אבי גבאי: "ההסתה היא הבעיה – הטכנולוגיה מעצימה אותה"

לדברי יו''ר העבודה, "הממשלה רחוקה מאוד מהמקום של להבין את הפוטנציאל של 'האזרח במרכז על בסיס טכנולוגיה'" ● "אם 'נהפוך את המסך', נגלה כי את רוב הפעולות שהפקיד עושה - האזרח יכול לעשות לבד"

מסלקום לפרטנר. אבי גבאי.

"קיימת תופעה ריאלית ואמיתית של הסתה, המייצרת שנאה בתוך העם כי היא משרתת את הפוליטיקאים, יוצרת פילוג בעם וממצבת את בסיס הבוחרים שלהם. לצורך הליבוי שלה משתמשים בכלים טכנולוגיים. הטכנולוגיה היא רק דבר המאפשר לעשות זאת יותר טוב ובעצימות גבוהה", כך אמר אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה.

גבאי דיבר בכנס "הפסגה הדיגיטלית 2017 – מציאות שיוצרת הזדמנויות". הכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, נערך היום (ה'), באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצועני IT. את הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, הנחה זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס. את השיחה עם גבאי על הבמה ערך יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.

בהתייחסו ליושבים בקהל, מהם מנמ"רים אותם הוא הכיר בתפקידיו הקודמים, בבזק ובבזק בינלאומי, אמר גבאי כי "מנמ"רים צריכים ללכת לפוליטיקה".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"הגיע הזמן שבפוליטיקה יהיו אנשים שמכירים את החיים", אמר יו"ר העבודה. "קיים פער עצום בין העולם הפוליטי והעולם האמיתי. כשהייתי בממשלה ראיתי פער זה".

"ניצחתי בפריימריז לפני חודשיים", אמר גבאי. "הטכנולוגיה מאפשרת להקשיב לאנשים. מה ששמעתי הוא שעם ישראל מחפש מנהיג. נמאס לאנשים מהשיג המפלג הזה. גם לאנשי ימין. אנשים רוצים לחזור למנהיגות ממלכתית, עניינית – גם אם אין הסכמה בנושאים שונים. אחדות לאומית הוא נושא יותר חשוב מהשאר".

לשאלת המנחה האם יש להפעיל רגולציה למניעת הסתה ברשת, השיב גבאי כי "אני מאמין קטן מאוד ביכולת לצנזר דברים וביכולת למנוע. אם תושבת טכנולוגיה שתימנע במקום אחד, תימצא טכנולוגיה שתופעל במקום אחר. אני יותר מאמין בשיח של פוליטיקאים – אם השיח לא יהיה מעורר שנאה – הדבר יבוא לידי ביטוי גם ברשת".

לדבריו, "הרשתות החברתיות משקפות מצב שווא לפיו כולם קיצוניים. הסיבה היא שהקיצוניים נוטים לכתוב ובנוסף יש טרולים. אם יש מקום, אז זהו המקום להשית רגולציה, כדי לעצור אותם".

להפוך את המסך

לשאלה בדבר חזון ממשל זמין שלו, השיב גבאי כי "בעברי הייתי רכז אגף תקציבים במשרד האוצר ואחראי נושא מחשוב. אני מכיר את המחשוב הממשלתי מקרוב. הייתי עד לעליית ממשל זמין. פעם מישהו הציג גידול במספר התשלומים ברשת. כולם היו מרוצים – ורק אני החרבתי את החגיגה בשאלה של מה מסמל הנתון באחוזים, שלאיש לא הייתה תשובה".

לדברי יו"ר העבודה, "הממשלה רחוקה מאוד מהמקום של להבין את הפוטנציאל של 'האזרח במרכז על בסיס טכנולוגיה'. אם 'נהפוך את המסך' נגלה כי את רוב הפעולות שהפקיד עושה – האזרח יכול לעשות לבד. יש לפתח מסך זהה כמעט לפקיד ולאזרח – זה לא קורה כי אנשים פועלים באופן מסורתי".

"כשנהיה בממשלה, העולם המחשובי יהיה שונה"

לשאלת קונפורטס המנחה בדבר חזונו על המערכת הציבורית, השיב גבאי כי "יש להסתכל על המערכת הציבורית והשירותים שלה כמערכת אחת – לא הרבה מערכות שכל אחת עושה את מה שנראה לה".

"מבנה הממשלה לא קשור לתהליכים אלא לפוליטיקה. ניתן לייצר תהליכי זרימה אמיתיים למחשוב. במשא ומתן קואליציוני לכל אחד מהשותפים יש נושא, תחום החשוב לו, וככה אין ראייה מערכתית כוללת. לי הכי חשוב לעבוד לטובת האזרחים, ויש לנו תכנית שלמה לנושא. אני מבטיח שכאשר נהיה בממשלה, העולם המחשובי יהיה שונה והאזרח יקבל יותר שירותים ובאופן שונה".

"הבעיה היא לא מערכת החינוך", אמר גבאי, "צריך לבחון תרבותית מה אנו מגדלים: האם אנו מגדלים עם – או שבטים במערכת החינוך. כיום יש פה ארבעה שבטים. השאלה האם מקדשים מצב זה, או משנים אותו. לטעמי צריך לשנות: לא הגיוני מצב בו בבית הספר של בני אין חובשי כיפות. המדינה צריכה לעודד מסגרות משותפות. גם פה הבעיה אינה טכנולוגית".

בהתייחסו לתרומת היי-טק לצמיחה במדינה, אמר גבאי כי "הצמיחה במחצית הראשונה של 2017 עמדה על 2.1%, והצמיחה לנפש עמדה על 2%, כלומר לא הייתה פה באמת צמיחה. יכולים לייצר צמיחה על ידי טיפול בהיי-טק, בתעשייה ובחקלאות".

"ההיי-טק לא מושפע מהמדינה – הממשלה היא שחקן זניח עבורו. כל עוד המוח היהודי כאן, והוא עובד נכון, ויש צבא המוציא לאזרחות אנשים עם ידע – שאין לאנשים בחו"ל בגיל 40 – אין בעיה עם זה. הבעיה היא איך מעודדים את התעשייה עצמה – התעשייה בישראל סובלת מאין סוף רגולציה וביורוקטיה. אגב, IT יכול לפתור חלק מהבעיה. ה-IT הוא לא הנושא, הבעיות אינן מחשוביות, אלא של תפיסות ומדיניות".

"בלי בחירות ממחושבות בעבודה – לא הייתי יושב פה היום"

בהתייחסו לבחירות הממוחשבות של מפלגת העבודה, אמר גבאי כי "בלי בחירות ממחושבות – לא הייתי יושב פה היום. אמר לי מישהו: 'אנו, את הקלפי, מכינים יום לפני'. לכן, בחירות ממוחשבות הן חלק מהניצחון שלי. ברמה הארצית, צריך להגיע גם לזה, אבל קודם בוא נתחיל עם לזהות את האנשים המצביעים: מתים, או כאלה שהם בחו"ל, וכל מיני תופעות. גם כאן, הבעיה אינה טכנולוגית".

יו"ר העבודה סיים את דבריו בהתייחסו לחרדים ואמר כי "גם הם הגיעו למקום בו הם מבינים שהמצב הקיים לא יכול להימשך. הם יוצאים יותר לעבודה".

"אגב, חוק הגיוס לא חולל כל שינוי. צריך לאפשר להכשיר אנשים אלה. מי שלא עובר לעולם העבודה – נותר חלש כלכלית. אנשים משנים התנהגות, אנו רואים זאת כבר עכשיו: משפחות לא מוכנות לחיות חיי עוני. מדובר באנשים מוכשרים, ויש לעודדם לעבוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים