תביעה נגד אובר: לא נותנת מספיק שירותים לבעלי מוגבלויות

שני תושבי מיסיסיפי, ארצות הברית, הגישו תביעה נגד החברה בטענה כי השירות שלה לבעלי מוגבלויות לא מונגש במקום מגוריהם ● "גם אם יש רכבים שמתאימים לבעלי מוגבלויות, המשתמשים לא יכולים למצוא אותם", נכתב בתביעה

המטרה: נגישות - גם לבעלי מוגבלויות. צילום אילוסטרציה: BigStock

אובר (Uber) השיקה אמנם תוכנית ייעודית שמאפשרת לאנשים עם מוגבלויות להשתמש בשירותי שיתוף הנסיעות שלה כבר ב-2014, אבל היא לא זמינה בכל השווקים שבהם החברה פועלת. כעת החליטו שני בעלי מוגבלויות, המשתמשים בכיסאות גלגלים, להגיש נגדה תביעה.

על פי טענותיהם, התובעים, תושבי ג'קסון, מיסיסיפי, לא מסוגלים להשתמש באובר, משום שהחברה אינה מאפשרת להם להזמין מכוניות שנגישות לאנשים עם כיסאות גלגלים בעירם.

"לאנשים עם מוגבלויות בג'קסון אין יכולת להזמין רכב שיהלום את צורכיהם", נכתב בתביעה. "גם אם יש נהגים שיש להם רכב כזה או אימון בנושא, אין שום דרך למשתמשים עם מוגבלות בג'קסון למצוא אותם דרך האפליקציה".

מגבלה שהיא תוצר של העדר שיתופי פעולה מסחריים?

אובר הכניסה את השירות המיועד לאנשים עם מוגבלויות כחלק מ-Uber Access. הנוסעים יכולים לבקש Uberassist ו-UberWAV, כלומר – מכונית נגישה לכיסאות גלגלים שתאסוף אותם. אבל Uber Access אינו זמין בכל השווקים שבהם פועלת החברה, מכיוון שהזמינות של השירות תלויה כנראה ביכולת של הענקית לשתף פעולה עם ספקים באזור המסוים.

"אנחנו עורכים ניסיון על מספר דגמים בערים שונות בכדי לקבוע אילו אפשרויות לכלי רכב נגישים לכיסאות גלגלים יתאימו בצורה הטובה ביותר לצורכי הנוסעים שלנו ולנהלי השותפים שלנו", מצהירה אובר באתר הנגישות שלה. "הפיילוטים הללו נעים בין הפיכת הטכנולוגיה שלנו לזמינה למוניות הנגישות לכיסאות גלגלים למתן אפשרויות נגישות לכיסאות גלגלים באמצעות שותפויות עם ספקים מסחריים – למשל בניו-יורק, ביוסטון, בשיקגו, בלונדון ובפורטלנד". על פי החברה, "אנחנו לוקחים את הנושא ברצינות".

יצוין שבאוקטובר האחרון נתבעה אובר על ידי קבוצת זכויות נכים בשיקגו, בטענה שהיא צריכה לספק יותר נגישות לכיסאות גלגלים לרכבי הנוסעים.

25 שנים של חקיקה בתחומי הנגישות

כבר יותר מ-25 שנים בעולם כולו, ובישראל מ-2005, מקודמת חקיקת נגישות המתייחסת לכל סוגי המוגבלויות ולכל תחומי החיים, שמאחוריה עומד רציונל מאוד פשוט ואנושי: לכל אדם יש את הזכות הבסיסית לשוויון הזדמנויות.

לפי הערכה, בעולם יש כיום כ-15%-20% של אנשים עם מוגבלויות שונות, מתוכם כ-9% בעלי מוגבלויות קשות, שעבורם הימצאות הסדרי נגישות קריטית לצורך שילובם בחברה, כך מספר יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל. לדבריו, האו"ם מגדיר נישה זו בתור המיעוט הגדול בעולם. "ארגון נגיש זה Win-Win-Win; זוהי חובה עסקית, חברתית וחוקית", הבהיר. גם מנכ"ל אובר, טראוויס קלאניק, צריך להפנים את המסר הפשוט הזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים