"אתגר ה-IT הפיננסי: יעילות משולבת באבטחת מידע"

"הבלוקצ'יין הוא עוד שלב התפתחותי בחדשנות שמוזרקת לתוך המחשוב הארגוני, בעל משקל כמו של האינטרנט בתחילת המילניום ושל הביטקוין בשנים האחרונות", אמר ניטין גאוואר, מנהל מעבדת הבלוקצ'יין ביבמ

ניטין גאוואר, מנהל מעבדת בלוקצ'יין ביבמ. צילום: תומר פולטין

"עולם המחשוב הפיננסי ניצב בפני כמה אתגרים בתחרות מול חברות הפינטק. החשוב מכל מגיע עם טכנולוגיית הבלוקצ'יין (BlockChain), שמספקת למערכות יכולות יעילות וגבוהות יותר, עם מעטפת כוללת של אבטחת מידע", כך אמר ניטין גאוואר, מנהל מעבדת בלוקצ'יין ביבמ (IBM).

גאוואר דיבר בפתח כנס FinTech Junction 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במלון הילטון בתל אביב, בהשתתפות 1,500 אנשי IT מעולמות הפיננסים והפינטק.

לדברי גאוור, "הבלוקצ'יין הוא עוד שלב התפתחותי בחדשנות שמוזרקת לתוך המחשוב הארגוני. המשקל של הטכנולוגיה וההשפעה שלה מושווים לאלה של האינטרנט בתחילת המילניום ושל הביטקוין (Bitcoin) בשנים האחרונות".

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

"הבלוקצ'יין יהפוך להיות המיינסטרים בתוך תקופה לא ארוכה", אמר גאוור. "מדובר בטכנולוגיה המאפשרת לחלוק נתונים, לשתף אותם באופן מאובטח ולבצע תעבורות – תוך הגנה על המידע ופרטיות הנתונים וקבלת תועלות בהיבט היעילות התפעולית. מה שנותר הוא לבחון כיצד לעשות זאת באופן נכון עסקית".

"אנשיי עובדים על בסיס למתודולוגיה", סיפר, "שכוללת את כל ההיבטים – מבדיקת היתכנות הטכנולוגיה, עבור בעיצוב שלה וכלה בפרויקטים ראשוניים. מטרתנו היא לתקף ולאמת פתרונות בתחום, לפני שאנחנו מציעים אותם ללקוחות הפיננסיים שלנו. אנחנו עושים זאת תוך שילוב של שני שדות – הטכנולוגי והעסקי – כדי לבנות רשת תקשורת נתונים בת קיימא, עם יכולות בקרה וממשל, מענה לרגולציות בעולם הפיננסי, ניצול מרבי של הנכסים הדיגיטליים של הבנק וטיפול באתגר האחריותיות (Accountability)".

לדבריו, "לצד מימוש טכנולוגית הבלוקצ'יין, יש לשלב יכולות טכנולוגיות נוספות, ובראשן מכונות לומדות, ניתוח מעמיק של נתונים ובינה מלאכותית – על מנת להפיק יותר ערך מהנתונים ולעשות חיים קלים יותר למקבלי ההחלטות".

"בלוקצ'יין הוא צורת תקשורת, היא אופן להעביר נתונים בין נמענים רבים, באופן שלא ניתן יהיה לשבש אותם", אמר גאוואר. "מדובר במשלוח מאובטח, ששם דגש על אמינות הנתונים המועברים בין הנמענים השונים. זאת, לצד הצורך בצמצום עלויות. נדרש להגיע למצב שבו יש קשר מרובה משתתפים, שמטפלים בנכס דיגיטלי, באופן שהטיפול בו מגביר את רמת האמינות של התקשורת. צמיחת הטכנולוגיה נובעת מהרצון ביותר אמינות ואבטחת מידע, לצד שקיפות בתהליכים. זה קורה בשל הרישום, המלווה כל פריט מנוהל, שנעשה ומנוהל באופן מבוזר, בריבוי אתרים ובלי שליטה של גוף אחד".

עקרונות לבניית רשת מאובטחת בארגון פיננסי

גאוואר תיאר בפני המשתתפים כמה עקרונות לבניית רשת מאובטחת בארגון פיננסי. כך, אמר, "יש ליצור יכולת להרוויח מהפלטפורמה, שתהיה לה הצדקה קיומית ושהיא תביא לצמצום עלויות. עקרון נוסף הוא שלכל משתתפי התהליך תהיה שליטה על העסק ומנגד – תתאפשר גמישות: יכולת גידול ובניית מדיניות, למקרים של הוספת או עזיבת משתתפים בתהליך". עוד הוא ציין ש-"יש לבנות מערכת בקרת הרשאות, שמצד אחד תהיה פתוחה ומצד שני תענה לצרכי אבטחת המידע".

"עקרון נוסף", לדבריו, "הוא החשוב ביותר: שתהיה אפשרות לגישה חופשית ולשיתופיות גלובלית. זאת, על מנת לתת מענה לשינוי עתידי במודלים העסקיים". לדבריו, "נדרשת יכולת להיערכות בגידול בתעבורת הנתונים שברשת. הכול צריך להיות מאובטח ועונה על אתגרי אבטחת המידע והגנת הסייבר. נדרש לבנות רשת תקשורת נתונים חוסן סייבר".

העקרון האחרון שאותו ציין גאוור הוא "הצורך ליצור מצב של דו קיום, שבו מערכות ה-Legacy הישנות תעבודנה לצד מערכות ה-IT החדשות, עם חיבוריות וקישוריות ביניהן".

"לבלוקצ'יין יש פוטנציאל לשנות באופן מהותי את הדרך שבה מתבצעות תעבורות עסקיות במגוון התעשיות", סיכם גאוואר. "בסופו של דבר, הוא יהפוך לטכנולוגיה משבשת במובן החיובי. בתוך שלוש עד חמש שנים, הבלוקצ'יין יהיה במיינסטרים, כש-70% מהשימוש בטכנולוגיה זו יהיה בבנקאות – והשאר בעולמות הרפואה, הרכב והתעופה, התשתיות, האנרגיה והקמעונות. היא תניב למנמ"ר תועלות: חסכון בהוצאות, ייעול הניהול והתפעול – ויותר אבטחה. בלוקצ'יין הוא שינוי מחשבתי מהותי, לצד השינוי הטכנולוגי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים