PwC: תעשיית התוכנה הישראלית – מהמובילות בעולם; שנייה רק לסינית מבין התעשיות המתפתחות

נייס, אמדוקס וצ'ק פוינט הן חברות התוכנה הישראליות המתפתחות ביותר, על פי דירוג 100 חברות התוכנה המתפתחות ביותר בעולם, שנערך על ידי IDC עבור PwC העולמית ● למקומות הראשונים בדירוג הגיעו מיקרוסופט, יבמ, אורקל וסאפ ● לדברי רו"ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC Israel, "לחברות מקומיות יהיה קשה בעתיד להגיע לסדרי הגודל של החברות הישראליות שנכנסו לדירוג"

תעשיית התוכנה הישראלית היא אחת הגדולות בעולם ושנייה רק לזו הסינית מבין התעשיות המתפתחות – כך עולה ממחקר שערכה IDC עבור PwC העולמית, בו היא דירגה את 100 חברות התוכנה המובילות בעולם.

הדירוג התבסס על ניתוח הכנסותיהן של חברות ממכירת שירותי תוכנה במהלך 2011, השנה האחרונה עבורה קיימים נתונים. מהדירוג עולה, כי חברת התוכנה המובילה בעולם היא מיקרוסופט (Microsoft), כשאחריה מדורגות, לפי הסדר, יבמ (IBM), אורקל (Oracle) וסאפ (SAP). מיקרוסופט הכניסה יותר מ-57 מיליארד דולרים ממכירת שירותי תוכנה ויבמ הכניסה כמחצית מכך – יותר מ-28 מיליארד. מהנתונים עולה, כי ארבע ענקיות התוכנה אחראיות ליותר מ-50% מסך ההכנסות הכולל של 100 החברות הגדולות בעולם.

החברות הישראליות הגדולות ביותר בתחום התוכנה הן נייס ואמדוקס, שדורגו במקומות ה-75 וה-88, בהתאמה.

דירוג נוסף, שבחן את התעשיות המתפתחות בתחום, כלל חברות ממדינות דוגמת סין, רוסיה, ברזיל, הודו, מזרח אירופה, אסיה – וישראל. שלוש חברות ישראליות הגיעו לעשירייה הראשונה בתחום: נייס שדורגה במקום השלישי, אמדוקס שהגיעה רביעית וצ'ק פוינט (Check Point) – שביעית. חברת אשבל הגיעה למקום ה-77 וחשבשבת – למקום ה-78.

בדירוג התעשיות המתפתחות, שבחן את סך ההכנסות של החברות המדורגות בכל מדינה, מוקמה ישראל שנייה, כשרק סין מקדימה אותה.

מסיכום של 100 החברות המובילות בעולם עולה, כי מתוך מחזור הכנסות כולל של יותר מ-1.1 טריליון דולרים, מקורם של 235 מיליארד, המהווים 20% מהסכום הכולל, בתוכנה. מתוך ההכנסות מתוכנה, 5.1% נובעות מתוכנה כשירות (SaaS). בין החברות הגדולות שנמצאות ברשימה ניתן למצוא גם את אפל (Apple) במקום ה-30 ואת גוגל (Google) במקום ה-58. אלה לא נמנות על החברות המובילות בתחום, משום שהן פועלות במודל עסקי שאינו מתבסס ברובו על מכירת שירותי תוכנה.

לדברי רו"ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC Israel, "במצב הנוכחי בשוק, יהיה קשה לחברות ישראליות בתחום התוכנה להגיע למימדי הענק של החברות בדירוג, בעקבות הקושי בגיוס כספים לפעילות המשך. בשנים קודמות ראינו מספר חברות שהגיעו לשלבי בשלות מאוחרים אך ביצעו אקזיטים, לעתים מחוסר ברירה, בעקבות הקושי בגיוס הון נוסף שיאפשר את התפתחות החברה. ניתן לייחס תופעה זו לעובדה שהבורסה הישראלית דועכת בשנים האחרונות כזירת מסחר עבור חברות הטכנולוגיה ובמקביל קיים מחסור בגופי השקעה שמבצעים השקעות בשלבים מאוחרים, דוגמת קרנות פרייבט אקוויטי ומזנין".

בהתייחסו להשקעות הון-הסיכון בתחום אמר פרמינגר, כי "כמו התעשייה כולה, גם חברות התוכנה בישראל חוו ירידה משמעותית בהשקעות אלה. עם זאת, בניגוד למגמת ההתאוששות הכללית, שאפיינה בעיקר את 2011, מגזר התוכנה לא חווה עלייה בהשקעות הון-הסיכון בשנה זו. הצניחה בהשקעות הון-סיכון בחברות בשלבי בשלות מוקדמים יותר עלולה אף היא לפגוע בעתיד של תעשייה זו בישראל. את החלל בשלבי ההשקעה ממלאים גופי השקעה אחרים, דוגמת אנג'לים וחממות, אך בסבבי גיוס מאוחרים, הדעיכה בהון-הסיכון מורגשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים