הפסקת אש? לא בוויקיפדיה

הוויקיפדים לא מכריזים בינתיים על סיומו של צוק איתן, בגלל ההפרות של הפסקות האש הקודמות ● באנציקלופדיה החופשית הקפידו "לא להגזים בפטריוטיות" בכל הנוגע למבצע ורשמו נתונים גבוהים במיוחד: יותר מ-3,000 עריכות ולמעלה מ-200 אלף צפיות בערך שעוסק בו

מטבע הדברים, הערך של צוק איתן הוא אחד הפופולריים ביותר בוויקיפדיה העברית בימים האחרונים

כותבי הערכים בוויקיפדיה (Wikipedia) נוקטים במשנה זהירות ועדיין לא הכריזו בערך העוסק בצוק איתן כי המבצע נגמר. הסיבה לכך היא ההפרות של כל הפסקות האש הקודמות שהיו במהלך המבצע. יתרה מכך, בדף הערך מצוין בהבלטה כי הוא "עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך" וכי "הנתונים בנושא זה משתנים במהירות, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים".

"עדיין לא ציינו תאריך סיום משום שהכותבים זהירים – קודם שהפסקת האש תתייצב ותימשך כמה ימים", אמר דוד שי, ממייסדי ויקיפדיה העברית. "בסוף אחד מכותבי הערכים ישתכנע שהמבצע הסתיים ואפשר יהיה לתת לו תאריך סיום".

מטבע הדברים, צוק איתן היה אחד הערכים הפופולריים בוויקיפדיה העברית מאז שהועלה לאוויר, וזכה נכון לכתיבת שורות אלה לכ-200 אלף צפיות. "בתחילת המבצע הגיע הערך ל-20 אלף צפיות ביום – מספר מאוד גדול ביחס לערך אחד. אחר כך הנתון ירד ל-4,000-5,000, שגם זה מספר לא שגרתי, הרבה יותר מאשר בערך רגיל", ציין שי.

נתון בולט נוסף הוא שהערך נערך יותר מ-3,000 פעם ודיווח על ההתפתחויות במבצע סמוך מאוד להתרחשותן. בהתאם, ניתן לקרוא בו את האירועים העיקריים שקרו בכל אחד מימי צוק איתן. "כשמישהו כותב ערך על מלחמה שהתרחשה לפני 100 שנה – הוא יוצר ערך פחות או יותר שלם", הסביר שי. "כתיבת ערך על אירוע שכבר קרה נראית אחרת לגמרי מאשר כתיבה על אירוע שאתה חי אותו כרגע".

שי הוסיף כי כותבי הערך ניהלו ויכוחים לא מעטים איך להציג את הדברים – האם מנקודת מבט ישראלית או ניטרלית, כפי שוויקיפדיה שואפת להציג ערכים בדרך כלל. "הגישה היא להציג מנקודת מבט ניטרלית. זאת נקודת המוצא של ויקיפדיה. אלא שטבעי שנקודת המבט הניטרלית של ישראלי לא זהה לנקודת המבט הניטרלית של פלסטיני, ושתיהן לא זהות לזו של בריטי, למשל. המטרה היא לא להגזים בפטריוטיות ואני מקווה שעמדנו בזה".

באנציקלופדיה החופשית עדיין לא אספו נתונים לגבי ערכים אחרים שיש להם קשר למבצע, אולם שי העריך כי גם ערכים דוגמת כיפת ברזל או אלה המפרטים לגבי סוגי הרקטות שהחמאס ירה לעבר ישראל במהלך המבצע זכו לצפיות רבות.

ומה לגבי אירועי סייבר? בניגוד לאתרים ישראליים אחרים, שחוו במהלך צוק איתן תקיפות, בוויקיפדיה העברית מציינים כי לא היו אירועי השחתה של ערכים שקשורים למבצע. לעומת זאת, בתחילתו הייתה השחתה של הערך בנימין נתניהו בוויקיפדיה האנגלית, שתוקנה לאחר זמן קצר מאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים