ה-Vogue הבא: כך הטכנולוגיה כבר שינתה את תעשיית האופנה

היא כבר על הבגדים שאנחנו לובשים, בתאי המדידה, ובכל קו תפר בדרך  • הטכנולוגיה כבר שזורה עמוק בעולם האופנה • הבגדים של מחר - כבר כאן

17/06/2019 13:11
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים

ב-1990 הוציאה מדונה את אחד הלהיטים הגדולים ביותר שלה – Vogue. לא בִּכְדִי השיר נושא את שם מגזין האופנה הידוע. תחילת שנות ה-90' היו שיא עידן האופנה ה"ישנה", עידן של קולקציות, מעצבי על וסטייל. השיר חוגג את הערכים שנלוו לאותה התרבות – יופי, חופש, יצירתיות.

נעבור 30 שנים קדימה, ל-2019. אופנה היא עדיין כל הדברים האלו בתוספת אחת – הטכנולוגיה נכנסה לאופנה. כבר היום היא מכתיבה איך אנחנו בוחרים בגדים, איך אנחנו קונים אותם, אפילו איך אנחנו חושבים עליהם.

הרבה יותר מחולצה חכמה: הטכנולוגיה משנה את תפיסת האופנה

המקום המעניין ביותר לבחון בו את השילוב של טכנולוגיה עם אופנה הוא בבגדים עצמם, שהופכים לחכמים בזכות טכנולוגיות עיבוד מידע, תקשורת ואפילו בינה מלאכותית. כך לדוגמה, שיתוף פעולה בין ענקית הג'ינס ליווייס לגוגל הוליד את Commuter x Jcquard – ז'קט חכם שמתחבר לסמארטפון ובעזרת מחוות גופניות, למשל נגיעה בשרוול, מאפשר שליטה במוזיקה, בעוצמת הווליום, ניווט GPS ועוד.

בגד חכם מעניין נוסף הוא Spectacles – המשקפים החכמים של סנאפצ'ט. בעזרתם ניתן לצלם תמונות וסרטונים ולהעלות אותם אוטומטית לרשת. המשקפים מגיעים במגוון דגמים, עמידים למים ומגנים מפני קרינת השמש. קשה להעריך כמה סטארט-אפים בתחום האופנה החכמה פועלים כיום. כן ניתן להצביע על נתח השוק שלהם שגדל משנה לשנה – אם ב-2015 נתח השוק של בגדים חכמים עמד על כ-20 מיליארד דולר, ב-2025 הוא צפוי לעמוד על כ-70 מיליארד.

הטכנולוגיה לא עוצרת בבגדים עצמם, אלא משתלבת בסביבתם. הסטארט-אפ הישראלי memomi מתהדר בתואר המראה החכמה הראשונה בעולם. בעזרת טכנולוגיות לימוד מכונה ובינה מלאכותית מתקדמות שמשולבות בה, המראה של memomi מציגה למשתמשים הדמיות ריאליסטיות שלהם לבושים בבגדים שונים. ניתן לשנות צבע או גזרה וכך להחליט על הבגד המתאים בלי לדלג שוב ושוב לתא המדידה.

פיתוחים אחרים משנים לא רק את הבגדים או את המדידה, אלא גם את תהליך הבחירה. הסטארט-אפ Stitch Fix יצר אפליקציה דמויית טינדר שבה המשתמשים מסמנים איזה בגדים אהבו. המידע מעובד על ידי הסטייליסטים של החברה, שמתאימים לכל משתמש חבילת בגדים בהתאם לתקציב והגדרות נוספות. לא אהבתם מה ששלחו? תחזירו, בחינם.

און ואוף ליין: שופינג בקניון עוד קיים?

עד כמה שמעניין לראות איך הבגדים וסביבתם משתנים, חשוב להבין שהגורם העיקרי לשינוי בתעשיית האופנה הוא הרגלי הצריכה של הציבור. הביטוי הכי מובהק של שינוי זה טמון במספר חנויות האופנה הפיזיות שנסגרו בשנים האחרונות. לדוגמה, ב-2018 רשת Victoria's Secret סגרה 30 סניפים, רק כדי לסגור שנה אחר כך עוד 53. מצבה טוב לעומת ענקית האופנה Gap שסגרה בשנים האחרונות כ-230 חנויות ברחבי העולם (כ-50% מסניפיה). המשבר הגיע גם לארץ בשנים האחרונות, עם קריסת ענקיות מקומיות כמו הוניגמן, זברה, סליו ואחרות (2018) ודיווחים חוזרים על ירידה ברווחים או הפסדים של כמעט כל רשת אחרת כמו גולף, קסטרו או פוקס.

כמובן שהסיבה העיקרית לסגירת החנויות הפיזיות היא המעבר לרכישה אונליין של המוני אנשים ברחבי העולם, במספרים שגדלים מדי שנה. ב-2018 מחזור המכירות אונליין בתחום האופנה עמד על כ-483 מיליארד דולר. ב- 2019 הוא צפוי לעמוד על כ-545 מיליארד דולר ובשנת 2021 לפי הערכות הוא יגיע ל-713 מיליארד דולר.

אחד המנועים העוצמתיים ביותר לצמיחה זו הוא טכנולוגיות מסחר אונליין שמשולבות כמעט בכל אתר מסחר – טכנולוגיות איסוף נתונים, סליקה מאובטחת, ניהול קטלוג ומשלוחים ועוד. אספקט טכנולוגי קריטי נוסף שהוביל לצמיחה המהירה בתחום האופנה אונליין הוא פלטפורמות השיווק, בראשן גוגל ופייסבוק. פלטפורמות אלו עושות שימוש נרחב בבינה מלאכותית ובאמצעי איסוף נתונים שעומדים בחזית הטכנולוגיה. בעזרתן משווק יכול להגיש מודעות מותאמות לקהלים מדויקים שמגבירות את הסיכוי לרכישת בגד אונליין במאות אחוזים. 

עידן הדרופשיפינג: סוף המותג?

גם אם באיחור קל, כמעט כל הרשתות הגדולות בארץ ובעולם החלו לפתח את תחום ה-מסחר האלקטרוני. לדוגמה, רשת פוקס הקימה בשנת 2018 את האתר והמותג Terminal X. האתר מצטיין ב-חווית משתמש אינטואיטיבית וקטלוג איכותי וממותג. כעת נשאלת השאלה – האם המותגים הישנים עדיין רלוונטיים?

קשה להעריך את המספר, אולם ברחבי הרשת פועלות אלפי חנויות אופנה שבעליהן מוכרים בשיטת Dropshipping – הם רוכשים מוצר זול בעלי אקספרס או אתר דומה, מפרסמים ומוכרים מחדש ברווח ניכר. הקלות היחסית שבה ניתן ליצור חנות בגדים אונליין אף היא מרשימה – עלי אקספרס, איביי ואמזון מאפשרות פתיחת חנות אישית בתוך האתר ברגע. פלטפורמות כמו Shopify מאפשרות להקים חנות מעוצבת במהירות.

ומה עם איכות המוצרים? בואו נודה בזה – רוב הרשתות רוכשות את המלאי שלהן מהמזרח הרחוק או אזורים נחשלים אחרים. במקרים רבים, איכות המוצרים הממותגים (והיקרים) שלהן זהה לאלו שנמכרים ב-ModeShe, או Buy2Bee, או באלפי אתרים לא ידועים אחרים.

במילים אחרות, עבור מיליוני גולשים מותגים הם כבר לא האופציה היחידה לאיכות. ואם לצטט ידידה שהחמאתי לה על שמלת הכלה המרהיבה שלה: "קניתי אותה באיביי. היה מבצע שתיים ב-300$. יש לי עוד אחת ספייר בבית…"

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים

 

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מתן ד.

    זה רק עניין של זמן עד שהחנויות הפיזיות ייעלמו לחלוטין אם לא ישנו כיוון ב180 מעלות וישנו את חווית הצרכן

  2. אורי מן

    זו תחילתה של המהפיכה. הפוטנציאל בתעשייה זו הוא עצום

אירועים קרובים