וואווי מאבדת גובה בכל העולם – החרם עליה מתפשט ודרמטי

אחרי צו החירום הנשיאותי של דונלד טראמפ, חברות רבות מודיעות כי הן חדלות מלעשות עסקים עם הענקית הסינית ● אחת ההודעות היותר משמעותיות היא זו של יצרנית השבבים הוותיקה ARM, שחוברת לענקיות כמו גוגל בהפסקת עסקיה עם וואווי - יש הטוענים שהמהלך הוא מסמר ראשון בארון המתים של החברה

שוקעת. וואווי

חברת וואווי שוקעת עמוק בבוץ השבוע, אחרי שממשלת ארה"ב "החטיפה" לה באמצעות צו חירום שהכריז על איסור סחר איתה. הצו שהוציא הנשיא דונלד טראמפ משפיע על כל החברות בארה"ב שעושות עסקים מול היצרנית הסינית הענקית, ומתחיל להראות את השפעתו גם ביחסיה עם חברות ממדינות אחרות, כמו למשל ספקית מובייל ראשית בבריטניה, שם וואווי אמורה להיות מעורבת בהקמת חיבורי 5G.

המהלך של ארה"ב משמעותו שוואווי תתקשה להרכיב את מכשירי הסמארפון שלה – ומכיוון שהיא ספקית הניידים השנייה בגודלה בעולם, לדברים יש השפעה עצומה על שוק הטכנולוגיה, ולא רק על חברת הטלקום מסין.

וואווי – סיכון ביטחוני שמחייב צו חירום

הסיבה ל"מסיבה" – טענות חוזרות ונשנות, ולא ממש מוכחות, מצד ארה"ב שוואווי היא משת"פית של הממשל הסיני, ומסייעת לו בריגול נגד ארצות המערב באמצעות דלתות אחוריות ושאחר אמצעים המושתלים בחומרה שלה. הצו של טראמפ הוא לפיכך צו שהוצא מטעמי ביטחון המולדת, והוא, כמובן, מחייב את כולם. ענקיות כמו גוגל, אינטל, קוואלקום וברודקום, ולאחרונה פנסוניק, הצטרפו לרשימה ההולכת וגדלה של החברות שמנתקות יחסים עם וואווי.

וואווי קיבלה ארכה של 90 יום מארה"ב לצורך תקופת הסתגלות לגזירות הקשות, אבל קשה להאמין שזו תספיק לה על מנת לחשב מסלול מחדש.

האם יש חיים ללא שבבי ARM?

ARM

ARM

אחת הבשורות הקשות ביותר היא זו של חברת השבבים הוותיקה ARM, שדיווחה אתמול (ד') כי היא עוצרת את קשריה העסקיים עם החברה הסינית – וזו, כך על פי פרשנים, היא בעצם מכה גדולה הרבה יותר מאשר לאבד את השירותים של גוגל.

לפי דיווח של ה-BBC, חברת ARM הודיעה לעובדיה במזכר פנימי כי האיסור על ייצוא לארצות הברית אינו מאפשר עוד לעבוד עם וואווי, ובכך היא פוגעת קשות בחטיבת SoC של הענקית הסינית. לפי התקשורת מדובר בהתפתחות הכי משמעותית, שכן וואווי פשוט לא תוכל לייצר מכשירים ללא שבבי ARM.

הפרשנות של ARM לצו החירום שהנפיקה ארה"ב באה כהפתעה, שכן החברה אינה מבוססת בארה"ב. המטה שלה נמצא בקיימברידג', בריטניה, והחברה נרכשה על ידי תאגיד סופטבנק היפני כבר ב-2016. ARM סבורה ככל הנראה שהיא מושפעת מהצו משום שהטכנולוגיה שלה מכילה אלמנטים שמקורם בארה"ב וכן כי יש לה יותר מ-40 משרדים ברחבי העולם, כולל 8 בארה"ב.

ספקיות סלולר מרחבי העולם – גם הן במחרימות

כך או כך, לאט לאט מגלה התעשייה עד כמה פקודת המבצעים של טראמפ מתפשטת ומתקבלת גם מחוץ לגבולות ארה"ב, כשמי שעוד קופצות על עגלת החרם הן ספקיות הסלולר באסיה ובאירופה, שהודיעו כי הן משהות הזמנות לסמארטפונים מתוצרת החברה בעקבות החלטת ארה"ב. וודפון – המפעילה הסלולרית השנייה בגודלה בעולם – הודיעה אתמול (ד') כי הפסיקה לקבל הזמנות מראש בבריטניה בעבור הטלפון החכם לדור החמישי – Huawei Mate 20X.

בנוסף, ספקית המובייל הגדולה בבריטניה, EE, מעכבת גם היא את החדרת הטלפונים החכמים החדשים של וואווי, ואפילו מפעילי הסלולר המובילים ביפן נקטו צעדים דומים נגד מכשיר אחר של הענקית הסינית, ה- Huawei P30 Lite שמו, מוקדם יותר אתמול, כשהודיעו שלא ישווקו אותו בינתיים.

האם וואווי מפתחת מערכת הפעלה משלה?

יצוין כי, לפי דיווחים, וואווי מפתחת ככל הנראה מערכת ההפעלה משלה. ראש חטיבת האלקטרוניקה של החברה, ריצ'רד יו, דיבר לאחרונה עם The Information ואמר כי החברה "תיאלץ להשיק מערכת הפעלה ומערכת אקולוגית משלנו", וזאת בתגובה לאיסור הייצוא לארה"ב.

שם הקוד של מערכת ההפעלה הוא "פרויקט Z", כך לפי The Information, אך יש גם מי שמכנים אותה HongMeng OS, או Kirin OS.

לא משנה איך מערכת ההפעלה של וואווי תקרא, הדיווחים עליה אומרים שהיא עוד רחוקה מלהיות מוכנה. בנוסף, לפי The Information, מערכת ההפעלה תוכננה לניידים שיופעלו בסין ולא היתה אמורה להוות תחליף אנדרואיד כלל-עולמי.

התקשורת הסינית מציגה את הדברים אחרת לגמרי – דיווח של האתר הסיני Caijing אומר כי יו טען שהמערכת תהיה מוכנה לשימוש בסתיו הקרוב או מקסימום בתוך שנה, עד אביב 2020, ושהיא תפגין תאימות מושלמת לכל תכונות האנדרואיד, ואפילו תהיה בעלת יכולות ב-60% מהירות יותר מאנדרואיד של גוגל.

הסינים יחזירו בחרם על אפל?

רן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד וואווי. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

רן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד וואווי. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

עקב מצבם המתדרדר של וואווי ויחסי סין-ארה"ב בכלל, עולה באחרונה קריאה במדינה הקומוניסטית לפעולת תגמול בדמות חרם על מוצרי אפל – או, לכל הפחות, לנטישת מוצרי החברה האמריקנית ומעבר למכשירים מתוצרת סין, כאקט של סולידריות.

באופן פרדוקסלי, מי שמחבל ביוזמה מעצם העדפותיו, עליהן התוודה, הוא מייסד וואווי ומנכ"לה, רן ז'נג-פאי. האיש, שניסה נואשות למנוע את מה שקורה לחברה שלו כיום, שאמר במפתיע, בלשון המעטה, בראיון בטלוויזיה הסינית ביום ג', כי הוא למעשה מעריץ של אפל.

"לאייפון יש מערכת אקולוגית טובה, וכשהמשפחה שלי בחו"ל אני עדיין קונה להם מכשירי iPhone", סיפר המיליארדר הסיני, שהוסיף באופן משונה למדי שלפיכך "אין צורך לחשוב באופן צר כי אהבה לוואווי משמעה אהבה לטלפונים שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים