יושב ראש קרן אתנה לשר החינוך: הכרז על "מחשב נייד לכל מורה" כתוכנית אסטרטגית-ממשלתית

אורי בן ארי קורא לרב שי פירון, בראיון מיוחד במלאות שש שנים לפרויקט, להפוך את המדינה כשותפה מלאה בו ומחויבת לפרויקט, ובכך להקצות לו משאבים שיקדמו אותו רבות ● הוא מזהיר שאם זה לא יקרה, התוכנית, שבמסגרתה העניקה הקרן עד כה 7,600 מחשבים ניידים, עלולה לרדת לטמיון ● השנה התרחב הפרויקט למגזר הערבי ובשנה הבאה הוא עתיד להגיע גם למורים בחינוך המיוחד ובכפרי הנוער

אורי בן ארי, יושב ראש קרן אתנה, יזם ומנהל פרויקט "מחשב נייד לכל מורה", קורא לשר החינוך, הרב שי פירון, להכריז על הפרויקט כתוכנית לאומית-אסטרטגית, ובכך להפוך את המדינה לשותפה מלאה בו ומחויבת אליו. בראיון לאנשים ומחשבים לרגל סיום שנת הלימודים ומלאות שש שנים לתוכנית אמר בן ארי, כי "הכרזה על הפרויקט כתוכנית לאומית תגרור הקצאת משאבים שתקדם את התוכנית ותאיץ את השלמתה לקראת היעד: הענקת מחשב נייד לכל אחד מ-120 אלף המורים בארץ".

במסגרת "מחשב נייד לכל מורה" מעניקה קרן אתנה למורים מחשבים ניידים, על פי קריטריונים של משרד החינוך והרשות המקומית, ואלה מקבלים הדרכה של יותר מ-100 שעות לתפעול המחשבים. משרד החינוך מממן את עלויות ההדרכה, אולם כל יתר העלויות – תחזוקה, תפעול ושדרוג – מגיעות ממקורות כספיים של קרן אתנה, שמגייסת תרומות לפרויקט

בן ארי ציין, כי "שש שנים לאחר התחלתו, כבר חולקו במסגרת הפרויקט 7,600 מחשבים ב-504 בתי ספר וגנים, ב-204 ישובים ברחבי הארץ". לדבריו, הרעיון של הפרויקט מאוד פשוט: "בעידן שבו כל מזכירה מתחילה במשרד לא מתחילה לעבוד אם לא נותנים לה מחשב עם כלים שתוכל לעבוד, לא יעלה על הדעת שדווקא ציבור המורים והמורות יהיה הסקטור הכמעט יחיד שאין לו את הכלי הבסיסי לעבודה – מחשב נייד. משרד החינוך הוא אמנם שותף מלא ונאמן לתוכנית והפרויקט הוא אמנם חלק מפרויקט התקשוב הלאומי, אולם עד שהשר לא יכריז עליו כתוכנית אסטרטגית לאומית, ויקצה לו את המשאבים הדרושים, הוא לא יתקדם בקצב הראוי". יצוין, כי יש למחשב נייד לכל מורה תורמים נוספים, בהם קרן אריסון, בנק מסד, הסתדרות המורים ואנשים ומחשבים.

"המחשב הנייד אינו רק כלי", אמר בן ארי. "הוא זה שמאפשר למורה לממש את הלימודים האינטראקטיביים שמדברים עליהם כל כך הרבה. משקיעים משאבים רבים בתיקשוב בתי ספר רבים, אבל איך רוצים שהמורה יעבוד אם אין לו מחשב? שיביא מהבית? זה אבסורד".

פרויקט מחשב נייד לכל מורה מציין שש שנים של פעילותהוא ציין, כי "עד כה הגענו לפחות ממחצית אוכלוסיית המורים. מלאכת גיוס התרומות קשה ואם משרד החינוך לא ייקח את הפרויקט תחת אחריותו, בשיתוף איתנו, יש חשש שלא נוכל למשוך אותו לאורך זמן".

עם זאת, למרות האתגרים הרבים, בן ארי לא מאבד לרגע מההתלהבות שאחזה בו מהיום הראשון בו הגה את הפרויקט. "כל השקה של התוכנית בכל בית ספר היא חווייה בפני עצמה. אתה רואה את הניצוץ בעיניים של המורים וגם ההורים". הוא ציין ש-"מורים ברשויות שקיבלו את המחשבים מדווחים על שיפור דרסטי ברמת החינוך. הנתונים האלה מגובים בסקרים שאנחנו עורכים בכל שנה. הענקת מחשב למורה נראית עניין פשוט ומובן מאליו, אולם היא שינתה את היחס כלפי המורה בעשרות ישובים בארץ. ראשי ערים וישובים עומדים בתור ומבקשים להיכלל בתוכנית, אבל אנחנו לא יכולים לעשות הכול לבד, עם כל הרצון הטוב".

הפרויקט מתרחב למגזר הערבי ולחינוך המיוחד
נתון מעניין נוסף אותו הציג בן ארי הוא שתשע מתוך הערים הזוכות בפרס החינוך כלולות בתוכנית. "שילוב התוכנית מהווה את אחד הקריטריונים להענקת הפרסים באותם ישובים ואנחנו גאים על כך", אמר. הישג נוסף של התוכנית, לדבריו, הוא ש-"השנה היא נכנסה בפעם הראשונה ליישוב ערבי, וזוהי נקודת ציון חשובה מאוד במיצוב של התוכנית, שמטפלת בכל מגזרי האוכלוסייה בישראל".

בשנת 2014 מתכוונת קרן אתנה להעניק מחשבים למורי החינוך המיוחד וכפרי הנוער, לשם מגיעים תלמידים בין היתר מאוכלוסיות חלשות. ומה לגבי מחשבי לוח למורים? לזה, לדברי בן ארי, יש עוד זמן. "אנחנו בודקים את הנושא הזה, אולם בינתיים רוצים להשלים את המשימה שנטלנו על עצמנו: להעניק מחשב נייד לכל אחד מ-120 אלף המורים בישראל. נגיע ליעד רק אם נשלב כוחות – הממשלה, הרשויות המקומיות, המגזר השלישי והסקטור הפרטי", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים