כשליש מהשכירים בישראל בסכנת החלפה על ידי GenAI

כך נמסר היום (ד') בדיון של ועדת המשנה של ועדת המדע לבינה המלאכותית ● "הממשלה לא יכולה להישאר אדישה, ועליה לפעול להכנת המשק והחברה למציאות החדשה", אמרה יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן

ח"כ אורית פרקש הכהן, יו"רית ועדת המשנה ל-AI של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

כ-33% ממשרות השכירים בישראל נמצאות בסכנת החלפה של העובדים על ידי בינה מלאכותית יוצרת. מדובר בנתון טוב יותר מאשר בארצות הברית, שם הוא עומד על 47%, אבל זהו עדיין שיעור גבוה.

נתונים אלה הוצגו בדיון שערכה היום (ד') ועדת המשנה לבינה מלאכותית של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הדיון עסק בעתיד עולם התעסוקה בעקבות מהפכת ה-GenAI. יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן, אמרה כי "מצד אחד, קיימת הגישה האפוקליפטית, שאומרת שהבינה המלאכותית תחליף במידה רבה מאוד את עבודת האדם ותגרום לאבטלה טכנולוגית. מהצד השני, קיימת הגישה האופטימית, ששאומרת שבאותה המידה, היא תייצר מקצועות חדשים. מה שברור הוא שהממשלה לא יכולה להישאר אדישה, ועליה לפעול במבט ארוך טווח, להיערכות לעתיד העבודה בעידן הבינה המלאכותית".

ח"כ פרקש הכהן, שכשהייתה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה בממשלה הקודמת גיבשה תוכנית לאומית ל-AI, קראה לממשלה הנוכחית לבצע כמה צעדים בנושא: לגבש אסטרטגיית בינה מלאכותית; לקחת בחשבון את המשמעויות התעסוקתיות שיש לפריצה הטכנולוגית של ה-AI על המקצועות בישראל; לבחון את רמת החשיפה הספציפית של ישראל ומוכנותה לשינויים האמורים; לקבוע תוכנית להגברת המוכנות של המשק לשינויים אלה בהיבטי טכנולוגיות מתקדמות, הון אנושי מיומן, מחקר, חדשנות, יזמות ורגולציה; ולבחון את היערכות מערכת החינוך לעידן החדש. עוד היא קראה לבחון את ההשפעה של השינויים על פערי ההכנסות וחוסר השוויון, ולהתאים את ההכשרות התעסוקתיות שהממשלה מספקת לעידן ה-AI.

"אין מעסיק שלא יחליף עובד במכונה אם היא מסוגלת לכך"

ד״ר תומר סימון, מדען ראשי במיקרוסופט, שהשתתף בדיון, סקר את ההיסטוריה של המהפכות התעשייתיות ואמר כי "למדינת ישראל יש פוטנציאל צמיחה בעולם ה-AI, אך הדבר מחייב התגייסות ממשלתית ויצירת אלפי משרות".

דניאל שרייבר, מייסד ושותף בחברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, אמר שלא ירחק היום שהבינה המלאכותית תחליף הרבה מאוד מקצועות, ושזה כבר קורה. "אין מעסיק שלא יחליף עובד במכונה אם היא מסוגלת לעשות את עבודתו", טען.

דובר נוסף בדיון היה דיוויד וויד, מנהל פיתול טכנולוגי ושותף בכיר בגולדמן זאקס. הוא ציין כי "אל מול החשש לאובדן משרות, על פי מחקרים, יש עלייה רציפה של 25% ביעילות בעבודה בזכות הבינה המלאכותית היוצרת".

ד"ר אלה שחר, חוקרת בבנק ישראל, הציגה ממצאי דו"ח של קרן המטבע העולמית, שמראה שרמת המוכנות של המשק הישראלי לאימוץ AI לא גבוהה מספיק.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    יש 61 בגועלציה שממש חייבים להיות מוחלפים על ידי GenAI. יעשה עבודה טובה בהרבה מהם.. הרבה יותר זול..

  2. אלי ויסברט

    1. ילכו לייצר מזון - זה הדבר הדחוף ביותר להתמודדות עם השינוי באקלים כדור הארץ והתמורות הגיאופוליטיות. 2. הממשלה לא אמורה לייצר הכשרה לעובדים בעולם המשתנה - זה תפקיד המשק הפרטי, הדבר היחידי שהממשלה תוכל לעשות הוא להטיל מיסים כבדים על יבוא תוצרים של הבינה המלאכותית.

אירועים קרובים