המחצית הראשונה של השנה: רוב מניות הטכנולוגיה בת"א – בירידה

המניות של 11 מתוך 14 חברות הטכנולוגיה הבולטות שנסחרות בתל אביב ירדו, כאשר בולטות ביניהן חברות הסלולר ● החברות שרשמו עליות הן נייס, אודיוקודס וחילן

זו שיורדת - וזו שיורדת. אילוסטרציה: BigStock

בעלי המניות של מרבית חברות הטכנולוגיה הגדולות שנסחרות בבורסה בתל אביב לא יכולים לחייך, שכן אלה רשמו במחצית הראשונה של השנה ירידות, ובחלקן אפילו גדולות למדי – כך עולה מבדיקת אנשים ומחשבים. זאת, על אף שמדד הבלו-טק גלובל ירד רק ב-1.16% ומדד תל אביב 125 – ב-1.2%.

14 חברות הטכנולוגיה שמניותיהן נסקרות כאן הן: אודיוקודס, אמת מחשוב, בזק, One1, חילן, טאואר-ג'אז, טלדור, מטריקס, מלם תים, נייס, סאפיינס, סלקום, פורמולה ופרטנר. רק שלוש מתוכן רשמו בששת החודשים הראשונים של השנה עליות בשערי המניות: חילן, שעלתה בכ-3.5%; אודיוקודס, שעלתה ב-9%; ונייס, שצמחה בכ-17%. חברות הסלולר רשמו את הירידות הגדולות ביותר: זו של סלקום צנחה בכ-42% וזו של פרטנר – בכ-38%. את הירידה הקטנה ביותר רשמה One1, שקטנה בקרוב ל-1%. המנייה שלה היא גם זו עם השער הגדול ביותר – 13,560, כשאחריה פורמולה עם 13,220.

הסיבות המרכזיות לירידה החדה במניות של חברות הסלולר הן הרגולציה והתחרות החריפה בענף, שפגעו הן ברווחים והן במחזורים שלהן. זו גם אחת הסיבות לירידה החדה במנייה של בזק, שעמדה על 20.56%, אם כי שם משפיע גם, ואולי בעיקר, המצב הקשה שעובר על החברה, לנוכח החקירות והשינויים בהנהלה שבאו בעקבותיהן. גם טלדור עוברת תקופה עסקית לא פשוטה, והמנייה שלה צנחה ב-33.05% ל-1,699 נקודות. זאת, לאחר שברבעון הראשון של השנה הרווח הנקי שלה כמעט נמחק – הוא צנח ב-96.4% ל-206 אלף שקלים, וההכנסות ירדו בכ-10% ל-184.5 מיליון.

ירידה חדה נרשמה גם במנייה של טאואר-ג'אז – במקרה שלה מדובר בקיטון של 32.45% – אך בית ההשקעות האמריקני נידהאם, שמסקר את המנייה, סבור שמדובר בירידה לא הגיונית ולא מוצדקת וקבע את היעד שלה לפרמיה של יותר מ-40%.

הסבר נוסף למצב הלא מזהיר של מניות החברות שנסקרות בכתבה הוא ש-2017 הייתה שנה קשה לכולם. ארגונים השקיעו פחות משאבים בתשתיות – והלכו יותר להטמעה, ולו חלקית, של המערכות שלהם בעננים הציבוריים. מטבעם, פרויקטי ענן הם פרויקטים שמוקצים להם פחות משאבים – בכסף ובכוח אדם. כך, גם הלקוחות הארגוניים וגם האינטרגטורים נדרשים להסתגל למצב חדש זה ולהתמודד עימו, בין השאר, על ידי הזרקת חדשנות למערכות ה-IT המוטמעות בארגונים.

הנתונים המפורטים לעיל לא עולים בקנה אחד עם תחזית חברת המחקר הישראלית STKI. על פי תחזית זו, שפורסמה במרץ השנה, שוק ה-IT המקומי צפוי לחוות השנה גידול של 4.07% ולעמוד על 7.083 מיליארד דולר: תחום החומרה המקומי צפוי לגדול השנה ב-1.31%; בתחום התוכנה יחול גידול של 3.8%; ועולם השירותים (אינטגרציה) צפוי לעלות השנה ב-5.59%.

יצויין כי הרשימה אינה מתייחסת לשתי קבוצות נוספות של חברות: האחת, חברות גלובליות הפועלות בישראל בתחומי החומרה, התוכנה והשירותים, דוגמת מיקרוסופט, יבמ, Dell-EMC וסיסקו. השנייה היא חברות פרטיות, שאינן נסחרות בבורסה, דוגמת אלעד מערכות, קבוצת אמן וקבוצת יעל.

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים