על צנזורה, פערים דיגיטליים – ו-ויקיפדיה

השלוחה הישראלית של האנציקלופדיה החופשית ציינה אתמול (ד') עשור בסימן של חגיגה, אך גם דאגה ממגמות מדאיגות ומתפשטות, כמו איומי הצנזורה על הרשת והפערים הטכנולוגיים המתפשטים בעולם

סיבה לחגיגה - אבל גם לדאגה. עשור לוויקימדיה ישראל

הפערים הדיגיטליים הרחבים בעולם ואיומי הצנזורה על הרשת בישראל עלו באופן בולט בכנס העשור לעמותת ויקימדיה (Wikimedia) ישראל, שהתקיים אמש (ד') בסטודיו אלוף ביפו.

במרכז האירוע עמדו הענקת אותות לארבעה אישים וארגונים שעל פי התנועה קידמו את חופש המידע והידע החופשי באינטרנט, ודבריו של יו"ר ויקימדיה העולמית, כריסטוף הנר.

"ויקיפדיה (Wikipedia) היא הרבה יותר מאנציקלופדיה חופשית ואנחנו כאן כדי לסייע בצמצום הפערים במידע שקיימים בין מקומות שונים בעולם", אמר הנר. הוא ציין כי ויקימדיה היא תנועה מערבית בעיקרה, וכי עליה להשקיע מאמצים ולהתבסס במקומות נוספים בעולם, "כדי להיות תנועה שהיא באמת גלובלית".

הנר אמר כי מגמה זו כבר מתרחשת בוויקימדיה וכי כחלק ממנה, "אנחנו מעסיקים עובדים ב-20 שפות שונות, ששואלים את האנשים מה הם רוצים ומה הם צריכים שיהיו במיזמים השונים שלנו".

שאלה נוספת שעומדת בפני הקרן היא, לדבריו, "איך אנחנו מבטיחים שכולם ירגישו בנוח עם מה ומי שאנחנו. אין תשובה אחת לזה, כי אנשים במקומות שונים רואים ידע בצורה שונה. גם אם יהיו לך האנשים הכי טובים בארצות הברית או באירופה, הם לא יודעים איך זה להיות ישראלים או אפריקנים או מכל מקום אחר בעולם. יש לנו קבוצות של אנשים ממקומות שונים, שאנחנו מעצימים אותם לתרום לפרויקטים שלנו. אנחנו רוצים להיות רשת של אנשים שתורמים כל הזמן בכל העולם וזה אתגר גדול, אבל עלינו להשיג אותו. זאת שאלה שנצטרך להתעסק אתה הרבה גם בהמשך".

"בעידן הפייק ניוז – ידע חופשי הוא צו השעה"

איציק אדרי, יו"ר ודובר ויקימדיה ישראל, סקר את פעילות התנועה ואת ההיסטוריה שלה, החל מהיווסדה ב-2007, ארבע שנים לאחר שוויקיפדיה העברית החלה את דרכה. "בשנים הראשונות, תוכנית העבודה שלנו הייתה עמוד אחד קצרצר וכיום היא כוללת כמה וכמה עמודים. אנחנו מובילים ומנהלים הרבה פרויקטים, הגדלנו את מעגל המתנדבים ויש לנו צוות שכיר, שמסייע ומאפשר לנו לגדול. זה לא מובן מאליו והיו שהטילו בכך ספק", אמר.

לדבריו, "השנים הראשונות לא היו פשוטות. עם הקמת העמותה, היו מתנדבים שחששו לפגיעה באיכות של המיזם, בעקבות יציאתו לקהל הרחב. עשור אחרי, אנחנו במקום אחר לגמרי, שבו העורכים רואים בעמותה משאב של ידע והיא חשובה להם".

אדרי הצביע על החשיבות ההולכת וגדלה, לדבריו, של הידע החופשי. "בעידן של הפייק ניוז, ידע חופשי הוא צו השעה", אמר. "רוב הידע המהימן בישראל לא נגיש כיום לציבור, ידע חופשי הוא מושג לא מוכר למקבלי ההחלטות, שלא רואים בו ערך חשוב לקדם. אפילו מוזיאונים, ספריות ומשרדי ממשלה לא רואים את החשיבות הראויה בכך. נמשיך לפעול בשנים הבאות להגדלת הידע הזמין ברשת ונשפר אותו, כדי שיהיה נגיש לכלל הציבור".

מימין: מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל; כריסטוף הנר, יו"ר ויקימדיה העולמית; הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך וממקבלי האות; ואיציק אדרי, יו"ר ודובר ויקימדיה ישראל. צילום: אודי גורן

מימין: מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל; כריסטוף הנר, יו"ר ויקימדיה העולמית; הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך וממקבלי האות; ואיציק אדרי, יו"ר ודובר ויקימדיה ישראל. צילום: אודי גורן

במהלך האירוע הוקרנו דברים של מייסד ויקיפדיה, ג'ימי וויילס, שדיבר על מקומה החשוב של ויקימדיה ישראלית בקרן העולמית. כן הוענקו אותות לארבעה אישים וארגונים שסייעו לעמותה להגשים את חזונה – לאפשר לכל אדם גישה לסך כל הידע האנושי: אוניברסיטת חיפה, איגוד האינטרנט, הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך, ואורן הלמן, לשעבר ראש לשכת העיתונות הממשלתית. ויקימדיה ישראל היא הראשונה מבין עמותוחת ויקימדיה בעולם שבוחרת לתת אותות מעין אלה.

אחד מנציגי הזוכים, עו"ד יורם הכהן מאיגוד האינטרנט, אמר כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לקולות הולכים וגוברים לצמצום החופש באינטרנט, כחלק מצמצום החופש וזכויות האזרח בכלל. אפשר לתת לחלק מזה סיבות כמו מלחמה בטרור, אבל התמונה הכוללת מבהילה. זו תחילתו של מדרון חלקלק שעלול להוביל את ישראל למקומות שעד הזמן האחרון לא ראינו כמותם. אנחנו מתאגדים עם גופים שונים לצאת לפעולה משותפת על מנת למנוע את זה. במידה רבה, מדובר במאבק על דמותה של הדמוקרטיה הישראלית, כי התודעה שלנו מושפעת ממה שקורה באינטרנט לא פחות מאשר מה שקורה בעולם הפיזי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים