פוקסקון תפתח מפעל ביותר משבעה מילארד דולר – בארצות הברית

היא אמנם לא חברה אמריקנית שחוזרת הביתה, אבל ענקית האלקטרוניקה הטייוואנית, שהתפרסמה בגלל תנאי העבודה המחפירים בה, עשויה להקים מפעל לייצור מסכים וצגים בארצות הברית ● האם הנשיא החדש מעוניין לספק אכסניה לחברות בעייתיות מסוגה?

עובדים במפעל פוקסקון בסין. צילום: זולו, מתוך ויקיפדיה

פוקסקון (Foxconn), המייצרת בין השאר רכיבים למכשיריה של ענקית הטכנולוגיה האמריקנית אפל (Apple), שוקלת הקמת פרויקט בארצות הברית, כך בישר המנכ"ל הטרי של היצרנית, טרי גו, ביום א'.

מה שמתכננת פוקסקון לבנות בארצות הברית הוא מפעל לייצור צגים ומסכים בשיתוף עם שארפ (Sharp) – חברה שאותה רכשה בשנה שעברה.

לא הבטחה – משאלת לב

מחויבויותיה של החברה להוציא לפועל את העסקה תהיה תלויה בתנאי ההשקעה, כך אמר גו לסוכנות רויטרס (Reuters), וכן במהלך נאום שנשא באירוע חברה. לרצונה של החברה להתרחב גם לארה"ב היו רמזים מטרימים – בחודש שעבר התחייב מנכ"ל סופטבנק (Softbank), מסאיושי סון, בפני הנשיא הנבחר דונלד טראמפ להשקעה של 50 מיליארד דולר בארה"ב. סון חשף גם כי פוקסקון תהיה בין השותפות ליוזמה, ותקבל מהבנק השקעה של כשבעה מיליארד דולר.

גו וסון שוחחו לפני פגישתו של מנכ"ל סופטבנק עם טראמפ, ומנכ"ל פוקסקון אמר לסון כי מפעל אמצעי התצוגה בארה"ב יכול לייצר 30,000 עד 50,000 מקומות עבודה, כך סיפר גו לתקשורת. "חשבתי שזו הייתה שיחה פרטית, אבל אז למחרת בבוקר זה נחשף", התלונן גו והמשיך והודה, "יש תכנית כזו, אבל זו אינה הבטחה. זוהי משאלה".

טראמפ מביא העסקה בתנאי עבדות לארצות הברית?

במהלך מסע הבחירות לנשיאות הזהיר טראמפ שינסה לכפות על אפל לשוב לייצור מכשירי ה-iPhone וה- iPad שלה בארה"ב. בנובמבר דיווח המגזין הפיננסי Nikkei Asian Review כי אפל ביקשה מפוקסקון ומעוד יצרנית אסייתית של רכיביה לשקול את ייצור מכשירי ה-iPhone בארצות הברית.

כידוע, הנשיא הנכנס טראמפ, מפציר כקונספט בחברות אמריקניות רבות המייצרות את חלקי תוצרי האלקטרוניקה שלהן מחוץ למדינה – בעיקר באסיה הזולה – להחזיר את עסקיהן הביתה, לארה"ב. חברת פוקסקון, שהיא יצרנית הקבלן הגדולה בעולם, מייצרת חלפים ורכיבים בעבור מספר חברות מובילות מעמק הסיליקון, במיוחד בעבור הענקית מקופרטינו.

לכאורה הקמת מפעל שלה בארצות הברית תהווה צעד שטראמפ אמור לעלוז עליו במיוחד, אלא שדינה של החברה המסוימת אינו כדין כל חברה. פוקסקון עלתה לכותרות עם ביקורת נסערת וצודקת במיוחד שהופנתה כלפיה על האופן שבו היא מעסיקה את עובדיה במפעליה. דיווחים רבים אודות העסקת עובדים בתנאים הדומים לתנאי עבדות עלו בתקשורת העולמית בעניינה, כאשר בין השאר דווח על שעות עבודה רבות מספור ומפעלים שבהם היו תנאי ההעסקה פשוט לא אנושיים. בשנת 2012 התחזה כתב של שנגחאי איבנינג פוסט (Shanghai Evening Post) לעובד חדש במפעל החברה בדרום מערב סין וחזר עם סיפורים מסמרי שיער על היחס לעובדים במקום. עד כדי כך נוראים התנאים שבמפעליה של החברה התרחשו גם מספר מקרי התאבדות של עובדים מיואשים.

כעת נותר רק לגלות – בהנחה שהיוזמה אכן תקרום עור וגידים – האם טראמפ יהיה מעוניין בפוקסקון, במשרות ובהון שהיא מביאה לארצות הברית, ויפתח לקראתה את הדלת והזרועות לחיבוק גדול ומאמץ, או שמא יבקשו האמריקנים מיצרנית המתעללת שמשרתת את אחת מחברות הדגל האמריקניות לעמוד לפחות ברגולציה חמורה שתבטיח העסקה נאותה של האמריקנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים