חברות האינטרנט הענקיות יחויבו לשלם מסים בישראל

חוזר שהוציאה רשות המסים קובע באילו מקרים יוגדרו החברות כ-"מוסד קבע", ולפיכך יחויבו בתשלום מס הכנסה ומע"מ ● החוזר זוכה לתגובות שליליות: "לא לשחוט את התרנגולת שמטילה ביצי זהב"

גוגל, פייסבוק ושאר ענקיות האינטרנט שפועלות בארץ יצטרכו לשלם מעכשיו למדינה הרבה מאלה... אילוסטרציה: BigStock

חברות ענק בעולם האינטרנט שפועלות בישראל, כמו גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook), יחויבו מעתה במס בישראל – כך עולה מחוזר שפרסמה הבוקר (ב') רשות המסים. החוזר זוכה לביקורות שליליות בטענה שהרשות בחרה ב-"מסלול שגוי" ופוגעת באחד מענפי הצמיחה המרכזיים של המשק.

החוזר קובע באילו מקרים ניתן לראות תאגיד זר בתחום האינטרנט שפועל בישראל כ-"מוסד קבע", ולפיכך לחייב אותו במס הכנסה ובמע"מ בארץ. בין היתר, מדובר בחברות שיש להן שרתים או מקומות פיזיים בישראל. יצוין כי הרשות מגדירה "מוסד קבע" גם באמצעות "סוכן תלוי", כלומר: אדם או גוף שמוסמך לחתום על חוזים שקשורים לפעילות העסקית של התאגיד הזר שאיתו הוא נמצא בקשר.

עוד קובעים אנשי רשות המסים כי תאגיד זר, גם בתחום הטכנולוגי, שיש לו "פעילות עסקית מהותית" בישראל באמצעות האינטרנט חייב ברישום כעוסק מורשה בישראל, ולפיכך בתשלום מע"מ. חברות שמחזיקות באתרי אינטרנט שפונים לצרכנים ישראליים ונותנים שירותי פרסום או תיווך יחויבו גם הן ברישום במע"מ.

הרשות הוציאה את החוזר לנוכח ההתרחבות המשמעותית שיש בשנים האחרונות בסחר ובשאר הפעילות הכלכלית באמצעות הרשת, כמו גם בכניסתן לארץ של חברות אינטרנט בינלאומיות. ברשות הדגישו את הצורך בהתאמת הכללים למצב הקיים: "התרחבות הפעילות הכלכלית המבוצעת באמצעות האינטרנט מחייבת יישום של הכללים הקיימים באופן שיתאים לשינוי בדפוס הפעילות הכלכלית ויביא ליישום של עקרונות המס גם ביחס לכלכלה הדיגיטלית", נכתב בחוזר.

"רשות המסים באה לברך ויצאה מקללת"

ח"כ יואב קיש, שיוזם חוק שיחייב את החברות הרב לאומיות לשלם מסים בישראל, אמר בעקבות פרסום החוזר כי "השוק הישראלי חייב לפעול למיסוי כולל של התאגידים הבינלאומיים הפעילים במשק, אך רשות המיסים בחרה במסלול שגוי. כדי להימנע מחקיקה בחרה הרשות פרשנות חדשנית, שיש עימה סכנה גדולה. הפרשנות עלולה לגרום לאותן חברות לסגור פעילות מקומית, על מנת לחמוק ממס".

צפלין מחאה נגד העובדה שחברות ענק רב לאומיות כמו גוגל לא משלמות מסים רבים בישראל, אותו העלה באחרונה עו"ד גיא אופיר. צילום: יח"צ

צפלין מחאה נגד העובדה שחברות ענק רב לאומיות כמו גוגל לא משלמות מסים רבים בישראל, אותו העלה באחרונה עו"ד גיא אופיר. צילום: יח"צ

הוא ציין כי "הצעת החוק, אותה אגיש בתחילת המושב הקרוב של הכנסת, מפרידה בין מוצר אינטרנטי מקומי למוצר אינטרנטי גלובלי, וזו צריכה להיות ההבחנה שתחייב במס. רשות המיסים באה לברך ויצאה מקללת".

ארז צור, יו"ר משותף של IATI – האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, אמר כי "ההיי-טק הישראלי אחראי לחלק גדול מהייצוא הלאומי, שמהווה מרכיב משמעותי בתקציב המדינה. חברות הטכנולוגיה הרב לאומיות שפועלות בישראל הן עמוד השדרה של התעשייה ואחראיות לכמחצית מההשקעה במו"פ בארץ. הן ממלאות תפקיד קריטי בהצמחה ובשגשוג של האקו-סיסטם, ובפרט של יזמים וחברות סטארט-אפ בישראל".

"תעשיית ההייטק בישראל מתמודדת כבר עתה עם מדינות אחרות על ההשקעה של החברות הרב לאומיות בתנאים לא פשוטים: אי ודאות ביטחונית, פוליטית ורגולטורית, שער השקל החזק ועלות העסקתם של המהנדסים הישראליים, שידועים באיכותם. כל אלה מקשים מאוד על הגדלת הפעילות בארץ", אמר צור.

"הגדלת המיסוי שנקבעה בחוזר רשות המסים שפורסם היום פוגעת עוד יותר ביכולת התחרות של ההיי-טק הישראלי בעולם, ומוסיפה קושי על הגדלת הפעילות של חברות הטכנולוגיה הרב-לאומיות בארץ. אל לנו לשחוט את התרנגולת המטילה ביצי זהב כדי ליהנות מבשרה ונוצותיה", הדגיש.

לדבריו, "ישראל צריכה להנהיג מדיניות מיסוי אחראית, שתביא בחשבון את יכולת התחרות של תעשיית ההיי-טק כאחד השיקולים המרכזיים ולהימנע מפגיעה באחד ממנועי הצמיחה החשובים של המשק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים