מהפכת התשלומים בסלולר מתיישבת בכיסא הנהג

פתרונות שונים שהוצגו בכנס eGov 2013 מייתרים את התורים שבעלייה לאוטובוסים ולרכבות, ומאפשרים לשלם עבור הנסיעה באמצעות מכשירים חכמים - אפילו מראש

תארו לכם שבמקום לחכות עד שהנוסע יפשפש בארנק, ישלם את הכסף, הנהג יחזיר עודף ולפעמים הם ינהלו ביניהם ויכוח על המחיר, אפשר יהיה לעלות לאוטובוס, להציג את המכשיר החכם – ולשבת. זה יקצר את תהליך התשלום עבור הנסיעה משמעותית ויאפשר לנוסע להגיע למושב המיוחל הרבה יותר מהר מאשר כיום.

כבר כיום קיימות טכנולוגיות שמאפשרות זאת וייתכן שייכנסו בעתיד לאמצעי התחבורה הציבורית – גם בארץ. כמה מאותן טכנולוגיות הוצגו במושב שעסק בתחבורה ציבורית, שהתקיים באולם אווניו שבקריית שדה התעופה במסגרת כנס World eGov Forum 2013, שהופק על ידי אנשים ומחשבים.

אחת מהן היא טכנולוגיה שפותחה על ידי הסטארט-אפ Hopon, והוצגה בכנס על ידי עופר סיני, מייסד ומנכ"ל משותף של החברה. הוא ציין כי הפתרון שפיתחה החברה רלוונטי לא רק עבור נסיעה בודדת, כי אם גם עבור כרטיסיה או חופשי חודשי.

עופר סיני, מייסד ומנכ"ל משותף של Hopon. צילום: קובי קנטורסיני הציג סרטון אנימציה שמראה כיצד הפתרון פועל ואמר כי המערכת שמזהה את מכשירי הסלולר לצורך התשלום מגיבה במילי-שניות, "כפי שכל מערכת בתחום צריכה להגיב". לדבריו, "משדר שנמצא באוטובוס מעביר את מזהה הנסיעה בגלי קול ומאפשר לקשור בינו לבין המכשיר של הנוסע במהרה".

הוא הוסיף שהפתרון פועל באמצעות טכנולוגיית NFC, שמוצעת באנדרואיד (Android) ולא נתמכת על ידי אפל (Apple). עם זאת, החברה פיתחה גרסה מיוחדת לבעלי מכשירי אפל, ללא טכנולוגיה זו. הוא ציין כי המוצר נמצא בימים אלה בפיילוטים בתל אביב – בקווים 4, 5 ו-104 של דן, במודיעין וברמת הגולן, ושהחברה משתפת פעולה עם אפליקציית נטבס (NetBus).

ככלל, אמר, "מוצר לתשלום להסעת המונים חייב לאפשר את ביצוע התשלום בכפתור אחד, הוא צריך להיות כמה שיותר פשוט ומהיר, כדי שהנוסע לא יבזבז זמן, התהליך יימשך זמן קצר בלבד ולא ייווצר צוואר בקבוק, תור ארוך בעלייה לאוטובוס. בנוסף, עליו להיות מאובטח ויש לשאוף שהוא יהיה זול להטמעה, כדי שלא יסבך את העניינים וייקר את העלויות".

"ההתבססות על NFC מאפשרת אבטחה ברמה גבוהה"
לאחר מכן הציג עומרי כץ את הפתרון של Paywholla לתשלום באמצעות הסלולר ברכבת. לדבריו, מדובר באפליקציה שתצא בקרוב ותתבסס אף היא על טכנולוגיית NFC. הוא ציין כי בטווח הארוך, החברה מעוניינת לספק "פתרון כולל לתשלומים באמצעות הסלולר בתחבורה ציבורית בארץ".

עומרי כץ, Paywholla. צילום: קובי קנטורלדבריו, "ההתבססות על טכנולוגיית NFC מאפשרת אבטחה ברמה גבוהה. גוגל (Google) מוציאה מכשירי אנדרואיד רבים שכוללים NFC מדי שבוע וב-2015, יותר ממחצית המכשירים יהיו מבוססי אנדרואיד. לכן בחרנו ללכת על מערכת ההפעלה הזו, אם כי אנחנו עובדים גם על פתרון למכשירים של אפל". הוא ציין כי הפתרון של Paywholla "מסוגל להתחבר לטרמינלים הקיימים כיום מבלי לעשות שינוי חומרה, להתחבר לבק אופיס של המפעיל וכך לדאוג לכל התהליך".

כץ אמר כי הפתרון מאפשר לקנות את הכרטיס עוד בטרם הנסיעה, בין אם לילה לפני או אפילו כשהנוסע ממתין בתחנה. "כל מה שהנוסע צריך הוא לעלות, לאמת את הכרטיס וללכת למושב", ציין. לדבריו, "ככל שאנשים יעברו לתשלומים על נסיעות בתחבורה הציבורית באמצעות הסמארטפונים תחול ירידה בתורים ובהתעסקות של הנהג בתשלומים, והוא יוכל להתפנות יותר לנהיגה. יתרונות נוספים הם חיסכון למפעיל בטווח המיידי ובטווח הארוך כאחד, העדר הצורך של הנוסע להיסחב עם הארנק ועם כרטיס האשראי ומתן אפשרות לקבלת מידע על שינויים בקווים, למשל, בזמן אמת – דרך האפליקציה".

"עכשיו תורם של הרגולטורים לפעול"
פדריק לוי
מספירטק (Spirtech), שמכונה "הגורו של הקליפסו", הציג את הפתרון של החברה לתשלום עבור נסיעות באוטובוסים באמצעות כרטיסים חכמים. הוא ציין כי הפתרון מיושם במדינות רבות בעולם, בהן ישראל – באמצעות כרטיסי הרב קו המשמשים את חברות האוטובוסים והרכבת. הוא ציין כי "במדינה עם מפעילים רבים של תחבורה ציבורית, כמו ישראל, על כולם להסתנכרן מבחינה טכנולוגית".

פדריק לוי מספירטק, "הגורו של הקליפסו". צילום: קובי קנטורבדומה לפתרונות האחרים, גם הפתרון של ספירטק פועל באמצעות טכנולוגיית NFC ומאפשר לשלם על הנסיעה לפני העלייה לאוטובוס או לרכבת. "עם הפתרון שלנו, הוא הוסיף כי "לפני שמשמישים את הטלפונים הסלולריים כאמצעי תשלום לנסיעות בתחבורה הציבורית צריך לעשות שינויים ברגולציה – וזה ייקח זמן. הטכנולוגיה כבר מאפשרת זאת, עכשיו תורם של הרגולטורים לפעול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים