HP תתפצל לשתי חברות – למחשוב הארגוני ולתחום ה-PC והמדפסות

הנהלת החברה החליטה כי טוב יותר שכל אחד משני התחומים ינוהל בנפרד ● אנליסטים רואים את המהלך כחיובי ויכול לסייע לענקית ה-IT במלחמה מול לנובו בשוק ה-PC

בקרוב תתפצל גם היא. מג ויטמן, יו"ר ומנכ"לית HP

ענקית המחשוב HP צפויה להתפצל לשתי חברות – כך עולה מדיווח בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). אחת מאותן חברות תעסוק במכירת מחשבים אישיים ומדפסות והשנייה – במחשוב ארגוני, לרבות חומרה, תוכנה, שירותים מקוונים ושירותיים מקצועיים (מיקור-חוץ וייעוץ).

אנליסטים רואים את המהלך כחיובי. זאת, לאור העובדה שלפי נתוני IDC, בשנה שעברה עקפה לנובו (Lenovo) את HP בהיקף המכירות של מחשבים אישיים – אחרי שנים ש-HP הובילה בתחום. בתחום הטלפונים החכמים, ענקית המחשוב האישי אינה שחקנית כלל ואילו בתחום הטאבלטים היא מדשדשת. למרות מהלכים רבים אותם ביצעה בשנים האחרונות, כולל פיטורים של אלפי עובדים, היא עדיין נדרשת להחזיר את אמון המשקיעים בה.

על אף שלנובו נטלה את ההובלה, עסקי ה-PC והמדפסות של HP עלו בשלושת הרבעונים האחרונים ב-3.1% ועמדו על 42.6 מיליארד דולר. לעומת זאת, עסקי החומרה והשירותים של ענקית המחשוב, שעמדו בתקופה האמורה על 31.4 מיליארד דולר, חוו קיטון של 19%. אנליסטים ציינו כי אף אחת משתי היחידות העסקיות האמורות איננה מובילת שוק והוסיפו באירוניה כי "מצבה של HP גרוע יותר, כאשר היא מנסה לרדוף אחר לקוחות ארגוניים – מאשר כשהיא מנסה למכור לצרכנים". עוד ציינו האנליסטים כי אף ש-HP איבדה את ההובלה בשוק המחשוב האישי ללנובו, עדיין יש לה מה להציע בתחום, ואף שהרווחיות בו קטנה, היא עדיין יכולה לעשות בו עסקים.

לעומת זאת, אמרו, בתחום הארגוני, עסקיה "מתכווצים בצורה מעוררת דאגה". אף שהיא מובילה בתחום התחתון של השרתים, החברה נאבקת מול מתחרותיה בתחום מערכות המחשוב הקריטיות, בעולמות האחסון והשירותים המקצועיים, ו-"קשה לראות כיצד היא תוכל לצמוח בצורה מהירה יותר מקצב הגידול של השוק וכיצד היא תוכל להגדיל את נתח השוק שלה בעולם המחשוב הארגוני".

לסיום ציינו האנליסטים: "HP ניצבת בפני שורת בעיות, שחלקן לא קשורות זו לזו, וייתכן שהפרדת הכוחות בין המחשוב הצרכני לזה הארגוני עשויה לשפר את מצבה בשווקים מול מתחרותיה".

הדיבורים על שינויים שמבקשת הנהלת HP לעשות אינם חדשים. בחודש שעבר חשף הוול-סטריט ז'ורנל כי היא ניהלה במשך זמן רב מגעים עם EMC במטרה להגיע למיזוג ביניהן. המגעים בין שתי החברות ארכו כשנה, נמשכו והופסקו לסירוגין, והסתיימו באחרונה ללא הצלחה. אם העסקה הייתה יוצאת לפועל, היא הייתה נעשית במניות ולא בכסף, מה שהיה יוצר "מפלצת IT" עם מחזור מכירות שנתי של כ-132 מיליארד דולר והיצע IT נרחב.

HP, ציינו האנליסטים, מנסה כבר שנים להתאושש משורה של רכישות ענק שלה, במיליארדים רבים של דולרים, שלא הוכיחו עצמן: רכישתן של EDS, קומפאק (Compaq) ואוטונומי (Autonomy). מסע הרכישות הביא אותה לחובות כבדים, שגררו פיטורי עשרות אלפים מעובדיה.

הדיבורים על הפיצול החלו לאחר שהחברה, אז בראשותו של ליאו אפותקר, רכשה את אוטונומי באוגוסט 2011 תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה, ובנוסף החליטה על שורה של צעדים מרחיקי לכת, שבראשם יציאה מתחום המחשוב האישי והטאבלטים. המנכ"לית הנוכחית, מג ויטמן, החליטה לעומתו להותיר את HP על כנה.

אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית ומסרה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – מצד אוטונומי. בענקית ה-IT טענו כי יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים