כיצד מסייעות ענקיות הטכנולוגיה לסחר בבני אדם?

שוק שחור ומשגשג של עוזרות ועוזרי בית, שהוצעו למכירה דרך פלטפורמות אינטרנט מובילות, נחשף על ידי ה-BBC ● בתגובה נקטו בפייסבוק, הבעלים של אינסטגרם שם התופעה נפוצה במיוחד, בפעולה ובגוגל ואפל הבטיחו להשתפר

סחר בבני אדם ועבדות מודרנית מקודמים באינטרנט. מה חלקן של פייסבוק, אפל וגוגל בכך? צילום אילוסטרציה: BigStock

התופעה של סחר בבני אדם בכלל ובנשים בפרט נפוצה במדינות נחשלות בעולם, שם לא חלים עליה חוקים או בקרות. מדובר על מה שהוא לכאורה סקטור של שוק העבודה, שבו מנוצלים קורבנות, חלקן קטינות, לשעבוד וכמובן לתעשיית המין. אולם חקירה שערכה מחלקת ה-BBC הערבית, גילתה ריבוי של מופעים להגדרות "משרתת למכירה" או "עוזרת להעברה" ברשתות החברתיות ובאינטרנט – סביבה המפוקחת, לפחות לכאורה, על ידי ענקיות עמק הסיליקון.

כך למשל התגלו מקרים לא מעטים שבהם האשטאג באינסטגרם, שבו נכתב התיאור 'מכירה' (buy#), הוצמד לתיאור של בחורה שהוגדרה כ'משרתת' ושתמונותיה הועלו לפלטפורמה. כאמור, חלק מהמקרים הציעו למכירה קטינות, כשהרשת המסוימת שנחשפה פעלה מכוויית.

ה-BBC הציג ממציאים נוספים שמראים כי רישומים אחרים של הצעות ל'מכירות' של עובדי משק בית קודמו באפליקציות שאושרו וסופקו על ידי גוגל ב-Play Store שלה, ובאפליקציות שהוצעו ב-App Store של אפל, כמו גם בפלטפורמות מסחר אלקטרוני של הענקיות.

סחר בבני אדם. צילום אילוסטרציה: BigStock

סחר בבני אדם. צילום אילוסטרציה: BigStock

סחר בבני אדם דרך השירותים הטכנולוגיים החדשניים ביותר

וכן, זה אולי נשמע מופרך לחלוטין, אבל מסתבר שחברות טכנולוגיה ענקיות, מהמובילות בעולם, כמו פייסבוק שהיא הבעלים של אינסטגרם, אפל וגוגל, מקדמות למעשה סחר בבני אדם דרך השירותים הטכנולוגיים החדשניים ביותר שלהן. פשוט כך.

למעשה מה שחשפה ה-BBC היא שוק שחור של סחר בבני אדם, לרוב לצורך מה שלכאורה מוגדר כעוזרים ועוזרות בית. אלא שלפי החשדות, העובדים ממש נרכשים על ידי מי שמעוניין בשירותיהם, וזה יכול בעצם לעשות עימם ככל העולה על רצונו, בהיעדר פיקוח או גורמים שישמרו על זכויות האדם שלו.

"מה שהם עושים זה לקדם שוק עבדים מקוון", אמרה אורמילה בהולה, מהמועצה המיוחדת של האו"ם בנושא צורות עבדות מודרניות. "אם גוגל, אפל, פייסבוק או כל חברות אחרות מארחות אפליקציות כמו אלה, עליהם לשאת באחריות", הדגישה.

לאחר שהנושא פורסם, פייסבוק מסרה כי היא אסרה את השימוש באחד מהאשטאגים המעורבים בסחר שכזה, והורידה 703 חשבונות מאינסטגרם, שלקחו חלק במעל. גוגל ואפל אמרו כי הן עובדות עם מפתחי אפליקציות למניעת פעילות לא חוקית בפלטפורמות שלהן. עם זאת, ה-BBC מצא כי ישנן עדיין רשומות רבות הקשורות לסחר הלא חוקי והחמור, שעדיין פעילות באינסטגרם ובאפליקציות אחרות הזמינות באמצעות אפל וגוגל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יי

    זו דוגמא טובה למה אין לי חלק באאף רשת חברתית!

אירועים קרובים