פיילוט במשרד הבריאות: שינוע ציוד ברחפנים בבתי חולים וביניהם

במשרד בחנו האם העברת ציוד רפואי בתוך בתי חולים וביניהם מקצר את זמן השינוע ובכמה הוא יעיל יותר ● הממצאים הראשוניים מעודדים, אבל עדיין לא ידוע מתי הפיילוט יהפוך לתהליך מובנה

רחפנים - עזרה ראשונה למשלוח ציוד במערכת הבריאות.

הפעילות בבתי החולים וביניהם כרוכה בלוגיסטיקה מורכבת וזמן ההגעה של ציוד לצורך הטיפול הוא קריטי, לעתים אף להצלת חיים. השינוע בכלי רכב, המקובל כיום, יוצר שלל אתגרים, כמו עומסי תנועה, שמירה על רגישות החומרים והטיפולים המשונעים, שמירה על טמפרטורה מדויקת ועוד – ויש מקרים שבהם המשלוחים לא מגיעים בזמן או באופן שבו הם צריכים להגיע.

כדי לתת מענה לאתגרים אלה החלו לבדוק במשרד הבריאות אפשרות לשנע את הציוד באמצעות רחפנים, ובכך לדלג על (ומעל) הפקקים, לקצר זמנים ולייעל את ניהל המלאים. חטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות ביצעה בשנה האחרונה פיילוט שבמסגרתו רחפנים שימשו להטסת ציוד רפואי. הוא נעשה כחלק מפרויקט ניסוי הרחפנים של רשות שדות התעופה, רשות החדשנות ונתיבי איילון.

אריאלה אבן, מנהלת מחלקת רוקחות וטכנולוגיות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות.

אריאלה אבן, מנהלת מחלקת רוקחות וטכנולוגיות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות. צילום: עצמי

פרטים על הפיילוט מסרה אריאלה אבן, מנהלת מחלקת רוקחות וטכנולוגיות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות, בוועידת בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים, שנערכה באחרונה. את הפרויקט מובילה עידית ישראלי, מנהלת החדשנות בחטיבה זו. לדברי אבן, "ברגע שבתי חולים לא יודעים מתי הם יקבלו את החומרים הדרושים להם, הם מזמינים ציוד שיהיה במלאי, אבל לא פעם לא מנצלים אותם – ואז הציוד מושמד. מדובר עלויות גבוהות".

היא אמרה כי "הקורונה הציבה בפנינו הזדמנות להאיץ את הפיילוט. מצאנו שהשימוש ברחפנים שהביאו את הפריטים עד ליעד המבוקש חסך מאנשים לצאת אל מחוץ למחלקות, ובכך להסתכן בהידבקות בקורונה".

איזה ציוד רפואי שינעו בעזרת הרחפנים?

אבן ציינה שהרחפנים שימשו לשינוע של דם שנדרש באופן דחוף, חומרים שדורשים רוקחות כדי להכין מהם תרופות – מה שלא תמיד נעשה בבית החולים, תרופות יקרות כמו נוגדנים שניתנים אחרי הכשת נחש ופריטים של מעבדות שקשורים לחיסונים שונים, אם כי לא חיסונים נגד קורונה.

לדבריה, הפיילוט כלל שמונה מרכזים רפואיים וכבר בוצעו בו 650 טיסות. רוב הטיסות שינעו ציוד בתוך הקמפוסים של בתי החולים, שחלקם משתרעים על פני שטחים גדולים, אבל היו גם טיסות בין מרכזים רפואיים. הטיסות כללו מטעני דמה והמטרה הייתה לבחון את התהליך, הזמן הכולל שלוקח לבצע אותו והתועלות ממנו.

בחטיבה מעוניינים להפוך את הפיילוט לתהליך מובנה בפעילות בתי החולים, אולם בשלב זה אין תאריך יעד לכך. לדברי אבן, "יש עדיין נושאים שקשורים ברגולציה – הן של רשות שדות התעופה והן של משרד הבריאות, כי יש חומרים מסוכנים שלא ניתן להטיס אותם. כרגע אנחנו בשלב של מחקרים לבדיקת תוצאות הניסוי, על מנת לצאת לפעילות רחבה יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    משוכנע שמישהו מהגורמים הלוונטיים קורא התגובה שלי. אז יש הרבה דוגמאות להצלת חיים באמצעות רחפנים. לדוגמא אחת חשובה רחפן בידי המציל בים. כשמישהו טובע לשלוח לו מיד רחפן עם גלגלי הצלה וחפצי עזר שיעזרו לו להחזיק מעמד עד להגעת מציל. בוודאי אם אין שם מציל מוסמך. אנא דחוף הקיץ בפתח..

אירועים קרובים