מומחה: "השימוש של גוגל בג'אווה – לא הוגן"

"אם גוגל לא הייתה משתמשת בג'אווה, סביר מאוד להניח שאנדרואיד לא היה מצליח", אמר הכלכלן אדם ג'אפה בעדותו בבית המשפט במסגרת התביעה שמנהלת נגדה אורקל

האם גוגל השתמשה בג'אווה ללא רשות? מקור: BigStock

"השימוש של גוגל (Google) בג'אווה (Java) לטובת אנדרואיד (Android) לא עומד תחת ההגדרה של 'שימוש הוגן' לפי הגדרות זכויות יוצרים", כך העיד אתמול (ד') הכלכלן אדם ג'אפה.

ג'אפה הופיע בפני בית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו, במסגרת תביעה של אורקל (Oracle) בסך של 9.3 מיליארד דולר, שטוענת להפרת זכויות יוצרים שלה במסגרת אנדרואיד. זאת, בשל שימוש שעושה מערכת ההפעלה מבית גוגל בחלקים של שפת התכנות ג'אווה. גוגל, באמצעות תאגיד האם שלה, אלפבית (Alphabet), טוענת שמותר לה להשתמש בג'אווה מבלי לשלם על כך, בשל הזכות לשימוש הוגן, שהוא חלק מחוק זכויות יוצרים.

אורקל רכשה ב-2009 את סאן (Sun) תמורת יותר משבעה מיליארדי דולר, בשל שני נכסים משמעותיים של הנרכשת: שפת הפיתוח ג'אווה (Java) ומערכת ההפעלה סולאריס (Solaris). שנה לאחר מכן תבעה אורקל את גוגל, לאחר שמשא ומתן בין שתי הענקיות עלה על שרטון. הנושא לא הוכרע במשפט שהתנהל ב-2012. גוגל טענה כי סאן בירכה על השימוש שלה בג'אווה וכי הרצון של אורקל לתבוע אותה בגין שימוש זה הוא עילת הרכישה שלה את סאן.

בדיון אתמול (ד') הגישה אורקל בקשה למתן פסק דין לטובתה, לפני שהעניין יוכרע על ידי חבר של 10 מושבעים. החברה טענה בפני השופט כי אין חבר מושבעים סביר שיכול לגבות את טענת השימוש ההוגן של גוגל, על פי חומר הראיות שהוצג בעבר במשפט.

השופט ויליאם אלסאפ החליט לבחון את הטיעונים המשפטיים של אורקל ובמקביל להמשיך בדיונים. אם המשפט ימשיך כמתוכנן, הסיכומים שלו יחלו בשבוע הבא.

APIs – טכניקות או יצירות?

ב-2012 קבע אלסאפ כי APIs – ממשקי תכנות היישומים שעומדים בבסיס התביעה – הם טכניקות ולא עבודות בעלות מימד של יצירה, ולכן הם לא יכולים להיות מוגנים תחת מטריית זכויות יוצרים. שנתיים אחר כך, בית משפט לערעורים ביטל את החלטת השופט – לטובת אורקל.

ג'אפה אמר לבית המשפט כי "אם גוגל לא הייתה מעתיקה 37 APIs מבוססי ג'אווה, סביר מאוד להניח שהאנדרואיד לא היה סיפור הצלחה, בעוד ג'אווה הייתה ממשיכה ליהנות מהמשך הצלחה בעולם הנייד".

לדבריו, "ג'אווה, ולכן עסקי סאן, ומאוחר יותר אלה של אורקל, חוו ערעור ושיבוש על ידי אנדרואיד". הוא העריך את הכנסות עסקי גוגל מאנדרואיד בשנים 2008-2015 בכ-42.3 מיליארד דולר וציין כי הן לא היו מושגות בלי העתקת טכנולוגיית ג'אווה. בכלל זה, צוין, מדובר בהכנסות מפרסום במובייל, שעמדו ב-2009 על 16.8 מיליארד דולר, ב-2011 על 600 מיליון וב-2014 צמחו ל-13 מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים