תרמית פייסבוק: "למעשה קיבלתי עוד הצעת חברות ממך"

אם חבריכם ברשת החברתית ישלחו אליכם הודעות שכאלו, אל תפיצו אותן הלאה - האזהרה היא בעצמה תרמית ● מי שבכל זאת מעוניין לברר אם אין לחשבונו שיבוט, פשוט יכול לחפש את עצמו בפייסבוק

פייסבוק מסנג'ר. צילום: BigStock

הודעת אזהרה חדשה, נטולת סיבה מוחשית וכזו שמפיצה חששות בלי כל סיבה, הפכה באחרונה לוויראלית בפייסבוק.

ההודעה טוענת שהשולח קיבל מכם בקשת חברות נוספת, והוא מבקש שתבדקו את חשבונכם מחשש שהחשבון שובט. לאחר מכן, בהמשך ההודעה, נאמר שחשוב שתשלחו את אותה התרעה לחברים אחרים שלכם בפייסבוק, לכאורה כדי להזהיר אותם.

בימים האחרונים אנשים משתפים את הפוסט באמצעות ה-Messenger וגם ב-News Feed שלהם. אבל, ההודעה הזו היא למעשה רק ניסיון לא מדויק, בלשון המעטה, ליצור פאניקה בין אנשים מפני הונאת פייסבוק לא ממש משמעותית.

הודעת האזהרה. צילום מסך

הודעת האזהרה. צילום מסך

בהודעה הוויראלית נכתב: "היי… למעשה קיבלתי עוד בקשת חברות ממך אתמול שממנה התעלמתי ולכן מומלץ שתבדוק את החשבון שלך".

להודעה מתווסף הסבר כיצד להעביר אותה בין החברים "החזק את האצבע על ההודעה עד שהכפתור 'העבר' יופיע ולחץ עליו ו(בחר את – ג"פ) כל האנשים שברצונך להעביר אליהם גם. הייתי צריך לבחור את האנשים בנפרד. בהצלחה!"

מה זה בכל זאת cloning?

המסר נועד לכאורה להתריע מפני תופעת ה-cloning – שיבוט של חשבונות פייסבוק, תהליך אמיתי שאכן מתרחש, אבל שזוכה ככל הנראה לחשיפה ולהתרעות בקנה מידה נרחב ולא מידתי בכלל. לא ברור מי התחיל את הפצת הידיעה ומתי.

בכירים מפייסבוק אמרו לאתר WSYR שאינם מזהים עלייה חריגה במספר החשבונות המשובטים, ושהודעות האזהרה כנראה מופצות רק בכדי לעורר מודעות לתופעה.

שיבוט חשבונות פייסבוק הוא תופעה שנוצרת לרוב על ידי מפיצי דואר זבל בכדי ליצור חשבונות הדומים לחשבונות אותנטיים. החשבונות המזויפים כוללים את תמונת הפרופיל של המשתמש ואת שמו המקורי. חשבונות שכאלו יכולים לשלוח לכם תמונות שמקורן בחשבון המקורי ששובט וכמובן – הם יעסקו בהצעות חברות, לפעמים למי שכבר חבר של האדם שחשבונו הוכפל.

בהונאה שכזו רמאים מנצלים חשבונות משתמשי פייסבוק קיימים ומשתמשים בפרטיהם וכך, על בסיס המחשבה של חבריכם שאתם אדם מוכר ומהימן, מנסים לפתות את החברים להפיץ תוכנות זדוניות, למסור פרטים לתכניות פישינג או לחשוף פרטים אישיים, לשימוש בגניבת זהות.

לא להפיץ – לא להפיץ בהלת שווא

אבל במקרה הנוכחי, הפרדוקס התרמיתי מובנה בתוך ההודעה, שכן שליחת האזהרה לחבר הרי מועילה רק אם הוא באמת קיבלת בקשת חברות משוכפלת ממישהו. וכן, האזהרה צריכה להישלח רק לחבר שחשבונו באמת שובט.

למרבה הצער, הפרסום הנוכחי כולל מסר אבסורדי לחלוטין שמייעץ לאנשים לשתף את ההודעה עם כל החברים שלהם, ללא קשר אם הם קיבלו בקשות משובטות או לא.

הפצתה משרה בלבול, פחד וחששות לשווא. רבים שמקבלים את המסר עלולים להאמין כי החבר ששלח להם אותו באמת קיבל בקשת חברות נוספת מחשבון זהה לשלהם, וכך להסיק בטעות כי החשבון שלהם זויף.

אז בבקשה – אם אתם מקבלים את ההודעה הזו, אל תשתפו אותה עם החברים שלכם וספרו למי שהעביר אותה אליכם שהמידע שהוא מפיץ אינו מועיל ולא יעיל.

ייתכן שהפצת ההודעה והפיכתה לוויראלית קשורים לפריצה שהתרחשה בסוף ספטמבר לשרתי פייסבוק, שכללה דליפת פרטים של כ-50 מיליון גולשים של ענקית המדיה החברתית, ולכך שמשתמשים איבדו אמון באבטחה של החברה ולכן הם משתפים ומזהירים אחרים במדיה החברתית שחשבונותיהם שוכפלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים