לא נעים להכיר: יישומי דיסני שכנראה מרגלים אחרי הילד שלכם

תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט האמריקני תבקש לחקור האם ענקית הבידור לילדים אוספת מידע על הקטנים בלי אישורנו ולצורך פרסום ממוקד ● בין היישומים החשודים נמצאים המשחקים הפופולריים טמפל-ראן ויישומי "לשבור את הקרח"

בלי שריל סנדברג וג'ק דורסי. דיסני

וולט דיסני (Walt Disney Corporation) עומדת בפני תביעה ייצוגית בגין שימוש בכ-42 אפליקציות על-מנת לרגל אחרי ילדים.

את התביעה הפדרלית הגישו בקליפורניה אשה בשם אמנדה ראשינג ובתה. התובעות טוענות כי הן חשפו ראיות המעידות שיישומי המשחקים של דיסני מכילים קוד שצובר ומאחסן נתונים על ילדים בכדי לקטלג אותם ולנתב אליהם פרסומות.

התביעה, שהוגשה בסוף השבוע, טוענת כי דיסני מפרה את החקיקה שמכונה "חוק הגנת הפרטיות המקוונת של הילדים", או בקיצור ה-COPPA (ר"ת Children’s Online Privacy Protection Act).

חוק זה, שהועבר על ידי הקונגרס האמריקני בשנת 1999, קובע כי אסור לרגל אחרי ילדים ומפורט בו כי "מפתחי אפליקציות ממוקדות לילדים, וכל צד שלישי שעובד עם מפתחי אפליקציות אלה, אינו יכול לקבל את המידע האישי של ילדים מתחת לגיל 13, ללא אישור מראש מהוריהם".

לדברי עורכי הדין של משפחת ראשינג, לדיסני לא היו הרשאות שכאלה, והילדה החלה לשחק ביישומי החברה לפני שמלאו לה 13 שנים.

הורים אינם מבינים כיצד הדברים מתנהלים

התביעה מרמזת כי מספרם העצום של הילדים המשתמשים ביישומי דיסני הוא הישג שנוצר באופן פעיל באמצעות ניתוח "דפוסי התנהגות" ופרסום ממוקד.

בהתדיינות המשפטית נאמר כי "רוב הלקוחות, כולל ההורים של הלקוחות הילדים, אינם תופשים שיישומים המיועדים לילדים מתוכננים לנהל באופן סודי ובלתי חוקי את הנתונים האישיים של הילדים המשתמשים, ולאחר מכן לנתח את הנתונים מהמתקן החכם לצורך שידור ולמטרות מסחריות אחרות".

ולא רק דיסני בין הנתבעות בקובלנה הייצוגית. התביעה טוענת כי שלוש מפתחות תוכנה אחרות – Upsight ,Unity, ו-Kochava – הפרו אף הן את תנאי ה-COPPA. יישומים של חברות אלו גם הם, לכאורה, אוספים נתונים על הצרכנים הצעירים שלהם וזאת ללא בקשה רשות, ועושים שימוש בנתונים של הקטינים שנאספו לצורך "ניצול מסחרי".

בית המשפט המחוזי במחוז צפון קליפורניה יצטרך להחליט אם ארבע החברות אכן נוהגות באופן הנוגד את ה-COPPA. התובעים מקווים שבית המשפט ייתן צו האוסר על החברות להמשיך לצבור נתונים באמצעות האפליקציות שלהן ללא הסכמת ההורים, וכן מצפים לפיצויים ועמלות משפטיות.

דיסני: אי-הבנה יסודית של עקרונות COPPA

בתגובה לדברים יצאה דיסני השבוע (ב') בהצהרה לתקשורת שבה היא מתעקשת כי לא עשתה שום דבר רע, ומודיעה כי בכוונתה להיאבק בתביעה בבית המשפט.

"לדיסני יש תכנית לעמידה איתנה ב-COPPA, ואנו שומרים על מדיניות קפדנית של איסוף נתונים ושימוש ביישומי דיסני שנוצרו בעבור ילדים ומשפחות. התלונה מבוססת על אי-הבנה יסודית של עקרונות COPPA, ואנו מצפים להגן על פעולה זו בבית המשפט", כתבה הענקית בהצהרתה.

אבל זו אינה הפעם הראשונה שבה דיסני עומדת בפני התדיינות משפטית בשל אי-ציות לכאורה ל- COPPA. בשנת 2011 נקנסה אחת מחברות הבת שלה, Playdom, בסכום של שלושה מיליון דולר בגין איסוף בלתי חוקי של שמות ילדים, כתובות דוא"ל, גילאים, הודעות מיידיות ואפילו פרטים על מיקום פיזי בחלק מהמקרים.

יצוין כי ועדת הסחר הפדרלית של ארצות הברית, ה-FTC, מבהירה כי אפליקציות ושירותים מקוונים המיועדים לילדים מתחת לגיל 13 חייבים לכלול מדיניות פרטיות פשוטה להבנה – המדיניות חייבת לציין גם את סוג הנתונים שייאספו וגם את השימוש שיעשה בנתונים.

ברשימת 42 יישומי דיסני שלכאורה מרגלים אחרי הילדים נכללים הכותרים הבאים: AvengersNet, Beauty and the Beast, Perfect Match, Cars Lightening League, Club Penguin Island, Color by Disney, Disney Color and Play, Disney Crossy Road, Disney Dream Treats, Disney Emoji Blitz, Disney Gif, Disney Jigsaw Puzzle, Disney LOL, Disney Princess: Story Theater, Disney Store Become, Disney Story Central, Disney's Magic Timer by Oral-B, Disney Princess: Charmed Adventures, Dodo Pop, Disney Build It Frozen, DuckTales: Remastered, Frozen Free Fall, Frozen Free Fall: Icy Shot, Good Dinosaur Storybook Deluxe, Inside Out Thought Bubbles, Maleficent Free Fall, Miles from Tomorrowland: Missions, Moana Island Life, Olaf's Adventures, Palace Pets in Whisker Haven, Sofia the First Color and Play, Sofia the First Secret Library, Star Wars: Puzzle DroidsTM, Star WarsTM: Commander, Temple Run: Oz, Temple Run: Brave, The Lion Guard, Toy Story: Story Theater, Where’s My Water?, Where's My Mickey?, Where's My Water? 2, Where’s My Water? Lite/Where’s My Water? Free, ו-Zootopia Crime Files: Hidden Object.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים