"סייבר זה לא אבטחת מידע – אלא משהו שונה לגמרי המשפיע על חיינו"

"בסייבר אי אפשר לבוא לארגון ולאמן אנשים בתרחיש אמיתי - בלי סימלטור אי אפשר להתאמן", כך אמר שאול אמיר, המנהל המדעי של סימולטור הסייבר באוניברסיטת אריאל

שאול אמיר, המנהל המדעי של סימולטור הסייבר מתוצרת סייברביט. צילום: אבי בליזובסקי

"סייבר זה לא אבטחת רשתות ואבטחת מידע – זה משהו שונה המשפיע על החיים שלנו", כך אמר שאול אמיר, המנהל המדעי של סימולטור הסייבר מתוצרת סייברביט (Cyberbit) שהותקן באוניברסיטת אריאל ואשר אירח השבוע את חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים. אמיר היה זה שאפיין את הסימולטור בעת שעבד באלביט.

"בסייבר אי אפשר לבוא לארגון ולאמן אנשים בתרחיש אמיתי. להכניס וירוס, תקיפה, שיבוש של המחשב  וכו'. תראו לי בנק שיתן לי לעשות את זה. בלי סימלטור אי אפשר להתאמן. נכון שניתן להראות בתיאוריה שצריך לבדוק שכל טלאי התוכנה מעודכנים, שהנהלים מתקיימים, שהטכנאי עם הלפטופ לא לוקח אותו הביתה – אבל זה לא אותו דבר".

"העתקנו סביבה ארגונית טיפוסית שכוללת את כל המרכיבים לסימולטור המבודד משאר הרשת. תכנתנו בנק של תרחישים שמבוססים על תרחישי אמת שהתרחשו, יש שם וירוסים אמיתיים, סוסים טרויאניים אמיתיים וכלי הגנה של הארגון".

לחזור למצב המקורי בלחיצת כפתור

"בכל דומיין כדוגמת שרתי דואר, ציוד רשת, בסיס הנתונים וכדומה מכיל כלים כמו אנטי וירוס, אנטי ספאם, מערכות אבטחת תקשורת, אבטחת מערכות מידע ועוד. לכל דומיין כזה התקנו כלי הגנה משלו. המתאמנים יכולים להעלות תוכנות, למחוק תוכנות, לשנות חוקים בפיירוול ולעשות ככל העולה על רוחם. ממילא מדובר בשרת וירטואלי ב-VMware שחוזר למצבו המקורי בלחיצת כפתור".

מלבד הסטודנטים למדעי המחשב באוניברסיטה ובבית הספר להנדסאים, מגיעים לסימולטורים אנשי IT, עובדי SOC ואבטחת מידע מהבנקים הגדולים ומחברות גדולות אחרות לשבוע של אימונים, בין אם בקמפוס באריאל או בשלוחה של האוניברסיטה ברמת אביב.

לדברי דני חרדון, מנהל רשות המחקר באוניברסיטת אריאל, "הקמנו את המרכז לטכנולוגיות סייבר מתוך מטרה לקדם את עולם הסייבר מבחינה אקדמית ומבחינה מחקרית. בראש המרכז לטכנולוגיות סייבר עמד האלוף במילואים עמי שפרן, ראש אגף התקשוב לשעבר, והוא זה שסייע לנו להקים את המרכז לפני כשלוש שנים".

"במרכז חברים חברי סגל וחוקרים ממחלקות שונות מדיספלינות שונות וביחד חוקרים נושאים שמשותפים להם בעולם הסייבר. כיום במרכז כ-10 חוקרים מתחומים שונים שמבצעים את הפעילות המחקרית מטעם המרכז, ושני מנהלים מדעיים, ד"ר עמית דביר וד"ר ערן עומרי. בתקופה הזו גם הקמנו באקדמיה בתוך המחלקה למדעי המחשב מסלול סייבר והיום יש לנו בוגרים שמסיימים תואר ראשון במדעי המחשב במסלול סייבר".

"מכיוון שהאורינטציה שלנו היא אורינטציה יישומית – באוניברסיטה חלק נכבד מהמחקרים הם מחקרים יישומיים. חיפשנו תוכן שייתן מכפיל כוח לאוניברסיטה. יצרנו קשר עם אלביט מערכות וניהלנו איתה משא ומתן בנושא מאמן הסייבר, ועם עוד עוד מספר גופים שהציעו פתרונות דומים. ולבסוף החלטנו להקים את המרכז לאימון סייבר שאותו מנהל מדעית שאול אמיר.

ישי לבקוביץ, מנמ"ר אוניברסיטת אריאל, אמר כי "הקמנו את המרכז לטכנולוגיית סייבר כי רצינו שיהיה לנו יתרון יחסי לעומת שאר האקדמיה. אנו עושים זאת תוך שיתוף פעולה עם סייברביט לאחר שבחנו גם הצעות אחרות".

לשלב את כל הקהיליה לתוך עולם הסייבר

"באים לפה קבוצות מהעולם הפיננסי, המסחרי ועוד. בנוסף המאמן משמש את האקדמיה במסגרת תואר ראשון – מסלול סייבר בלימודי מדעי המחשב והמערכת מהווה חלק מתוכניות הלימוד של בית הספר להנדסאים. בנוסף אנו מכשירים בני נוער מצטיינים, עושים קייטנות סייבר לתלמידים בכיתות יא'-יב'. אנחנו מנסים לשלב את כל הקהיליה לתוך עולם הסייבר".

"סייברביט סיפקה את התוכנה, הידע והנתונים (המערכת מכילה נתונים בסדר גודל שדרוש לחברות גדולות). רכשנו לטובת הפרויקט שרתים יעודיים כמעט חווה נפרדת של תשתיות תקשורת, ומחשוב והתקנו אפשרות להפעיל אותו מרחוק גם מהסניף שלנו בתל אביב וגם אם צריך מחו"ל".

יורם שי, מנכ"ל האוניברסיטה תיאר את התרחשות העניינים עד שאריאל קיבלה אישור להפיכה ממכללה לאוניברסיטת מחקר לפני כשלוש שנים. "במכללה מלמדים את הידע שנוצר באוניברסיטה", הסביר.

"את שנת הלימודים שנפתחה לפני שבועיים התחילו קצת יותר מ-15 אלף סטודנטים, מתוכם 12 אלף באוניברסיטה עצמה והאחרים לומדים בבית הספר לומדים בהנדסאים, במכינות ובלימודי תעודה. יש לנו כ-200 סטודנטים לתואר שלישי – ההבדל הגדול בין מכללה לאוניברסיטה, כ-1,000 סטודנטים לתואר שני ו-11 אלף לתואר ראשון".

"באשר למדעי המחשב – יש תוכנית ממשלתית לשלש את מספר הלומדים הנדסה ומדעי המחשב (כולל סטטיסטיקה, מדעי הנתונים וסייבר. אנחנו שותפים בתוכנית הזו שבמסגרתה אנו מקבלים פי שלושה תקציב לכל סטודנט ונדרשים להכפיל את מספר הסטודנטים. פעם הבגרות היה סף הכניסה לעבודה. היום לפחות תואר ראשון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים