התאחדות התעשיינים: ההיי-טק מתחיל להיחלץ מהמשבר; ברבעון השלישי צפויות עליות בתפוקה

על פי דו"ח שפרסמה ההתאחדות, חלה עלייה מתונה ביצוא התעשייתי של המשק הישראלי ברבעון השני של השנה, והיא נובעת לחלוטין מגידול ריאלי חד של כ-11% ביצוא קבוצת ענפי ההיי-טק ● למרות זאת, מעריך רובי גינל - סמנכ"ל לכלכלה ולרגולציה בהתאחדות התעשיינים, כי הפיטורים בענף יימשכו ● "אנו מצפים לראות את האור בקצה המנהרה ברבעון הרביעי השנה, ולכל המאוחר בתחילת שנה הבאה", קבע גינל

המשק מראה סימנים ראשונים של התאוששות, וענף ההיי-טק מוביל את המגמה – כך עולה מדו"ח חדש של התאחדות התעשיינים, שפורסם הבוקר (א'). על פי הנתונים, חלה עלייה מתונה ביצוא התעשייתי של המשק הישראלי ברבעון השני של השנה, והיא נובעת לחלוטין מגידול ריאלי חד של כ-11% ביצוא קבוצת ענפי ההיי-טק. למרות זאת, על סמך ניתוחים שנעשו בהתאחדות, סבור רובי גינל – סמנכ"ל לכלכלה ולרגולציה בהתאחדות, כי הפיטורים בענף יימשכו.

ברבעון השני של השנה חלה עלייה ריאלית מתונה של 0.5% ביצוא התעשייתי, לעומת הרבעון הראשון של השנה, נכתב בדו"ח. היצוא התעשייתי הסתכם ברבעון זה ב-8.4 מיליארד דולרים. ענף הרכיבים האלקטרוניים – ובעיקר אינטל (Intel), לצד ענף כלי הטיס – הביאו לשיפור ניכר בנתוני המקרו של היצוא הישראלי. גינל ציין, כי על אף העלייה הקלה ביצוא, הרי שמאז החל המשבר בספטמבר 2008 ועד סוף יוני 2009, נרשם הפסד מצטבר של יותר מ-6 מיליארד דולרים ביצוא התעשייתי.

לדברי גינל, העלייה המתונה ביצוא התעשייתי ברבעון השני של השנה, נגזרה כולה מגידול ריאלי חד של כ-11% ביצוא קבוצת ענפי ההיי-טק, בעיקר על רקע גידול דרמטי, של 66%, ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים. זאת, בעקבות תחילת פעילותו של מפעל אינטל החדש. יתר ענפי התעשייה רשמו נסיגה ריאלית, הנאמדת בקרוב ל-4% ברבעון השני של השנה. הוא הוסיף, כי "ניכרת התמתנות בעוצמת הירידות, בהשוואה לרבעון הקודם".

"לגבי כלל ענפי המשק, אנחנו רואים התמתנות בולטת בירידות", אמר גינל, "ואנו מקווים שזו ההתחלה של הסוף". הוא העריך כי בשינוי משמעותי יותר ניתן יהיה להבחין במחצית השניה של השנה, "כאשר היציאה הממשית מהמיתון תתרחש ברבעון הרביעי של 2009 או ברבעון הראשון של 2010".

בהתייחסו לענף ההיי-טק, אמר גינל, כי "ברבעון השלישי אנו מצפים שהוא יביא להמשך השינוי במגמה. הדבר יבוא לידי ביטוי הן בהיקף היצוא והן בגידול בתפוקות. אנו מצפים לעלייה מחודשת בהיקפי הייצור וההשקעות". למרות זאת, סייג גינל את דבריו ואמר, כי "האינדיקטורים של פיטורי עובדים ומכירות עדיין שליליים". כך, לדבריו, מאז תחילת המשבר פוטרו לדבריו כ-20,000 עובדים במשק הישראלי, מתוכם כ-5,000 עובדי היי-טק, לא כולל עובדים בענף התוכנה. סך המפוטרים בהיי-טק וב-ICT מאז תחילת המשבר, העריך גינל, עומד על כ-8,000 עובדים. הוא הוסיף כי התאחדות התעשיינים מעריכה שפיטורי העובדים בענף יימשכו גם במחצית השניה של השנה.

גינל אינו מוצא קשר ישיר והכרחי בין ההתאוששות היחסית של ההיי-טק המקומי, לבין המצב של כלל המשק. "למדנו לגלות שלפעמים יש דיכוטומיה מושלמת בין המגמות בהן נמצאת תעשיית ההיי-טק לעומת המצב בו נמצאת כלל התעשייה המסורתית והמעורבת", הוא אומר, "המשבר העולמי הזה משפיע על כלל התעשיה. אנו מקווים שההתאוששות של ההיי-טק תהיה מהירה ותבשר את סופו של המשבר, אולם הדבר אינו מחויב המציאות".

"אנו מצפים לראות את האור בקצה המנהרה ברבעון הרביעי השנה, ולכל המאוחר בתחילת שנה הבאה", סיכם גינל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים