לראשונה: הוטל קנס על חברה שביצעה שימוש מסחרי במאגר מידע לא חוקי

חברת נקודת שיווק וסחר תשלם קנס בסך 167 אלף שקלים, לאחר שהשתמשה במאגר לא חוקי שפורסם באינטרנט ● החברה התקשרה לאנשים ביום הולדתם או בסמיכות לו, והציעה להם הטבה לרגל יום חגם בעת רכישת מוצר ה-"לוטו דיל", שאותו היא משווקת ● המאגר שבו השתמשה החברה כולל, בין היתר, שם, כתובת, תאריכי לידה, עלייה ופטירה וכן פרטים על ילדי האזרח וקשרי המשפחה שלו

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע שבמשרד המשפטים הטילה לראשונה קנסות מנהליים על חברה בגין שימוש מסחרי במאגר מידע לא חוקי, תוך הפרה של חוק הגנת הפרטיות. הקנסות, בסך 167 אלף שקלים, הוטלו על חברת נקודת שיווק וסחר, לאחר שהתגלה, כי זו ביצעה שימוש בקובץ "אגרון" – מרשם האוכלוסין הלא חוקי המופץ באינטרנט – לצורך שיווקי.

בעקבות תלונה שהגיעה לרשם מאגרי המידע, ביצעה הרשות פיקוח מנהלי על החברה. במסגרת הפיקוח נמצא, כי במהלך פעילותה, השתמשה נקודת שיווק וסחר במאגר, הכולל, בין היתר, שם, כתובת, תאריכי לידה, עלייה ופטירה של האזרח וכן פרטים על ילדיו וקשרי המשפחה שלו. כך, פנתה החברה באמצעות הטלפון לאנשים ביום הולדתם או בסמיכות לו, והציעה להם הטבה לרגל יום חגם אם ירכשו את מוצר ה-"לוטו דיל", שאותו היא משווקת.

עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע ורשם מאגרי מידע, אמר, כי "שימוש במאגר מידע לא חוקי, אף אם הודלף לאינטרנט, מהווה עבירה על הוראות חוק הגנת הפרטיות. השימוש במכשיר של סנקציות כלכליות על מי שעושה שימוש בלתי חוקי במידע, בפרט לצורך השגת תועלת כלכלית, הוא אמצעי יעיל לשיפור ההגנה על הפרטיות".

חוק הגנת הפרטיות מגן על היבטים שונים של פגיעה בזכות האדם לפרטיות, שהיא זכות יסוד חוקתית מוגנת במדינת ישראל. הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע פועלת לבירור תלונות שמתקבלות מהציבור בעניין הפרה של החוק, וכן יוזמת ביקורות בחברות שבבעלותן מאגרי מידע. יש לרשות סמכות פיקוח ואכיפה בתחום הגנת המידע האישי במאגרי המידע – הן על הגופים הפרטיים והן על הגופים ציבוריים ומשרדי הממשלה. כך, יכולים מפקחי הרשות לדרוש מכל אדם ידיעות ומסמכים המתייחסים למאגר מידע, להיכנס למקום שיש בו מאגר מידע ולערוך בו חיפוש ותפיסה. לרשם מאגרי המידע סמכות להטיל קנס מינהלי, שהוא חלופה לכתב אישום פלילי, לאחר שקבע, כי בוצעה הפרה של חוק הגנת הפרטיות. הרשם גם רשאי לאסור על השימוש במאגר מידע אם מצא שנעשה בו שימוש בניגוד לחוק.

מהרשות נמסר, כי היא מבצעת בימים אלה פעילות מוגברת לאכיפת הוראות חוק הגנת הפרטיות, הן במישור המנהלי, בפעולות פיקוח, והן במישור הפלילי. זאת, לאחר שלפני מספר חודשים הוסמכה על ידי השר לביטחון פנים לבצע חקירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים