עובדי להב"ה יוצאים למאבק נגד הפרטת הפרויקט ופיטורי כל העובדים

העובדים טוענים כי מכרז של משרד המדע, להוספת שבעה מרכזי להב"ה חדשים שינוהלו על ידי גורמים פרטיים, מהווה פיילוט להפרטת כל מרכזי להב"ה ● משרד המדע: "לעת הזו הפעלת מרכזי להב"ה נמשכת כסדרה ואינה מושפעת מפרסום המכרז"

עובדי מתף נוקטים בצעדים. אילוסטרציה: igor stevanovic/BigStock

עובדי פרויקט להב"ה, הפרויקט הלאומי לצמצום הפער הדיגיטלי, שבאחריות משרד המדע, יוצאים למאבק ציבורי ומשפטי, נגד המכרז לאוריינות דיגיטלית, שהמשרד פרסם בקיץ האחרון.

המכרז, אשר פורסם בלעדית באנשים מחשבים, מדבר על הקמת שבעה מרכזי אוריינות חדשים (שם מקביל למרכזי להב"ה) שיופעלו על ידי חברות כוח אדם פרטיות. לטענת העובדים המכרז מהווה "פיילוט" להפרטה מלאה של כל 30 מרכזי להב"ה הפועלים ברחבי הארץ.

משמעות ההפרטה היא, לטענת עובדי להב"ה, פיטורי עשרות עובדים – והחמור מכל, פגיעה חמורה בפרויקט שפועל בעיקר בפריפריה.

פרוקיט להב"ה הוקם במקור על ידי משרד האוצר, ועבר גלגולים שונים. עם הקמת הממשלה הנוכחית, הוחלט להעביר את האחריות למרכזים אלו למשרד המדע. אולם לטענת העובדים, מאז שהפרויקט עבר לאחריות המשרד, קוצצו תקנים וחלה הידרדרות בשירות לתושבים.

המכרז עצמו נדחה כמה פעמים, לטענת העובדים עקב לחצים פוליטיים שהופעלו על שרי הממשלה מצד חברי מרכז הליכוד הפעילים בפריפריה. אולם לטענת דוברת משרד המדע, הדחייה נעשתה בגלל העניין הרב שהמכרז עורר והשאלות הרבות שהוגשו, אך הוא ייצא לפועל בקרוב.

"הממשלה אינה נוהגת בשקיפות כלפי העובדים"

העובדים (ששמם שמור במערכת וחוששים להזדהות) החליטו לא להמתין, התארגנו, ושכרו את שירותיו של עורך הדין עמי כהן ממשרד עמי כהן, ששיגר בתחילת יולי מכתב לשר המדע אופיר אקוניס, לשר הפנים, אריה דרעי, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט וליו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס. עו"ד כהן  כתב במכתב כי הממשלה אינה נוהגת בשקיפות כלפי העובדים, שחרדים לגורל מקום עבודתם, ולמעשה מטרתה להפריט את כל פרויקט להב"ה ולפטר את עובדיו.

נציג העובדים מסתמך על סעיף  במכרז הקובע כי "לאחר שנת ניסיון בהפעלת הפרויקט החדש, הממשלה תשקול להעביר את כל המרכזים לאחריות מחוץ לממשלה, ועל פי החישוב הכוונה היא ל-2019".

עוד כותב עו"ד כהן כי "הממשלה החליטה לצאת למכרז, כתגובת נגד למהלך אחר שחלק מהעובדים מנהלים במקביל; תביעה לבית הדין לעבודה בירושלים שיורה לממשלה להכריז על יחסי עובד ומעביד בין המדינה לעובדי להב"ה. כבר כיום כל העובדים מועסקים על ידי חברות כוח אדם, אבל המתקנים הם בבעלות הממשלה".

בתביעה זו נטען כי "המדינה מעסיקה את העובדים האלו דרך קבלנים במשך 12 שנה, אולם היא זו שמנהלת אותם והעובדים כפופים אליה והמדינה היא הבעלים של המתקנים, הציוד, היא זו שמשלמת את הוצאות החשמל והמים – ובעצם נוהגת כבעלת בית לכל דבר".

הבעלות על המתקנים משמשת גם כסעיף מרכזי במכתבו של עו"ד כהן לשרים העוסק באי-חוקיות לכאורה של המכרז. לטענתו, הפרטת המרכזים תחייב את הממשלה לאפשר לחברות הפרטיות להשתמש במתקנים ממשלתיים ועירוניים, דבר שהוא אסור במפורש על פי חוק הרשויות המקומיות, ואם מתקיימת סיטואציה כזו – הרי שהיא חלה על גופים ציבוריים שמקבלים זיכיון מהרשות לבצע שם פעולות.

עוד נאמר במכתב לממשלה מטעם העובדים, כי תנאי המכרז והתשלומים של הרשויות יהוו סוג של תמיכות שאסורות בתכלית, וחלק מהן היו בסיס לחקירות פליליות שהיו נגד בכירים ברשויות, מחשש לשיקולים פסולים בקביעת המכרזים. בסיום מאיימים העובדים כי אם לא יקבלו מענה סביר לפנייתם זו, הם ישקלו לפנות לבג"ץ.

ראשי רשויות נגד הפרטת להב"ה

החשש מכוונת הממשלה להפריט בעתיד את להב"ה, מדאיג גם את ראשי הרשויות בנגב. ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, פנה במכתב אישי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה שיתערב לאלתר וימנע פגיעה בפעילות של להב"ה.

"הפרטת להבה והעברת הפעילות לקבלן חיצוני תביא לנסיגה משמעותית ברמת השירותים", כתב זוהר. "משרד המדע, מרחף בחלל ולא מוצא לנכון ליידע ולשתף אותנו".

ראש עירית ערד, עו"ד ניסן בן חמו, כתב אף מכתב חריף לשר המדע אקוניס ובו הוא מזהיר מפני הפרטת הפרויקט. "בהפרטת להב"ה שנהגתה כמיזם חברתי לכל דבר ועניין, לגורמים עסקיים ומסחריים, משרדך מעביר מסר ברור של נטישת מחויבות הממשלה לצמצום הפערים הדיגיטליים", כתב.

תגובת משרד המדע

הנגשת הטכנולוגיה לציבור הרחב היא ממפעלי הדגל של משרד המדע והטכנולוגיה. המשרד הגדיל את התקציב לקידום הנושא השנה בכ-50% לכ-45 מיליון שקלים ומתעתד להקים שבעה מרכזי אוריינות דיגטליים חדשים באמצעות ספקים שתחום התמחותם הוא הדרכה והנגשת טכנולוגיה לציבור הרחב.

המכרז החדש יאפשר לעדכן את התכנים המוצעים לציבור ולהתאימם למציאות הטכנולוגית המשתנה, להציע שירותים מקוונים באמצעות האינטרנט, ולהגיע לאוכלוסייה במקומות שעד כה לא נהנו משירותי להב"ה.

המכרז עורר עניין רב ולאור ריבוי שאלות ההבהרה שהתקבלו החליט המשרד לתת זמן נוסף להיערכות להגשה אליו. "המשרד שומר לעצמו את האפשרות להרחיב את ההתקשרות עם הספק שייבחר גם להפעלת 30 מרכזי להב"ה, אך לעת הזו הפעלת מרכזי להב"ה נמשכת כסדרה ואינה מושפעת מפרסום המכרז".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים