להוציא מחברות, שיעור סייבר

ריק גריץ, מנכ"ל ומייסד LifeJourney, סבור כי כבר מחטיבות הביניים יש ללמד סייבר - רק כך יתאפשר להתגבר על המחסור הצפוי בתוך שנים ספורות וייבנה דור חדש של מקצועני סייבר

דור חדש של מקצועני סייבר. ריק גריץ, מנכ"ל ומייסד LifeJourney. צילום חן גלילי

"IT וסייבר זה האל"ף-בי"ת בעידן הטכנולוגי החדש. לשם כך נדרש לפתח פלטפורמות חינוכיות ולימודיות על מנת להכשיר את הדור הבא לתחום, ולענות על פערי כוח האדם הצפויים", כך אמר ריק גריץ, מנכ"ל ומייסד LifeJourney.

גריץ הגיע ארצה כאורח של לוקהיד מרטין (Lockheed Martin) והשתתף בפאנל שנושאו עתיד חינוך הסייבר. הפאנל התקיים אתמול (ב') במסגרת הכנס השנתי הבינלאומי החמישי של המרכז לחקר הסייבר, באוניברסיטת תל אביב. בפאנל השתתפו ד"ר אביתר מתניה, ראש המטה הקיברנטי הלאומי במשרד ראש הממשלה, לצד בכירים של חברות היי-טק הפועלות בארץ: סיסקו (Cisco), אלביט, EMC ישראל, צ'ק פוינט, לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית, משרד החינוך וקרן רש"י. הנחה את הפאנל רוני זהבי, מנכ"ל Cyberspark.

החברה שייסד, אמר גריץ, "יצרה תוכנית ומסגרת לבני נוער שמאפשרת לעשות נסיעת מבחן על האופן בו ייראה העתיד שלהם אם יחליטו לבחור בלימודי STEM (ר"ת מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), דבר שיוביל להתמחות מקצועית בסייבר". עוד הוסיף כי לפני חמש שנים החברה בראשותו בנתה תוכנית סייבר במרילנד, שם יושבות רוב סוכנויות הביון הפדרליות, והוא מונה ליו"ר מועצת הסייבר במדינה. הפעילות, פירט גריץ, כוללת ארבעה עמודים: חדשנות מבוססת עידוד סטארט-אפים, חינוך בני נוער וסטודנטים לתחום, התוויית מדיניות סייבר לאומית, ופיתוח כלכלי. ליוזמת המועצה הצטרפו 300 חברות, ביניהן לוקהיד מרטין, שלה פעילות נרחבת בתחום הסייבר.

המטרה, אמר, "היא לשנות את המצב כיום, בו 98% מבתי הספר בארצות הברית לא מלמדים סייבר. נדרשת חשיפה מסיבית לתחום, החל מחטיבות הביניים, עבור בבתי ספר תיכון וכלה באקדמיה, ואנו מקבלים גיבוי מהממשל הפדרלי". התוכנית, הסביר גריץ, כוללת בניית מערכי שיעור לתחום, שילוב גורמים מהאקדמיה, ושיתוף של אנשים מהתעשייה במערכי השיעורים. במסגרת תוכניות הלימוד, סיפר גריץ, "אנו בוחנים את מסלולי ההתקדמות של עובדים מצליחים בחברות שונות, ב-IT אך גם מחוצה לו; עובדים שהחלו כמפתחי תוכנה, למשל, ובהמשך הדרך הפכו להיות מנהלי אבטחת מידע, מנהלי טכנולוגיה, חוקרי סייבר, מדעני מידע, ועוד". בדרך זו, ציין גריץ, "נוכל להתגבר על המחסור הצפוי בתוך שנים ספורות, של 300,000 עובדים בתחום הגנת הסייבר – בארה"ב לבדה".

במרץ השנה, אמר גריץ, משרד החינוך הישראלי ולוקהיד מרטין חתמו על הסכם שיתוף פעולה להעשרת סילבוס תכנית הלימודים הלאומית בתחום הסייבר. שיתוף הפעולה יתבטא בשיתוף מאגר של התנסויות מיטביות של לוקהיד מרטין, השתתפות ומתן חסות לפעילות של סדנאות, ותחרויות. "המטרה היא להרחיב את כמות המומחים הישראלים בתחומי הסייבר ומדעי המחשב, ולחבר בין אנשי מקצוע מתחום אבטחת הסייבר, אנשי משרד החינוך, מטה הסייבר הלאומי, לוקהיד מרטין, ומוסדות אקדמיים בארצות הברית".

גריץ תיאר את הדרך בה ניתן להעתיק את המודל של פעילות מועצת הסייבר במרילנד לישראל, מודל בו משולב הסניף המקומי של לוקהיד מרטין. "יש לבנות אקו-סיסטם, לבנות חממות לחברות הזנק, לשלב בפעילות מוסדות חינוך ברמות השונות, ולעשות הכל בשילוב התעשייה המקומית והבינלאומית. בדרך זו תיווצר מעטפת שתעטוף את תלמידי התיכון והסטודנטים וככה ייבנה דור חדש של מקצועני סייבר. נדרש להטמיע את נושא הסייבר כמה שיותר מוקדם. יצירת המודעות לתחום תביא להעצמת העובדים העתידיים".

גריץ סיכם באומרו כי "באמצעות שיתוף פעולה מקיף בין התעשיות לממשלות, החוברות יחדיו לפעילות חינוכית משולבת עבור תלמידים צעירים ובני נוער, באמצעות חינוך מורים על בסיס כלים פרקטיים מהתעשייה, עם כלים חינוכיים הנמצאים באחריות גורמי החינוך הרשמיים, ניתן יהיה לשפר ולמקסם את חינוך הנוער למצוינות בסייבר. שיתוף הפעולה תחת מועצה משותפת שמנווטת את ההכשרה, וכן תורת הלימוד והמאפיינים הממוקדים מהעולם התיאורטי והפרקטי, יסייעו לחינוך טוב יותר של בני הנוער למצוינות בתחומי המדעים ולהכוונתם לדרך הנכונה להצלחה, ובהכרח למציאת עבודה ובניית קריירה בסייבר".

יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, אמר כי "הכל החל כשראש הממשלה, בנימין נתניהו, פגש את המנכ"ל שלנו בשנה שעברה וביקש ממנו לסייע בפיתוח תכנית חינוך לסייבר. מורים למחשבים ולסייבר השתתפו בסדנאות שארגנו בשנה שעברה. אנו שותפים למשרד החינוך, קרן רש"י ואוניברסיטת תל אביב בהקמת קייטנת סייבר ראשונה לבנות, שתיערך בקיץ, ולפעילויות נוספות. המטרה היא להביא להקמת מועצה מייעצת לחינוך לסייבר ובכך לקדם את התחום בארץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים