ההיי-טק – המגזר המתנדב ביותר במשק

43% מעובדי ההיי-טק התנדבו השנה לפחות פעם אחת - פי שניים יותר מאשר הממוצע בכלל המשק ● דו"ח מעלה מעיד על שיפור בהתנדבות ובגיוון התעסוקתי בקרב החברות השונות

תרומות והתנדבות - מהצדדים היפים של ההיי-טק הישראלי. אילוסטרציה: BigStock

מגזר ההיי-טק הוא בעל שיעור ההתנדבות הגבוה ביותר במשק בפעילויות חד פעמיות ובמקום השני בהתנדבויות קבועות – כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (ה') ארגון מעלה.

מהנתונים, שנחשפו בטקס שהתקיים בבורסה בתל אביב, עולה כי שיעור העובדים בהיי-טק שהתנדבו בשנה החולפת בפעילות חד פעמית עומד על 43%, לעומת ממוצע של 21% בחברות הנסקרות. הוא מוביל בהפרש בולט על פני המגזרים הבאים אחריו – הבנקים (32%) ומגזר הביטוח ובתי ההשקעות (21%). מגזרי התעשייה, השירותים, התשתיות והמסחר נמצאים הרחק מאחור.

גם כשמדובר בהתנדבויות קבועות תפס ההיי-טק אשתקד מקום גבוה: הוא הגיע למקום השני, בהפרש קטן ממגזר התשתיות שנמצא במקום הראשון – 9% לעומת 10%. מדובר בשיעור גבוה מהממוצע במשק, שעומד על 7%.

עם זאת, יצוין כי בהיי-טק חלה ירידה בשיעור ההתנדבויות החד פעמיות לעומת השנה שעברה, בעוד שבמשק ככלל חלה עלייה.

תחום ההתנדבות הפופולרי ביותר בקרב עובדים ותחום ההשקעות הנפוץ ביותר בקרב חברות הוא החינוך (22%), ובהמשך הרווחה (14%) והתנדבות עם ילדים ונוער בסיכון (13%). החינוך הטכנולוגי נמצא במקום החמישי עם 8%.

יותר גיוון תעסוקתי

הדירוג השנתי של מעלה, שכותרתו "אחריות תאגידית בעסקים", כלל השנה 98 חברות מענפים שונים במשק, שמחזורן הכספי עומד על כ-365 מיליארד שקלים והן מעסיקות כ-310 אלף עובדים. בין החברות הגדולות שהצטרפו אליו השנה ניתן למצוא את שירותי בריאות כללית, קבוצת ISS ישראל, Liveperson ומיטב דש.

בהמשך לדירוג של השנה שעברה, חברות דיווחו על עלייה במספר העובדים שקלטו השנה המגיעים מאוכלוסיות שנמצאות בתת תעסוקה. 61% מהחברות דיווחו על עלייה בת לפחות 10%.

כך, 11% מכלל העובדים החדשים בחברות הללו ב-2015 היו ערבים, כש-2% מהם נמנים על הדרג הניהולי. הדו"ח מציין כי אחוז העובדים הערבים יותר מהכפיל את עצמו בעשור האחרון – מ-2.4% ב-2006 ל-5% בסוף 2015.

עוד מראה הדו"ח עלייה בשיעור המועסקים החרדים, שהגיע בשלהי אשתקד ל-6%. שיעורם בדרג הניהולי בחברות עומד על 1.4%.

לעומת זאת, שיעור הנשים בדרגי הניהול רשם עלייה קלה: נשים מונות כיום 23% מדרגי הניהול לעומת 20% ב-2006. מספר הנשים החברות בדירקטוריונים עלה בתקופה זו מ-17% ל-25%. כמו כן, מספר העובדים בעלי המוגבלויות עלה מ-0.5% ל-2%.

כמו כן, הנתונים מעלים ש-5% מהעובדים שגויסו בשנה האחרונה נמנים על בני הקהילה האתיופית ו-11% – בני 45 ומעלה.

74% מהארגונים שכלולים בדירוג רואים בגיוס עובדים מאוכלוסיות המודרות משוק התעסוקה מטרה מרכזית ו-36% קבעו יעדים להשגתה.

מומו מהד"ב, מנכ"ל מעלה. צילום: נתנאל טוביאס

מומו מהד"ב, מנכ"ל מעלה. צילום: נתנאל טוביאס

יצוין שעל פי דיווחי החברות, ב-17% מהן הוגדר שכר מינימום שעולה על דרישות החוק. כמו כן, 41% מהחברות השיבו שהן מעדיפות רכש כחול לבן.

האם החברות ידידותיות לסביבה?

הדירוג אף בדק האם וכיצד חברות משקיעות כדי לשפר את איכות הסביבה לאורך זמן. 58% מהארגונים מסרו כי הצליחו להפחית את צריכת האנרגיה, 56% משקיעים בחדשנות בפיתוח מוצרים "ירוקים יותר" ו-30% מייעלים את קווי ההפצה והשינוע, וכך חוסכים בדלק ובשעות עבודה. 30% מהחברות התעשייתיות ביצעו מהלך של ניתוח מחזור חיי מוצר (LCA) – מהלך שעל פי מעלה הוא בעל חשיבות גבוהה לאיתור מוקדי השפעה סביבתית ונקיטת צעדים לצמצומה.

לעומת זאת, יצוין כי רק 36% מהחברות הנסקרות מפרסמות דו"ח אחריות תאגידית.

לדברי מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, "הדירוג נותן תמונה רחבה על הנעשה במשק הישראלי. עברו 10 שנים מאז יצא בפעם הראשונה, והתוצאות מראות על קפיצה. הדירוג השנה משקף יציבות ואף מראה על עלייה במחויבותן של החברות הגדולות במשק לקלוט עובדים מאוכלוסיות בתת תעסוקה – ערבים, חרדים, אנשים עם מוגבלות ועוד, ומגמות של חיזוק הכלכלה הישראלית באמצעות רכש כחול לבן, תמיכה בעובדים בדרגות שכר נמוכות, היקף התנדבות גבוה ותרומה גבוהה לקהילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים