הפונטיאק המיוחדת שרגישה לגלידה בטעם וניל

‏במשך שבוע ימים נותר המהנדס בבית הלקוח‏, כשהוא צמוד למכונית ורושם בדקדקנות כל מה שקורה לה. אבל בגדול, התופעה היתה בדיוק כמו שתיאר הלקוח: גלידה וניל – המכונית לא מתניעה, טעם אחר – מתניעה. לאחר שבוע הודיע המהנדס שבאותו ערב הוא יעשה ניסוי מסוים, ואם התוצאה תהיה כפי שהוא צופה - הרי שהוא הצליח ‏לפתור את התעלומה

‏זו הייתה אחת התלונות המוזרות ביותר בתולדות חברת המכוניות פונטיאק שהגיעה אי פעם מלקוח. למעשה, בתחילה היו בטוחים ב'פונטיאק' שמדובר במתיחה, ורק לאחר כמה פניות התחילו ‏להתייחס לעניין ברצינות.

וכך‏ כתב הלקוח בפתיח למכתב התלונה שלו: "לכבוד חברת פונטיאק, אני לקוח ותיק של חברתכם. עוד כשהייתי נער, קניתי את הפונטיאק הראשונה שלי, שהייתה גרוטאה ישנה וחבוטה. מאז אני נאמן למותג, וכל המכוניות שלי עד היום היו מתוצרת פונטיאק. לאחרונה הגשמתי סוף סוף את חלומי הגדול, וקניתי פונטיאק חדשה, ישר מסוכנות המכוניות, ולא היה מאושר ממני. אך עד מהרה התברר שלמכונית יש בעיה קשה: היא רגישה לגלידה בטעם וניל!… אני יודע שזה נשמע כמו בדיחה אבל זו המציאות! עם כל טעמי הגלידה, אין למכונית שום בעיה, רק עם וניל, משום ‏מה, היא לא מסתדרת".

מנהל שירות הלקוחות בפונטיאק צבט את ידו כדי לודא שהוא לא חולם והמשיך לקרוא בעיון את המכתב. ‏"כדי שתבינו מה בדיוק קורה, אפרט את הבעיה כמו שאני חווה אותה: במשפחתנו ‏אוהבים מאוד לאכול גלידה. בכל ערב, לאחר הארוחה, אנו מחליטים איזה טעם של גלידה נאכל, ואז אני נוסע במכוניתי לחנות הגלידות שבמרכז העיר, קונה את הגלידה וחוזר בנסיעה מהירה הביתה. כך אני עושה תמיד, אך מאז שקניתי את המכונית החדשה, היא לא מסכימה שנאכל גלידת וניל. איך היא עושה זאת? פשוט מאוד. כשאני נכנס לחנות וקונה כל טעם אחר, המכונית מתניעה מחדש ומסיעה אותי הביתה בנאמנות, אבל כשאני קונה גלידת וניל, המכונית פשוט לא מוכנה להידלק. בפעם הראשונה שזה קרה לא האמנתי למראה עיני. אבל מה יכולתי לעשות? חזרתי לחנות וביקשתי מהמוכר להחליף לי לטעם אחר, חזרתי למכונית, והפעם היא התניעה בלי שום בעיות. כך זה קורה כל פעם מחדש: אני קונה ‏גלידת וניל – המכונית לא מוכנה ליסוע הביתה. כשאני מחליף את הגלידה לכל טעם אחר, או מבקש מראש כל טעם אחר, המכונית מתניעה בלי שום ‏בעיות…".

‏כאשר מכתב התלונה הגיע לחברת המכוניות, התייחסו אליו בתחילה בזלזול, אבל כאשר המתלונן פנה שוב ושוב, הוחלט לבדוק מה גורם להתנהגות המסתורית של המכונית. מהנדס מומחה נשלח אל המתלונן, כדי שיראה את התופעה המוזרה במו עיניו. בעל הרכב הזמין את המהנדס לארוחת ערב המשפחתית, שבסיומה הוחלט, כמובן, לקנות גלידת… וניל. בעל הרכב והמהנדס נכנסו למכונית, ונסעו יחד לחנות הגלידות במרכז העיר. הם קנו חבילת גלידה וחזרו למכונית, ניסו להתניע אותה ו… המכונית לא התניעה. בעל הרכב חזר אל החנות, ביקש מהמוכר להחליף את גלידת הווניל בגלידה בטעם שוקולד, וחזר אל המכונית. הוא נעץ את המפתח בחורו, סובב אותו – ‏ולמרבה תדהמתו של המהנדס, המכונית נדלקה בלי ‏שום בעיות.

‏"תשמע, אדוני", אמר המהנדס הנדהם, "דבר כזה עוד לא ראיתי מעולם. אני צריך להישאר אצלך כמה ימים ולעקוב אחר המכונית, כדי ‏להביו מה בדיוק קורה פה". ‏במשך שבוע ימים נותר המהנדס בבית הלקוח‏, כשהוא צמוד למכונית ורושם בדקדקנות כל מה שקורה לה. אבל בגדול, התופעה היתה בדיוק כמו שתיאר הלקוח: גלידה וניל – המכונית לא מתניעה,  טעם אחר – מתניעה. לאחר שבוע הודיע המהנדס שבאותו ערב הוא יעשה ניסוי מסוים, ואם התוצאה תהיה כפי שהוא צופה – הרי שהוא הצליח ‏לפתור את התעלומה.

‏באותו ערב אכלה כל המשפחה ארוחת ערב, ובסיומה נסעו בעל הרכב והמהנדס לחנות הגלידות. בעל הרכב ביקש גלידת וניל, אבל הפעם ביקש מהמוכר, כפי שהמהנדס תידרך אותו‏, לא לתת לו מהקופסאות המוכנות והממולאות מראש, אלא לקחת קופסא ריקה, ‏ולמלא אותה בגלידת וניל לעיניו בזמן אמת. המוכר עשה כבקשתו, ובעל הרכב חזר אל המכונית. הוא הכניס את המפתח לחור, סובב אותו ו… ראה זה פלא, המכונית ‏נדלקה מיד ובלי שום בעיות!

"המכונית שלך לא רגישה לשום סוג של גלידה", הסביר המהנדס לבעל המכונית המופתע. "כל מה שיש לה, זה סתימה זעירה בצינור הדלק, שגורמת לעיכוב בהתנעת המנוע מחדש לאחר שכיבו אותו. הסתימה הזו משתחררת לאחר זמן קצר מעצמה, ואז אפשר להתניע את הרכב בלי בעיות. כאשר היית הולך לקנות גלידה בכל טעם אחר, הבחור בחנות היה ממלא לך קופסא במקום, וזה היה מעכב אותך עוד כמה שניות – שהיו דרושות כדי לשחרר את הסתימה בצינור הדלק. אבל כאשר בחרת גלידת וניל, המוכר היה מגיש לך תמיד קופסא מוכנה מראש. כי טעם הוניל הוא הכי פופולארי, ולכן החנות מכינה מראש קופסאות ארוזות של גלידת וניל. כשקנית גלידת וניל, היית חוזר למכונית עשרים שניות מוקדם יותר, והסתימה עדיין לא הספיקה להשתחרר. כמובן, שכאשר היית חוזר להחליף את גלידת הוניל בגלידה אחרת, היה עובר זמן, והמכונית כבר יכלה להתניע…"

כי ככה זה בחיים, לפעמים אתה בטוח שהבעיה נעוצה במקום מסוים, עד שמישהו בא ומסביר לך שהדברים נובעים ממקום אחר לחלוטין.
העולם סביבנו נראה לא מובן וחסר פשר. קשה להבין מדוע דברים רבים קורים. מדוע נחתו עלינו צרות מסוימות, מדוע לא זכינו למה שביקשנו? מי שמנסה להבין את העולם מנקודת המבט הנמוכה שלנו, דומה ‏למי שחושב שמכונית פונטיאק יכולה להיות רגישה לגלידה בטעם וניל. רק מי שמבין את הדברים לשורשם ולעומקם, ‏יבין ויחוש כיצד העולם פועל, ויזכה לראות מעט מדרכי ‏הנהגת ה' את עולמו.
תכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה.

שנה טובה ומתוקה לכם ולכל בית ישראל.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אשתו של jungkook

    סיפור מהמם לימד אותי על החיים!!!!

  2. אייל

    הסיפור הזה אכן אמיתי אבל הוא בערך בגילי. הוא פורסם ב-1978, עברו מאז המון מים בתהום תעשיית הרכב האמריקנית

אירועים קרובים