אורקל: "נערער על החלטת בית המשפט לגבי ענן הפנטגון"

בית משפט אמריקני דחה את תביעת אורקל נגד משרד ההגנה, על הטיית הליך המכרז לבניית הענן בעבור הפנטגון - הכרוך בחוזה פדרלי המוערך בכ-10 מיליארד דולרים ● אלא שאורקל לא מתכננת להפסיק להיאבק וטוענת שהחלטת בית המשפט "לא חוקית"

אזור הענן החדש של אורקל בישראל צפוי להתחיל לפעול בקיץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

אורקל אמרה שלשום (ב') כי תערער על החלטת בית משפט פדרלי, לגבי הליך המכרז של הענן של הפנטגון. היא כינתה את ההחלטה כזו שנעשתה "שלא כדין".

JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure) של הפנטגון, הוא מכרז שהוציא משרד ההגנה האמריקני לאספקת שירותי ענן למגזר הביטחוני-ציבורי בארצות הברית. לשלב הסופי במכרז עתיר המיליארדים הגיעו AWS ומיקרוסופט. מתמודדות נוספות, ובהן יבמ, גוגל ואורקל, נשרו במהלך השלבים השונים של המכרז.

המכרז הפך לנושא שנדון רבות בקשר בין התעשייה והממשל, ומקבל נפח גדול יותר מערכו הכספי הרב. כך, ארבעה מחוקקים רפובליקנים האיצו באחרונה בנשיא דונלד טראמפ להתקדם בחוזה, ואמרו שהעיכובים פוגעים בביטחון הלאומי. לטראמפ היו כמה מפגשים עם ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. בזוס, כזכור, הוא הבעלים, באופן פרטי, של הוושינגטון פוסט – אחד מהעיתונים החשובים בארה"ב ומגדולי העיתונים המותחים ביקורת על טראמפ ועל התנהלותו.

בחודש שעבר הוציא הפנטגון נזיפה יוצאת דופן בחומרתה לאורקל והאשים אותה בהפצת "דעות ספקולטיביות ומניפולטיביות שאינן מבוססות נתונים ומידע", במסגרת מאמציה לערער על תהליך המכרז הענק. הדברים הגיעו אחרי שבאמצע יולי דחה בית משפט אמריקני את תביעת אורקל נגד משרד ההגנה, על הטיית הליך המכרז לבניית הענן בעבור הפנטגון. השופט הפדרלי אריק ברוגינק פסק לטובת הממשל האמריקני ו-AWS, שהצטרפה מרצונה כנתבעת בתיק. הנזיפה הייתה עוד שלב בקרב המכוער והארוך בין אורקל ל-AWS, שצפויה להיות זו שתזכה במכרז הענק.

קן גלוק, המנהל הראשי של אורקל בוושינגטון, האשים לפני כמה שבועות את אמזון בפיתוח ובשיווק של תפישה שגויה ושקרית לגבי מהו מחשוב ענן. הוא הסביר כי התפישה השקרית נועדה לקדם את סיכוייה של אמזון לזכות במכרז. גלוק אמר כי יצר תרשים זרימה צבעוני בן עמוד אחד, בו הוצגו תמונות של מנהלי אמזון, בכירי משרד ההגנה האחראים על המכרז, עם הכותרת "קנוניה ליצירת מונופול בן 10 שנים בפנטגון". בין התמונות נכללה גם זו של ג'ים מאטיס, לשעבר שר ההגנה בממשל טראמפ. כשנשלח לוושינגטון פוסט, המסמך תוייג תחת הכותרת "המבוקשים ביותר". גלוק מסר שלא שלח את התרשים לפנטגון, אלא רק לחבריו באורקל. הוא הוסיף כי תלה גרסה גדולה של המסמך בחלון הקומה השנייה של משרדו, וכי היא צולמה על ידי ה-CNN. רשת פרסמה את אותה התמונה ודיווחה כי היא נצפתה ונדונה על ידי טראמפ.

הפנטגון

הפנטגון

חוזה JEDI – "נתפר" למידותיה של AWS?

במהלך שלבי המכרז השונים צצה התפישה, שאותה קידמו כמה מהמתמודדות, שלפיה חוזה JEDI "נתפר" למידותיה של AWS. זאת, לצד טענות לגבי הענקת חוזה עצום ממדים וארוך טווח לספקית ענן אחת. הטענות האלה קיבלו חיזוק, לאחר שבאפריל השנה הודיע הפנטגון כי מספר המתמודדות במכרז צומצם לשתיים, כש-AWS אחת מהן. החודש, ממשל טראמפ החליט לדחות, שוב, למועד בלתי יודע, את עיתוי ההודעה על הזוכה במכרז הענן הענק עבור הפנטגון. למרות שלא נמסרה סיבה לדחייה, משקיפים העריכו כי המדובר ב"חשש להטייה של תנאי המכרז לטובת הזוכה המועדפת", רמז לשירותי הענן של אמזון, AWS.

השבוע אורקל אמרה בהצהרה כי "המשמעות של הקביעה והתפישות של בית המשפט הפדרלי לגבי המכרז, הן שהמכרז נעשה שלא כדין. הערעור שלנו נגד ההליך של המכרז נדחה מטעמים טכניים, רק כי אין לאורקל זכות עמידה (לטעון את טענותיה – י"ה). חוקי הרכש הפדרלי מגבילים באופן ספציפי את האפשרות שבמכרז יהיה זוכה יחיד.

בית המשפט הציג בבירור את דעתו, לפיה משרד ההגנה לא עמד בדרישות אלה. בחוות הדעת של בית המשפט יש מודעות לכך שהרכש סובל מניגודי אינטרסים משמעותיים רבים. ניגודי עניינים אלו מהווים הפרה של החוק ומערערים את אמון הציבור. אנו מאמינים כי הקביעה שלאורקל אין זכות עמידה, אינה נכונה מבחינה חוקית, וכי ניתוח חוות הדעת מוביל בהכרח למסקנה שהרכש היה בלתי חוקי מכמה טעמים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים