לכך. 29% מאמינים שהגיל האידיאלי הוא 30+ ו-24% – גיל 25.

מיהו המודל לחיקוי של הסטודנטים הישראליים?

בסקר השנה חל מהפך בקטגוריית היזם הישראלי שרוב הסטודנטים רואים בו מודל לחיקוי: פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, מייסדי מובילאיי, שנמכרה לאינטל בסכום עתק של 15.3 מיליארד דולר, ירדו מראש הרשימה בשנה שעברה למקום השני לטובת גיל שוויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, שקיבל השנה את פרס ישראל. הם היזמים הישראליים בה"א הידיעה של 13% מהסטודנטים, בעוד ששוויד הוא הבחירה הראשונה לתואר של 22% מהם. שעשוע ואבירם חולקים את המקום השני עם דב מורן ועם אייל ולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס. גיגי לוי והיזמית קירה רדינסקי במקום השלישי עם 12% כל אחד, יהודה ויהודית ברוניצקי, מייסדי אורמת ואף הם חתן וכלת פרס ישראל השנה, עם 8% וד"ר מיכל צור שלו, נשיאת קלטורה, עם 7%.

בקטגוריית היזמים הצעירים דירגו הסטודנטים במקום הראשון את שני טולדנו, מייסדת HT Bioimaging.

גיל שוויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: ניב קנטור

גיל שוויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: ניב קנטור

נושאים נוספים

הסטודנטים נשאלו על עוד מספר נושאים, למשל מהו השיקול החשוב ביותר עבורם בבחירת מקום עבודה. התשובה היא, וזה לא מפתיע, תנאי השכר (31%), כאשר כמעט באותה המידה (30%) חשוב להם האתגר הטכנולוגי. שני אלה מדורגים בהפרש ניכר מעל קריטריונים כמו המרחק מהבית, ההון האנושי, סביבת העבודה ותחושת השליחות, במקרה שמקום העבודה הוא סטארט-אפ.

שאלה אחרת הייתה על קרן הפנסיה שלהם. באופן מפתיע, כשנשאלו באיזה סקטור היו רוצים לראות אותה משקיעה בעתיד, הם בחרו בנדל"ן (23%) ולא בהיי-טק, שהגיע למקומות השלישי (חברות היי-טק ישראליות עם 16%) והרביעי (ענקיות טכנולוגיה רב לאומיות עם 13%). רק 10% מעדיפים שהקרן תשקיע בחברות סטארט-אפ, שם הסיכוי לתשואה נאה גבוה, אך גם הסיכון שבהשקעה.

דור העתיד על טכנולוגיות העתיד

עוד נושא שהסקר עסק בו הוא עתיד האנושות והטכנולוגיה. בתשובה לשאלה עד כמה אתה פתוח להתחיל לנהוג ברכב אוטונומי ענו 57% בחיוב, מתוכם 19% משתוקקים להתחיל לנסוע כבר עכשיו ברכב כזה ו-38% מעוניינים לנסות. 31% היו מעדיפים לחכות בינתיים ורק 12% לא מעוניינים בכלל ומעדיפים להשאיר את הידיים שלהם על ההגה.

27% מהסטודנטים מאמינים שהטכנולוגיה תשפיע לטובה בעיקר על עתיד ענף הבריאות, 21% סבורים שיהיו לה השלכות חיובית בחינוך ו-18% – שהיא תשפר את עולם התחבורה. רק 6% רואים בטכנולוגיה גורם חיובי בכל הקשור לזוגיות ושידוכים. יותר מזה, בתשובה לשאלה איפה תשפיע הטכנולוגיה לרעה, הם דירגו את הזוגיות / הרומנטיקה במקום הראשון עם 19% ואת המלחמות המודרניות רק במקום השני, עם 17%.

כמו כן, הסטודנטים שנסקרו סבורים שהמשימה הגדולה של הטכנולוגיה בשנים הבאות היא מציאת תרופה מושלמת למחלות סופניות (22%), ואחריה מציאת הנוסחה לחיי נצח (15%). הגנה על פרטיות בעולם הדיגיטלי דורגה במקום השלישי בלבד, עם 14%.

לדברי זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה, "משמח לראות שהיזמות והתשוקה להקים סטארט-אפ חיה ובועטת בקרב הסטודנטים, ושרבים מהם חושבים שליזמות אין גיל. אנחנו בטוחים שמגמה זו תביא בסופו של דבר להקמת הרבה מאוד סטארט-אפים מוצלחים נוספים בישראל".

כמו כן, הוא אמר ש-"מעניין לראות כיצד אלה ששייכים לדור העתיד של ההייטק הישראלי תופסים את הטכנולוגיה ואת השלכותיה: למרות החשיבות של מקצועות התוכנה, הם מייחסים חשיבות גדולה לטכנולוגיות מצילות חיים. עם זאת, כשמדובר בהקמת סטארט-אפ, התחומים המועדפים הם עדיין אלה שאמורים לייצר את האקזיט וההכנסה האישית הגבוהים ביותר: סייבר, גיימינג ומובייל. מצד שני, נחמד לראות שהם לא רוצים לראות את הטכנולוגיה פוגעת בזוגיות ובדייטינג".

שבוע אורקל ייערך בין 25 ל-29 בנובמבר ויכלוטל מגוון הרצאות טכנולוגיות של מומחים מרחבי העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים