חמור: בגלל תקלת מחשוב, בתי חולים הנפיקו תרופות לא נכונות

תקלה במערכת המחשוב של בתיה"ח הממשלתיים ושל הכללית גרמה למטופלים לקבל במכתבי השחרור מרשמים לתרופות שניתנות למטופלים אחרים ● במשרד הבריאות ידעו על התקלה כבר לפני 10 ימים, אולם דיווחו עליה רק היום (ג')

תקלה שהשפיעה על 188 מטופלים - לפי משרד הבריאות.

תקלת מחשוב חמורה, שאובחנה כבר לפני 10 ימים אולם פורסמה רק היום (ג'), גרמה לבתי חולים להנפיק למטופלים שקיבלו מכתב שחרור לאחר אשפוזם מרשמים לתרופות לא נכונות, של מטופלים אחרים. התקלה אירעה במערכת המחשוב של בתי החולים הממשלתיים ושל קופת חולים כללית.

היקף התקלה לא ברור: משרד הבריאות דיווח על עשרות מטופלים שקיבלו כתוצאה ממנה תרופות לא נכונות, אולם ייתכן כי היא השפיעה על מאות חולים ואולי אפילו יותר.

התקלה אירעה במערכת קמיליון, שפיתחה אלעד מערכות, ובמערך הסייבר הלאומי הבהירו כי לא מדובר באירוע סייבר. ככל הנראה, היא השפיעה רק על מטופלים שהגיעו לאשפוז חוזר בבתי החולים.

במשרד הבריאות המליצו "למטופלים ולבני המשפחה שלהם לוודא אל מול מכתב השחרור הקודם שלהם, כדי לוודא שיש התאמה לעומת מכתב השחרור הקודם ושהם מקבלים את התרופות הנכונות". כמו כן, המשרד הורה לבתי החולים ולצוותים הרפואיים לוודא בקפדנות אילו תרופות הם רושמים למטופלים במהלך האשפוז ובמכתב השחרור.

למה עברו 10 ימים עד שמשרד הבריאות יידע את הציבור?

הודעה ראשונה על התקלה נמסרה למשרד הבריאות מאחד מבתי החולים כבר לפני 10 ימים. במשרד אומרים כי לקח להם את הזמן הרב הזה לדווח לציבור על התקלה, משום שבתקופה זו הבינו שם את היקפה.

מהכללית נמסר כי "מרגע שהתקבלה אצלנו ההודעה, ובתיאום עם חברת התוכנה, ביצענו עדכון גרסה בכל בתי החולים שלנו, ומערכת הקמיליון פועלת כסדרה. נפעל בעניין זה בהתאם להנחיות נוספות של משרד הבריאות, אם יהיו".

יודגש שהתקלה לא השפיעה על בתי החולים לניאדו, שערי צדק ורמב"ם ועל המטופלים בהם, כי בתי החולים הללו עובדים עם מערכת מחשוב אחרת.

התקלה הנוכחית היא האירוע המחשובי האחרון בסדרה של אירועים מחשוביים שאירעו בשנים האחרונות בבתי חולים – בהלל יפה, מעייני הישועה וזיו. עם זאת, במקרים אלה מדובר היה במתקפות סייבר. מגזר הבריאות הוא אחד המגזרים שמחזיקים את המידע הרגיש ביותר על אזרחים, ועל כן הוא גם אחד המגזרים המותקפים ביותר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד המלך

    אני יכול רק לשער שמישהו קיצר פינות בבדיקות תוכנה.

  2. מבקר

    מחשבים לא טועים אנשים טועים, כמו שאקדחים לא יורים מעצמם זה מחדל מסכן חיים - צריך למצוא את מנהל מערכות המידע של אותו ביהח ולהכיר לו את השירות הנהדר של חתימה עם אצבע בשירות התעסוקה.

אירועים קרובים