צרפת רוצה לאסור חיבור Wi-Fi ציבורי לנוכח המתקפה בפריז

לדברי המשטרה הסיבה למהלך היא שהשימוש ברשתות ציבוריות מקשה את המעקב אחרי הגולשים, כיוון שכתובת ה-IP מובילה רק אל הנתב שמארח ולא אל המשתמש

האם הגיע המחליף? Wi-Fi

לפי מסמך שהודלף ממשרד הפנים הצרפתי, ושהגיע אל העיתון לה-מונד (La Monde), רשויות החוק במדינה מעוניינות לאסור את השימוש ב-Wi-Fi ציבורי וכן ברשת המאובטחת Tor (ר"ת The Onion Router) כאשר מצב חירום יוכרז במדינה. התקנות הללו הן תוצר מובהק של מתקפת הטרור שהתקיימה בפריז בחודש שעבר, ושגבתה את חייהם של 130 קורבנות. אפשר שהחקיקה החדשה שכוללת את התקנות החדשות תוצג לפרלמנט הצרפתי כבר בינואר 2016.

במסגרת ההצעה, תקנה אחת מבקשת לאסור שימוש ברשתות Wi-Fi ציבוריות בזמני חירום, מכיוון שלדברי המשטרה השימוש ברשתות ציבוריות מקשה את המעקב אחרי הגולשים, כיוון שכתובת ה-IP מובילה רק אל הנתב שמארח ולא אל המשתמש. על אף הצדקת ההצעה, לכאורה, גם אם תתקבל התקנה יהיה יישומה לא פשוט ככל הנראה, וזאת בשל תפוצתן הגבוהה של רשתות ציבוריות בכל רחבי המדינה, ובעיקר בבירה בפריז, שמציעה Wi-Fi חופשי לתושביה.

עוד הצעה לתקנה חדשה בחוק מבקשת לחסום לחלוטין את השימוש ברשת Tor, שמאפשרת גלישה אנונימית לחלוטין. רשת Tor החלה את דרכה כמערכת לתקשורת מוצפנת בצי האמריקני. כיום רשת השרתים מופעלת באמצעות מתנדבים ומאפשרת לכל דורש חיבור מאובטח, מוצפן ואנונימי.

גם במקרה זה עלולה התקנה לעורר קשיים בהפעלתה בפועל, כיוון שיתכן שהדרך היחידה לבצע אותה תהיה בעצם הקמת מערך ריגול שיפקח על כל פעילות הרשת בצרפת – כמו "חומת האש הגדולה" שמפעילה סין על האינטרנט שלה. יש המוצאים את העובדה שסין היא כיום המדינה היחידה בעולם שהצליחה לחסום בהצלחה יחסית את השימוש ברשת ה-Tor, מטרידה מעט.

חקיקה שתאסור על השימוש בפלטפורמה

החלת התקנה בנוגע ל-Tor עלולה לעורר גם טרוניה מוצדקת בקרב עיתונאים, קהל חובב טכנולוגיה, גולשים אשר קנאים לפרטיותם ומשתמשים אחרים שנוהגים לפעול עם Tor לצרכים לגיטימיים, כמו גם אצל מי שחרד לזכויות הפרט של אזרחי צרפת ולחירותם. כל אלו עלולים להתקומם על כך שלא יוכלו להשתמש עוד ברשת המוצפנת כפי שנהגו בעבר. על פי לה מונד יתכן שממשלת צרפת תאמץ חלופה לחסימה הטכנית המוחלטת של השימוש ב-Tor בדמות חקיקה שתאסור על השימוש בפלטפורמה. בכל מקרה, התקנה לא תוכל למנוע מגורמים שונים לעשות שימוש ב-Tor ממקומות שהם מחוץ לתחומי צרפת, לצורך תיאום והוצאתן לפועל של מתקפות טרור.

לא ידוע לעת עתה כמה שימוש עשה דאעש – שלקח אחריות על הפיגועים בפריז – ברשת Tor, אך אף על פי כן המחוקק הצרפתי חושב בבירור שהרשת המוצפנת עלולה להיות מנוצלת על-ידי דאעש או ארגונים זדוניים אחרים למטרותיהם הנבזיות.

אגב, אפליקציות מוצפנות המאפשרות צ'ט, כמו Signal, ווטסאפ (WhatsApp) ו-Off The Record, נמצאות גם הן על הכוונת, כיוון שבאמצעותן יכולים המחבלים, בתאוריה, לתקשר ביניהם באופן חופשי יותר ובפחות סיכון שייורטו על ידי ממשלות.

הדברים האלו מוכיחים כי הוויכוח בין הצורך בחירות האזרח לבין המחויבות לביטחון המדינה ניצת מחדש ובגדול בצרפת, ולא עושה רושם שבזמן הקרוב יימצא לו פתרון סביר שיישב את דעת כל הצרפתים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים