אילון מאסק שוב הסתבך – הפעם בהפרת זכות העובדים להתאגד

שופטת קבעה שחברת המכוניות החשמליות והמייסד שלה הפרו את החוק ● על פי הפסיקה, טסלה איימה ונקמה בעובדים שביקשו להתאגד, ובנוסף, בציוץ ישן מאסק איים על עובדי מפעל הייצור בפרימונט, קליפורניה, שיאבדו את אופציות המניות שלהם אם יתאגדו

אילון מאסק. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, שוב הסתבך בגלל ציוץ. הפעם מדובר על פרסום שלו בטוויטר ממאי 2018, שהמועצה הלאומית ליחסי עבודה, ה-NLRB, ציטטה במסגרת החלטה שמצאה את החברה והמנכ"ל אשמים בשורה של הפרות של חוק יחסי העבודה הלאומיים בארה"ב.

מאסק כתב בזמנו ש"שום דבר לא מונע מצוות טסלה במפעל המכוניות שלנו להצביע בעד איגוד. הם יכולים לעשות זאת אם הם רוצים. אבל מדוע לשלם דמי אגודה ולוותר על אופציות למניות ללא תמורה? שיא הבטיחות שלנו טוב פי שניים מאשר כאשר המפעל היה ב-UAW (איגוד עובדי הרכב – ג"פ) וכולם כבר מקבלים שירותי בריאות".

על פי ההחלטה שקיבלה השופטת המינהלית, אמיטה במן טרייסי, ההשלכות של הציוץ שהעלה מאסק הן שעובדי טסלה, והיה אם יתאגדו, יצטרכו לוותר על אופציות המניות שלהם בחברה, וזהו פשוט איום לא חוקי.

עם זאת, מאסק מואשם ביותר מאשר רק איומים מילוליים בטוויטר, שכן השופטת מצא גם כי החברה שייסד, טסלה, פיטרה עובד אחד שלא בצדק, בגלל פעילות האיגוד שלו, והוציאה שלא כחוק אזהרה לפני פיטורים לתומך אחר באיגוד העובדים. ההחלטה קוראת לטסלה להחזיר את העובד שפוטר שלא כדין, ולשלם לו פיצוי עקב כך. פסיקת השופט קבעה גם שחברת המכוניות החשמליות צריכה לבטל את האזהרה שהוציאה לעובד האחר וכן מורה פסק הדין לטסלה גם לקיים ישיבת עובדים במפעל ההרכבה שלה בפרימונט, קליפורניה, וקובע שמאסק חייב להיות נוכח בה.

טסלה. צילום: נאדג, BigStock

טסלה. צילום: נאדג, BigStock

במהלך הפגישה, מחויב מאסק, או גורם מוועד העובדים, להקריא באוזני העובדים את ההודעה שבה ה-NLRB מבשרת כי הגיעה למסקנה שטסלה עברה על החוק.

לפי הנחות בתקשורת האמריקנית, מאסק וטסלה עתידים לערער על ההחלטה. עם זאת, אפילו במקרה שהערעור לא יתקבל, היקף העונש הממשמש ובא מוגבל. מלבד החזרת העובד שפוטר והדרישה להציע לו פיצויים על שעבר, ובנוסף האילוץ ל"השפלה" בדמות הקראת מציאת הקלון מול העובדים, שביקשו בסך הכל להתאגד, ל-NLRB אין סמכות להעריך נזקי עונשין או לקבוע שבכירים אחראים אישית להפרות החוק.

ציוצים והסתבכויות בשפע

יצוין כי לטסלה יש עוד מקרים שבהם היא נבדקת על ידי ה-NLRB. לחברה יש כרגע שמונה תיקים פתוחים שנמצאים בחקירה של המועצה, שלא ברור מה טיבם ומה יולידו.

בנוסף, זו לא הפעם הראשונה שהציוצים של מאסק מכניסים את יצרנית כלי הרכב ואותו לצרות די רציניות – כך למשל, בשנה שעברה החברה התמודדה החברה עם ההשלכות של ציוציו של מאסק, שפרסם בטוויטר ציוץ ובו בישר כי יהפוך את החברה לפרטי, במחיר של 420 דולר למניה, ואז חזר בו מכך.

הדברים גרמו לפתיחת חקירה של נציבות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, ולמספר תביעות שטענו להונאת ניירות ערך. לבסוף קיבלו הן מאסק והן טסלה שלו קנסות גבוהים, ובנוסף מאסק נאלץ לעזוב את תפקידו כיו"ר מועצת המנהלים של טסלה והוחלף על ידי רובין דנהולם.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים