סטודנטיות בטכניון יצרו מערכת ניהול ידע לייעול מצבי חירום רפואיים

סטודנטיות בטכניון פיתחו מערכת ניהול ידע שנועדה לסייע להנהלת המרכז הרפואי לגליל בנהריה לקבל החלטות מושכלות ומבוססות מידע בשעת חירום - ולהציל חיים

26/02/2019 11:50
מימין לשמאל: הסטודנטיות ירדן שפירא וטל אלון עם המנחה פרופ' בני קימלפלד. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

טל אלון וירדן שפירא, סטודנטיות מתוכנית המצוינות "לפידים" בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, פיתחו מערכת מידע חדשנית שנועדה לסייע להנהלת המרכז הרפואי לגליל בנהריה לקבל החלטות מושכלות ומבוססות מידע בשעת חירום.

בטכניון אמרו כי לאחרונה פעלה המערכת בהצלחה ב"תרגיל מלחמה" שנערך במרכז הרפואי בשיתוף האגף לשעת חירום במשרד הבריאות, פיקוד העורף, משטרה, מד"א, שרותי כיבוי והצלה ועיריית נהריה.

בטכניון סיפרו עוד כי הסטודנטיות יצרו מערכת טכנולוגית חדשנית ויעילה המציגה להנהלת המרכז הרפואי, בתצוגה נוחה וידידותית למשתמש, מגוון גדול של נתונים חיוניים בזמן אמת: מספר האנשים במחלקה, צפי אשפוזים, צפי שחרורים, וזמינות של חדרי ניתוח ושל מנות דם.

הסטודנטיות ביצעו את הפרויקט בהנחיית פרופ' בני קימלפלד, האחראי האקדמי על תוכנית המצטיינים של הפקולטה, לפידים, ותוך שיתוף פעולה עם מחלקת מערכות המידע והנהלת המרכז הרפואי לגליל.

"הפרויקט נולד בפגישה שלי עם ד"ר זיו פז, עוזר מנהל המרכז הרפואי לטכנולוגיה וחדשנות ומנהל היחידה לראומטולוגיה במרכז הרפואי לגליל", אמר פרופ' קימלפלד.

לדבריו, "הוא צפה ששיתוף פעולה בינינו עשוי להועיל להם בהקשרים של בסיסי נתונים, ניתוח מידע ועוד. כמעט במקביל פנו אליי סטודנטים מתוכנית ״לפידים״ בבקשה שאמצא להם פרויקטים עם 'העולם האמיתי', בהם יוכלו להביא לידי ביטוי את כישוריהם הטכנולוגיים, היזמיים והניהוליים, וכך להשפיע באופן מיידי."

כך, הוסיפו בטכניון, נולד החיבור בין הפקולטה למרכז הרפואי. לאחר שהועלו כמה רעיונות לפרויקטים משותפים ציינו אנשי המרכז את תרגיל ההיערכות : תרגול של תרחישי מלחמה ואירועים מורכבים מרובי נפגעים.

במרכז הרפואי אמרו כי הבעיה באירועים כאלה היא שהמידע המגוון – מיקומי הצוותים, דרגות הפציעה, העומס במחלקות וכו' – אינו זמין להנהלת המרכז באופן ישיר ובזמן אמת; כדי לקבל את המידע הזה הם נדרשים לפנות לאנשי המחשוב.

עבודה הוליסטית שמטפלת בכל ההיבטים

הסטודנטיות, עם שלי שלם, תומר ביטון ומרק ליפשיץ ממחלקת מערכות המידע של המרכז, החלו במיפוי מקורות המידע כאשר מדובר בכ-150 מערכות שונות, ולכן נדרשה מערכת אינטגרטיבית שתשקף את המידע הרלוונטי באופן ידידותי ופשוט להנהלה.

בטכניון אמרו עוד כי הסטודנטיות ערכו את הפרויקט מתוך גישה של Full Stack – עבודה הוליסטית שמטפלת בכל ההיבטים מהשרת ומסד הנתונים ועד ממשק המשתמש.

לדברי פרופ' קימלפלד, "עבורנו, כאנשי מדעי המחשב, שיתופי פעולה כאלו הינם הזדמנות מצוינת לפתח טכנולוגיות חדשניות. מה שחסר לנו בדרך כלל הוא מאגר המידע העצום שקיים בארגונים ציבוריים ותעשייתיים פעילים, וכאן ניתנה לנו הגישה הזאת בתהליך של שיתוף פעולה הדוק שאיפשר גישה לשרתים ולמידע מבלי לסכן את פרטיות החולים".

בשנים האחרונות פועל המרכז הרפואי לגליל, בראשות בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ד"ר מסעד ברהום, להטמעת מיזמים טכנולוגיים.

ד"ר ברהום אמר: "אין ספק שהאתגר המרכזי היום הוא שילוב ואינטגרציה של מידע הזורם ממערכות רבות ושונות. היכולת לשלב מידע ולייצר תמונת מצב בזמן אמת חיונית לניהול נכון בשעת חירום. אני שמח על שיתוף הפעולה ומאמין כי צפויים לנו מיזמים נוספים שבהם נוכל לשלב כוחות בעיצוב מערך מוביל בתחום מערכות המידע לשימוש בשגרה ובחירום כאחד."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים