"בשל הפיתויים בחוץ – לא קל להשאיר אנשי IT בקבע"

בראיון לרגל סיום תפקידו כמפקד מצפן, מספר אל"מ עומר דגן על הפרויקטים שהיחידה בראשותו העלתה לאוויר ועל ההתמודדות שלו לשימור ההון האנושי בצבא קבע

אל"מ עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב. צילום: ניב קנטור

"לא קל להשאיר את אנשי ה-IT בצבא קבע, בשל הפיתויים הקיימים בחוץ, באזרחות, אבל אנו משקיעים רבות בשימור ההון האנושי", כך אמר אל"מ עומר דגן, מפקד מצפ"ן שבלוטם, אגף התקשוב.

דגן שימש בתפקיד יותר משנתיים, ובשבוע שעבר עבר לתפקיד אחר באגף. מצפ"ן (ר"ת מערכות צבאיות לפו"ש וניהול) הוא בית התוכנה של לוטם.

היחידה הוקמה ב-2013, כמיזוג של שתי מחלקות בלוטם – שהם ולשם. מצפ"ן מפתחת פתרונות תוכנה מתקדמים לכלל צה"ל, בדגש על מערכות שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) ומערכות ארגוניות.

עוד תחת מצפ"ן הוקמה בסוף 2014 מנהלת ERP, כיום בראשות אל"מ אריק קליימן, בשם תכנית 2020, להקמת מערכת ERP אחת, כלל-צה"לית.

עוד במצפ"ן יש בית ספר למקצועות המחשב, ש"עבר תהליך משמעותי של תיקוף כל מקצועות המחשוב וההכשרות, עם שינוי תכנים ומעבר לכיתות הדרכה מתקדמות ולמידה מקוונת. קורס תכנות כיום אינו דומה למה שהיה לפני שנתיים – הן בהיבט התוכן והן באופן הלימוד".

מגוון אפליקציות לאינטרנט המבצעי

אחד הפרויקטים המרכזיים אותו הובילה מצפ"ן התפרסם בלעדית באנשים ומחשבים לפיו מצפ"ן מעלה בימים אלה מודול HR, משאבי אנוש, במערכת ה-ERP הצה"לית, מבוססת סאפ (SAP). הפרויקט צפוי להסתיים בקיץ 2017 והיקפו הכספי עומד על מיליוני שקלים.

"עשינו כברת דרך משמעותית בעולם מערכות השו"ב ומערכות ה-IT לעולם המבצעי", אומר אל"מ דגן לאנשים ומחשבים בראיון לרגל סיום תפקידו. "כיום אנו משקיעים בפיתוח מערכות מבצעיות In House יותר מבעבר. יש תהליך של מעבר מעבודה במיקור-חוץ – לעבודה פנימית, תהליך שהחל לפני שלוש שנים".

"השלמנו את פיתוח מערכת טירת האגם – מערכת השו"ב לפיקוד ולמטכ"ל – בבית. התהליך נעשה יחד עם TSG, שבעבר עסקו בפיתוח המערכת. קלטנו את המערכת, עשינו שדרוג לארכיטקטורה שלה לתשתיות מודרניות והוספנו אפליקציות", אמר אל"מ דגן.

"פיתחנו עוד מגוון אפליקציות לאינטרנט המבצעי – בעולמות תקיפת המטרות, חוזי, פו"ש, והגנה בסייבר".

לדבריו, "בעבר כל גוף היה מפתח לעצמו, תחת תפיסה של קישוריות. כיום העבודה היא בצוותים משותפים, כשמצפ"ן מובילה את העבודה של אמ"ן, חילות ים, אוויר וזרוע היבשה, והיא נעשית בתפיסות אג'ייל ו-DevOps. כיום בונים מערכת לפי עולם תוכן – ולא לפי צבע המדים. בדרך זו אנו מספקים מוצרים ושירותים בתוך חודשים – ולא שנים כבעבר".

להבין את הצרכים בשטח

כך, אמר, "מערכת תקיפת מטרות אותה פיתחנו, החליפה כמה מערכות נפרדות שהיו בחילות השונים, וחסכנו את הצורך בחיבוריות ובממשקים בין המערכות. המערכת החלה לפעול בשנה החולפת, והשנה תעלה לאוויר גרסה משמעותית שלה".

לדברי מפקד מצפ"ן, "לצד העבודה בקוד פתוח, אג'ייל ו-DevOps, אנו שמים דגש על הידוק הקשר עם המשתמש הסופי: חיילי מצפ"ן יורדים לשטח מדי זמן, להבין את הצרכים בשטח".

לפני כשנה, סיפר, "התחלנו לממש את תפיסת העולם הנייד, התחלנו לפתח אפליקציות בראיית המובייל, לטובת הגעת הנתונים לסלולר הצבאי, המוצפן – וגם לטאבלטים".

בעולם מיצוי המידע, אמר אל"מ דגן, "תחומי ה-Big Data והבינה מלאכותית נמצאים חזק בפעילות שלנו ב-IT לעולמות המבצעיים, המנהלתיים והסייבר".

"תחום שאנו נמצאים רק בתחילתו", ציין, "הוא כל עולם הבוטים. אנו מכניסים מערכת לצ'ט בין המפקדים, במערכות המבצעיות. במערכת יש בוט, המנסה לזהות מה קורה בשיחה ואיך הוא יכול לתרום לה. המטרה היא להכניס בוט לתוך דיאלוג אמיתי בין מפקדים, על מנת להעשיר את עולם התוכן שלהם".

משמאל לימין: אל"מ עומר דגן, מפקד מצפ''ן שבלוטם, אגף התקשוב; תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט״ם; ואל"מ א׳, מפקד מצפ״ן שבאגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

משמאל לימין: אל"מ עומר דגן, מפקד מצפ"ן שבלוטם, אגף התקשוב; תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט״ם; ואל"מ א׳, מפקד מצפ״ן שבאגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר מונה אל"מ א׳ למפקד מצפ״ן שבאגף התקשוב. טקס ההחלפה נערך בבסיס השלישות ברמת גן, במעמד ראש אגף התקשוב אלוף נדב פדן, תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט״ם, ותא"ל נתי כהן, הקשר״ר.

בטקס החילופים אמר אל"מ דגן כי "אנו נמצאים רגע לאחר שחגגנו את יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, ויש שעדיין מי שאינם מכירים בזכותנו לחיות ולהתקיים כאן חופשיים ובטוחים. משכך, חובה עלינו להמשיך ולהחזיק צבא חזק ואיכותי, צבא הנשען בעיקרו על איכות אנשיו ועל טכנולוגיה מתקדמת".

להביא חדשנות ליחידה

"שני הדברים הללו, איכות האנשים וטכנולוגיה מתקדמת – הם העומדים בבסיס עוצמתה של מצפ"ן, לה תרומה משמעותית לעוצמתו של צה"ל. בשנים האחרונות התמקדנו במצפ"ן בעיצוב ובמתן מענה מהיר ואפקטיבי לצרכים המבצעיים המשתנים של צה"ל, תוך שימת אנשינו בראש מעיינינו ותוך הובלת חדשנות טכנולוגית".

לסיום דבריו התייחס אל"מ דגן בראיון להיבט כוח האדם: "מאות החיילים והקצינים הם הון אנושי מדהים. הרבה מאוד מהדברים היפים במצפ"ן הגיעו מקבוצת הקצינים הצעירים. אנו נותנים להם הרבה מקום להביא מעצמם, להוביל דברים, להציע רעיונות, להביא חדשנות ליחידה".

"דאגנו לשיפור תנאיהם ולשיפור סביבות העבודה שלהם. אנו דואגים שהם יעסקו בעולמות תוכן וטכנולוגיה מאתגרים. בסקר שביעות הרצון השנתי שהיחידה עורכת, חל גידול במימדים שונים. הסקר מראה שאנשים מאוד אוהבים את מה שהם עושים והם מבינים את משמעות היוזמה והחדשנות ביחידה".

"מצפ"ן שמה את האנשים במרכז, והכניסה המון חדשנות ויצירתיות לארגון. השילוב בין חדשנות, תפוקות מבצעיות ואנשים – מביא תוצרת טובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים