השב"כ חשף שערוצי מדיה חברתית פופולריים – הם איראניים

גורמי הביטחון האיראנים ניסו לפעול בישראל, באמצעות קבוצות טלגרם, פייסבוק ואינסטגרם: שלחו זרי פרחים למשפחות חטופים, צילמו את בתי המגורים של אנשי מערכת הביטחון וניסו לגייס אזרחים ישראלים

דוגמה למתקפת תודעה איראנית אחד החשבונות ברשתות החברתיות שהשב"כ חשף בינואר כמתקפת תודעה איראנית.

שירות הביטחון הכללי חשף באחרונה רשת גיוס והפעלה של אזרחים ישראלים על ידי גורמי ביטחון איראנים – לטובת ביצוע משימות בישראל. היום (ב') הוסיף השירות פרטים על ניסיונות הריגול: מדובר במשימות לצילום כתובות מגורים של אנשי מערכת הביטחון ושל גורמים שמופיעים בתקשורת בקביעות, ואשר מתבטאים נגד איראן בפרסומים גלויים. הפעילות בוצעה באמצעות קבוצות בפייסבוק, באינטסגרם ובטלגרם.

"כידוע", נמסר, "גופי הביטחון האיראנים עושים בתקופה האחרונה שימוש ציני ומניפולטיבי בפלטפורמות ברשת ומקדמים פעילות מול משפחות חטופים. הם יוזמים התקהלויות ליד בתי המשפחות, שולחים זרי פרחים וכן מסרים לבתיהם. הפעילויות הללו נעשות בסיוע פלטפורמות פיקטיביות ברשת".

במסגרת המחאות למען החזרת החטופים, גורמי הביטחון האיראניים מקדמים באמצעות אחת הקבוצות ביצוע פעילות אקטיבית, של תליית שלטים (שנוסחו על ידם), צילום מפגינים, מילוי "סקרים" ועוד. לטובת מילוי ה-"סקרים", מופנים האנשים לקישורים למילוי טפסי פרטים אישיים ופירוט כישוריהם. כך האיראנים אוספים מידע רב אודות אזרחים ישראלים ומפעילים אותם בשיטוי (מבלי שהם מודעים לכך) – לטובת ביצוע משימות ביטחוניות.

הפלטפורמות הפיקטיביות נחשפו במסגרת יכולות של השב"כ לניטור המרחב הרשתי, כמו גם הודות לערנות המוגברת של אזרחים במדינה לאתרי פייק ולפלטפורמות עוינות.

"דמעות המלחמה"? דמעות מזויפות

השירות איתר כמה פלטפורמות שבהן פעלו ופועלים גורמי הביטחון האיראניים: האחת היא הקבוצה "דמעות המלחמה". זו מקדמת תכני ליבוי והקצנה, ופועלת לגיוס ישראלים בשיטוי לביצוע משימות סביב נושא החטופים. חבריה לוכדים את קורבנותיהם על ידי פרסום "הצעות עבודה" מטעם הקבוצה בה ובאתרי וקבוצות חיפוש עבודות מזדמנות. בין הפרופילים הפיקטיביים שפונים לישראלים מטעם קבוצה זו: "דבורה", "נועה" ו-"תמיר" – פרופילים פיקטיביים שאזרחים ישראלים ערניים ברשת כבר חשדו בהם ואף פרסמו אזהרות לגביהם.

אחת הקבוצות שהפעילו האיראנים.

אחת הקבוצות שהפעילו האיראנים. צילום: תקשורת שב"כ

עוד נחשף ערוץ בשם ״BringHomeNow״ (בלי המילה Them, כלומר – Bring Them Home Now, שהוא הכיתוב של מטה משפחות החטופים). הערוץ מטמיע את עצמו בפעילות אותנטית ברשת תחת שמות והאשטאגים דומים. מטרתו העיקרית היא איסוף פרטי ישראלים, באמצעות הפנייה לטופס "התנדבות" ומילוי פרטים אישיים.

ערוץ נוסף, כאן +, מתחזה לחברה שעוסקת במחקר וסקרים, תוך שימוש כמעט זהה במאפיינים הגרפיים של כאן 11. מטרת הקבוצה המפעילה אותו היא עריכת פישינג של פרטי הישראלים הפונים ומשיבים לסקרים אלה.

"אגרוף", "חסרות אונים" ו-"hasrotonim" – חשבונות אלה מופיעים ברשת בגלוי כחשבונות שבסיסם באיראן. "ישראל השנייה" ו-"הנוקמים" הם חשבונות נוספים שדווחו כמזויפים ועוינים, והחשודים כאיראניים. חמישה חשבונות אלה מתחזים לתנועות מצדדים פוליטיים שונים, במטרה ללבות את השיח הפוליטי ולהעמיק את השסע בישראל.

בהודעת השב"כ נמסר כי "שירות הביטחון הכללי, בשיתוף גופי הביטחון הנוספים, מבצע מהלכים אקטיביים לניטור וסיכול כל פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, במטרה להביא לחשיפה ופגיעה במאמצי האיראנים לממש פעילות טרור בתחומי ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים