יריב ענבר ואוסף המחשבים משנות ה-70' ועד היום

ענבר, מנכ"ל ג'ון ברייס-מדיאטק, זרוע ההדרכה של מטריקס בצפון, אוסף מחשבים וקונסולות משחק מימי ה- IBM PS/2 ועד ימינו, ומציג אותם במוזיאון המחשוב שהקים בחיפה ● מדור חדש באנשים ומחשבים

יריב ענבר, מנכ"ל ג'ון ברייס-מדיאטק, וחלק מהמחשבים שבאוסף שלו, במוזיאון המחשוב שהקים בחיפה

מתי התחלת לאסוף ובעקבות מי?
"מאז שאני זוכר את עצמי, היה לי לפחות מחשב אחד ביד. ב-1994 קיבלתי מחבר 'גרוטאה': מחשב IBM PS/2 מדגם די נדיר. זה היה המחשב הראשון באוסף. לאחר מספר חודשים מצאתי מחשב PC/XT זרוק ליד הפח. משם, אני לא ממש זוכר כיצד, אבל יצא לי שם של אספן מחשבים וכל מי שרצה להיפרד מחומרה ישנה היה יוצר עמי קשר – ואני הייתי מגיע ואוסף אותה. לאחר שנים רבות של איסוף ציוד ואכסונו במחסן הביתי חיפשתי מקום ראוי להציג אותו והחלטתי להקים את המוזיאון לתולדות המחשב האישי בישראל. המוזיאון הוקם בחיפה, בבית ג'ון ברייס-מדיאטק".

כמה פריטים יש באוסף ומאילו סוגים?
"באוסף יש מאות פריטים, ביניהם כ-150 מחשבים משנות ה-70' המוקדמות ועד לשנות ה-90', כמו גם ציוד היקפי רב. ניתן למצוא בו מחשבי אפל (Apple) מהסבנטיז, מחשבי אטארי (Atari), קומודור (Commodore), סינקלייר (Sinclair), יבמ (IBM), קונסולות משחק ועוד".

מה הפריט הכי מעניין ומיוחד מבחינתך, ומהו הסיפור מאחוריו?
"אני רוצה לציין שני פריטים ייחודיים ונדירים:

הראשון הוא מחשב אפל ליסה מ-1983. זהו המחשב המסחרי הראשון בעולם שתמך ב-Windows, ויצא עוד לפני עידן ה-Macintosh המוכר והאהוב. לפני מספר שנים רכשתי את המחשב, שנחשב לנדיר, במכירה פומבית בארצות הברית בתמורה ל-3,000 דולר. הוא שווה כיום הרבה יותר. דרך אגב, המחשב נמכר במקור במחיר שערורייתי של 9,995 דולר והיה לכישלון מסחרי.

השני הוא קונסולת המשחק אודיסיאה משנת ייצור 1972. זוהי קונסולת המשחק הראשונה בעולם שהתחברה לטלוויזיה שבסלון ועליה ניתן היה לשחק באמצעות ידיות היגוי או רובה אור. אגב, הקונסולה של אטארי הושקה רק ב-1976".

איך הסביבה מגיבה לתחביב המיוחד?
"האוסף מוצג במוזיאון לתולדות המחשב אותו הקמתי בחיפה. אני מקבל בכל שבוע מספר פניות מאנשים שמעוניינים לתרום ציוד, אוסף את כל הפריטים הרלוונטיים ומשפץ אותם באהבה רבה. הסביבה תומכת, מפרגנת, מצביעה ברגליים, מבקרת ותורמת פריטים לאוסף הייחודי.

המוזיאון הוא המקום היחיד בישראל בו מוצבים בכפיפה אחד עשרות רבות של מחשבים ותיקים, והוא פתוח ללא תשלום לקהל הרחב. בנוסף, ניתן לקיים בו סיורים מאורגנים לקבוצות, הרצאות טכנולוגיות וניהוליות, סדנאות, משחקים וימי עיון. למעשה, זהו המקום היחיד בישראל בו חברות וארגונים יכולים לתכנן אירועים חברתיים המשלבים חדש ונוסטלגי בעולם המחשוב בכפיפה אחת.

ועוד משהו על המוזיאון: הוא הוקם בהשראת המוזיאון להיסטוריית המחשב בעמק הסיליקון שבקליפורניה ונקרא על שם רון ורדי ז"ל, שנהרג במלחמת לבנון הראשונה. הוריו שותפים להקמת המוזיאון ותרמו לו את אוסף המחשבים של רון. דודו של רון הוא ד"ר יוסי ורדי הידוע, יזם ההיי-טק מספר אחת בישראל. מאז הקמת המוזיאון נרקם קשר מיוחד בין משפחת ורדי למוזיאון ואליי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים