"האינטרנט של הדברים – מהפכה הדורשת שינוי תפיסתי בארגונים"

כך אמרה ד''ר יעל דובינסקי, נס, בכנס בו השיקה החברה את פעילותה בתחום ● לדבריה, "התחום דורש התייחסות לשלושה מימדים - הקשר, סינרגיה וקבלת החלטות בזמן אמת"

ד''ר יעל דובינסקי, מנהלת תחום אג'ייל ואינטרנט של הדברים, נס. צילום: שאולי לנדנר

"האינטרנט של הדברים הוא לא עוד באזז, הוא כבר כאן. המנמ"ר בארגון נדרש להיערך אליו לא רק ברמה הטכנולוגית – אלא גם בהיבט השינוי התפיסתי ובניית המוכנות לשינוי המודלים והתהליכים העסקיים בארגון". כך אמרה ד"ר יעל דובינסקי, מנהלת תחום אג'ייל ואינטרנט של הדברים, נס.

ד"ר דובינסקי דיברה בפתח כנס שערכה נס, שנשא את הכותר "מחיבור דברים לחוכמה עסקית". הכנס נערך היום (ה') בבית פרס לשלום ביפו.

לדברי ד"ר דובינסקי, "הדבר הראשון שנדרש לבחון הוא מה – ומה לא, הוא האינטרנט של הדברים. התשובה חיובית כשקורה המצב הבא: דברים שמדברים עם דברים כדי שיקרו דברים, למשל כשהמקרר אומר לי שהחלב נגמר ועלי לקנות חדש. ולטובת כך, נדרש לשנות את החשיבה ולבנות מודל עסקי חדש".

לדבריה, "הרגולציות ישתנו, אבטחת המידע תתקדם, רוחב הפס יגדל, המודל העסקי ישתנה. באינטרנט של הדברים, הלקוח הוא במרכז והוא פרואקטיבי, הוא Prosumer – היתוך המילים 'לקוח' ו'פרואקטיבי'. הוא המחליט איך ומה לצרוך – וממי. המודלים העסקיים צריכים לתמוך בו. על הארגונים להתחיל ליצור פתרונות ולהרחיב ההיצע באיטיות".

לתחום, אמרה ד"ר דובינסקי, "שלושה היבטים. הראשון – הקשר, הקונטקסט. שבב בנעל ההתעמלות ש'זורק' למובייל מידע, אינו אינטרנט של הדברים. רק אם השבב ינתח את מצב זיהום האוויר בסביבת הריצה ואת מצב בריאותו של הרץ, זה אינטרנט של הדברים".

מצב של כמעט בינה מלאכותית

היבט שני, לדברי ד"ר דובינסקי, "הוא הסינרגיה של הדברים, מה לעשות במידע שהתקבל, איך ליצור תובנות בעקבות הניתוח – שהופכות להמלצות והתראות. כיום אנו נדרשים לטפל ביותר מידע, המגיע מיותר מקורות ונדרשים ליותר עיבוד. מצב זה יביא לכך שיותר מגזרי תעשייה ייכנסו לתחום. עמוד התאורה הטיפש יהפוך למערכת חיישנים שתהיה חלק מהעיר החכמה. סוכנת הביטוח תצלצל ותתריע בפני כי רצתי יותר מדי ואני מסכנת את בריאותי. בסופו של דבר זה ייצור מצב של כמעט בינה מלאכותית, עם ריבוי של קבלת החלטות".

ההיבט השלישי, אמרה ד"ר דובינסקי, "הוא יכולת לקבלת החלטות בזמן אמת. אם בפתרון רואים מידע המגיע בזמן אמת – זה מעולה, אבל נדרשת גם קבלת החלטות בזמן אמת, המשפיעה על הארגון ועל הלקוח. דו"ח שבועי או רבעוני – אינו פתרון אינטרט של הדברים".

לדבריה, בהיבט הטכנולוגי, "פתרון אינטרנט של הדברים נוצר מחיבור של נתונים וניתוח שלהם, מהעולם הפיזי, ומממשק המשתמש – כשבמרכז פתרון אינטרנט של הדברים".

הענן של הדברים

נס, אמרה, "מעורבת בפרויקטים של אינטרנט של הדברים, למשל בפרויקט 'משאף חכם' עם טבע". ד"ר דובינסקי הכריזה על השקת "הענן של הדברים" של נס, הנעשה בשיתוף פעולה עם חברות דוגמת יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft), "כדי לערוך פרויקטים משותפים. זה נעשה בהטמעת כלים ותמיכה בפרויקטים, באמצעות חטיבות ומומחיות נס השונות".

לדבריה, "אנו מציעים פתרון מרמת החומרה ועד הממשקים, עם יכולת להבאת מידע מהרבה מקורות ומקומות והבנייה שלהם בצורה ושפה אחודה. ספק בודד לא יכול לתת את כל הפתרונות, נדרש לחבר ביניהם ואנו עם שותפים עסקיים לתחומי חומרה, תוכנה, נתונים, ניתוח שלהם, וענן – מספקים Extreme Vertical Integration".

"נס פועלת בעולם יישומי האינטרנט של הדברים, עם מתודולוגיה וכלים, הטמעת תשתיות, פיתוח פרויקטים, ויכולות בדיקה ותקפות של יישומים. נס חושפת ללקוחות הארגוניים את כלל האפשרויות כיום בעולם האינטרנט של הדברים, וביחד עימם מובילה סיעור מוחות, כדי להבין מה יעשה האינטרנט של הדברים לתהליכים העסקיים שלהם, ומה ניתן לנצל לטובת הארגון".

עמוד תאורה חכם

אלי סבאג, מנכ"ל Comexys, שותפה עסקית של נס, הציג פלטפורמה של החברה, שלדבריו, "מנצלת בצורה מיטבית את עמוד התאורה הגולמי, הטיפש – והופכת אותו לחכם". כך, אמר, "העמוד הופך ליחידת קצה הקוראת נתונים מחיישנים, ומפיצה את המידע למרכז הבקרה, של העירייה או גוף מסחרי".

אלי סבאג, מנכ''ל Comexys. צילום: שאולי לנדנר

אלי סבאג, מנכ"ל Comexys. צילום: שאולי לנדנר

כך, אמר, "העמוד החכם הופך ל'נדל"ן מניב', ומוכר שירותים – מנתוני זיהום אוויר ועד להפיכתו לפאנל דיגיטלי לפרסום, או מקור מתח לטעינת כלי רכב חשמלי".

הוא סיכם באומרו כי "החיבור עם נס מאפשר לנו לפתח במשותף מוצרים ושירותים בתחום האנליטיקה והתוכנה, ליצירת סביבה אורבנית חכמה, שליטה על הסביבה בתחבורה וחנייה, חיסכון באנרגיה, מצלמות, תגובה לאירועים בזמן אמת – באופן מאובטח וירוק, סביב השעון. ככה משתלבים ניטור וייעול, עם מינימום הוצאות וריכוז המידע על גבי פלטפורמה אחת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים