"מתחילים להרגיש את השינוי הדיגיטלי בממשלה – והוא ילך ויגבר"

"המשרדים הממשלתיים מתחילים להטמיע טכנולוגיות ענן - מה שמביא לשינוי בכמות ובאיכות השירותים הדיגיטליים שאנחנו, האזרחים, מקבלים מהם", אמרה יונית גרובר-חזני, ארכיטקטית ענן בגוגל קלאוד

יונית גרובר-חזני, ארכיטקטית ענן בגוגל קלאוד.

"מנקודת המבט שלי, כאזרחית וכאשת DevOps, אני מתרגשת לראות את המשרדים הממשלתיים מתחילים להטמיע טכנולוגיות ענן. בתור אזרחים, נרוויח מזה ובגדול. מתחילים להרגיש את השינוי הדיגיטלי החיובי במשרדי הממשלה, בכמות ובאיכות השירותים הדיגיטליים שאנחנו, האזרחים, מקבלים מהם, ונרגיש את זה יותר ויותר לאורך השנים הקרובות", כך אמרה יונית גרובר-חזני, ארכיטקטית ענן בגוגל קלאוד. יש לציין שגוגל קלאוד היא אחת משתי החברות שזכו במכרז הענן הממשלתי נימבוס (השנייה היא AWS).

גרובר-חזני דיברה בכנס DevCon & Security Summit של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שנערך היום (ד') בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

היא הקדישה את מרבית דבריה לבינה המלאכותית בכלל, ולזו היוצרת בפרט. "ה-GenAI תופסת, כי יש בה ישימות מאוד גבוהה, ואפשר להשתמש בה באופן אפליקטיבי. לפני כמה שנים, הבינה המלאכותית היוצרת כבר הגיעה לשיא, אבל אי אפשר היה להשתמש בה. כעת זה אפשרי. המודלים הקיימים בשוק מניבים תוצאות טובות עבור כל הגורמים הרלוונטיים בארגונים – מהמפתח המתחיל ועד לסמנכ"ל", אמרה גרובר-חזני.

Immersive View, ג'מיני וג'מה על קצה המזלג

"2023 הייתה השנה שבה הבינה המלאכותית התפוצצה, אבל גוגל הייתה שם כבר ב-2016. סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל החברה, דיבר כבר אז על בינה מלאכותית והפוטנציאל שבה, ואמר שגוגל היא חברה של AI תחילה. גוגל החלה לפתח מודלי AI כבר ב-2015 – בהתחלה לשימושים פנימיים ואחר כך לשימוש בשירותים שלה והנגישה אותם לפיתוח. כך, למשל, ה-Immersive View, שנכנס ל-Google Maps אט אט, בכל פעם בעיר אחרת. בנוסף, יש פונקציה של AI בחיפוש התמונות", ציינה.

כאן היא הגיעה לג'מיני (Gemini) – המולטי מודאל האחרון של גוגל בעולם הבינה המלאכותית. "ג'מיני תוכנת מההתחלה להשתמש באודיו, וידיאו, טקסט וקוד במקביל. זאת, לעומת מודלים אחרים, שכל אחד מהם אומן על אחד השימושים, ואחרי זה חיברו אותם ביחד", ציינה.

גרובר-חזני מנתה שלוש שכבות למפתחים בג'מיני: Duet AI – כלי שמצוי בסביבות העבודה ובקונסולת גוגל קלאוד (GCP); API של גוגל, שמאפשר להוסיף את המודל לאפליקציות של המפתחים; וה-GPUs וה-TPUs שהמפתחים משתמשים בהם כדי לאמן את המודלים שלהם. "ג'מיני", הוסיפה, "אומן על הטכנולוגיה של גוגל קלאוד, כדי שהוא יוכל לתת תשובות מה שיותר מפורטות ומדויקות".

Vertex AI הוא כלי הפיתוח, שבאמצעותו המפתחים בונים את האפליקציות. "בין היתר, פיתחנו באמצעותו צ'טבוט שמאפשר לחפש ב-250 האתרים בפורטל הממשלתי gov.il, שמאוד קשה להתמצא בהם", אמרה. "בתוך Vertex AI יש את גן המודלים שלנו, שכולל את הגרסאות העדכניות ביותר של הג'מיני – 1.5 ואולטרה".

כלי בינה מלאכותית נוסף של גוגל שגרובר-חזני הציגה הוא ג'מה (Gemma), שפירוש שמו בלטינית הוא אבן יקרת ערך. ג'מה משתמש באותן טכנולוגיות ומחקר שהחברה השתמשה בהם כדי לבנות את המודלים של ג'מיני, על מנת "לבנות לטובת בינה מלאכותית אחראית". מדובר במשפחה של מודלים, שפותחה על ידי דיפמיינד – חברה שגוגל רכשה, כמו גם על ידי צוותים אחרים בענקית הטק.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    איזה שינוי? נשאר מונופול של מיקרוסופט. אין דרך בטוחה לאזרח להיכנס לפורטל באמצעות התעודה הביומטרית למי שאינו מפעיל Window 10 או 11. משרדים, למשל משרד התחבורה מבקש להעביר מסמכים בדואר רגיל. בקיצור אין אינטגרצייה אין אכיפה - יש כאוס טכנולוגי. אין משמעות למעבר לענן במצב הזה.

אירועים קרובים