AI Overviews של גוגל "מייבש" את הטראפיק לאתרי החדשות
כלי ה-AI משנים את כללי המשחק אונליין ומאיימים על עתיד העיתונות, שכבר חווה ירידה דרמטית של עשרות אחוזים בתנועה לאתרי החדשות והתוכן ● האם יימצא איזון שיאפשר שמירה על תקשורת עצמאית בעידן הדיגיטלי החדש?

ככל שכלי הבינה המלאכותית משתלבים עמוק יותר בעולם החיפוש המקוון, אתרי חדשות ותוכן ותיקים מוצאים את עצמם מול איום קיומי על מודל ההכנסות שלהם. הטכנולוגיות החדשניות שמטרתן לשפר את חווית המשתמש – כמו למשל AI Overviews מבית גוגל, כלי המסכם מידע על השאילתה שהכנסנו במנוע החיפוש של ענקית הטק – מציגות תשובות ישירות לנושאי החיפוש שלנו, ובכך הן פוגעות קשות בתנועה לאתרי התוכן המקוריים.
לפי דיווח מפורט של הוול סטריט ג'ורנל, השקת תכונות ה-AI הללו מובילה כבר כיום לירידה דרמטית בתנועת הגולשים אל אתרי התוכן והחדשות. מו"לים מגלים כי משתמשים אינם זקוקים עוד ללחוץ על קישורים לאתריהם, כאשר כלי ה-AI של גוגל מציע תשובות מקיפות לצורכי הגולש עוד בשלב החיפוש. מדובר בשינוי המדאיג במיוחד את התעשייה של אתרי התוכן, שמתמודדת ממילא עם תקציבים מצטמקים ותחרות עזה על תשומת הלב הדיגיטלית מפלטפורמות המדיה החברתית.
Total visits — May 2025
ChatGPT: 5.492 Billion
Gemini: 527.7 Million
Deepseek: 436.2 Million
Grok: 178.6 Million
Perplexity: 178.6 Million
Claude: 99.68 Million pic.twitter.com/7Pg3jmcn06— Similarweb (@Similarweb) June 11, 2025
הנתונים משרטטים תמונה עגומה
כעת מסתבר כי כמה וכמה גופי חדשות דיווחו על ירידה של עד 50% בתנועה אליהם מאז השקת AI Overviews בצמוד ל-Google Search.
נתונים של סימילארווב (Similarweb) מראים למשל כי תנועת החיפוש האורגנית לאתר הפינגטון פוסט (HuffPost) צנחה ביותר מ-50% בשלוש השנים האחרונות. הוושינגטון פוסט חווה ירידה דומה. עוד נכתב כי הביזנס אינסיידר אפילו חווה ירידה גדולה יותר – של 55% – בהפניות חיפוש אורגניות בין אפריל 2022 לאפריל 2025.
מנכ"לית ביזנס אינסיידר, ברברה פנג, אף צוטטה כשאמרה כי "ירידות תנועה קיצוניות שאינן בשליטתנו" היוו את הדחיפה לקיצוץ של 21% מכוח האדם שנערך בחברה בחודש שעבר. גם הניו יורק טיימס ראה את נתח התנועה מחיפוש אורגני לאתרי המחשב והמובייל שלו יורד ל-36.5% באפריל 2025. מנכ"ל האטלנטיק אף ציין בפני עובדיו, כך על פי הדיווחים, כי ניתן לצפות שהתנועה אל כתב העת האמריקני מגוגל – תצנח כמעט לאפס.
How AI Overviews Shift Traffic From Publishers to Google Ads
Many “source” links lead to more Google SERPs or shopping pages—keeping users inside Google 🔁
Publishers supply the facts, Google monetizes the summary, and the revenue share = 0% 💳https://t.co/ymHy4JhrvX pic.twitter.com/6K80uH9frD
— Cyrus (@CyrusShepard) May 15, 2025
האם העיתונות מתחילה לגסוס?
מעבר לאובדן הקליקים המיידי, קיים חשש עמוק לגבי הקיום ארוך הטווח של העיתונות בכלל. ארגוני חדשות משקיעים משאבים ניכרים בתחקירים מעמיקים ובניתוח איכותי, שלעיתים קרובות ממומנים על ידי אותה תנועה שכלי ה-AI של גוגל מסיטים כעת. ללא אפיק ההכנסה הזה יש חשש אמיתי מפני עתיד שבו עיתונות איכותית תהיה קשה יותר למימון.
בעלי האתרים אינם עומדים מנגד בתגובה לאתגרים אלה. ביניהם רבים פועלים לרגולציה על החברות שפיתחו ומציעות כיום את כלי ה-AI הללו. הדבר קורה במיוחד באירופה, שם מתקיימת בחינה תמידית הדוקה של כוח השוק שבידי ענקיות הטכנולוגיה.
הטענה הרווחת של המו"לים הללו היא שכלי ה-AI של גוגל, כמו גם הכלים האחרים, עושים למעשה שימוש בתוכן שאינו שלהן, וזאת ללא פיצוי או מתן קרדיט הולם על המהלך. את הפרקטיקה הזו הגדירו אחדים מהמו"לים כ"גניבה דיגיטלית". בכתבה של ה-ג'ורנל מדגישים את הדחיפות לערוך דיונים בנושא בקרב מחוקקים של מדינות.
בתוך עידן ה-AI החדשני הזה והשינויים הרבים שהוא מחולל, אתרי תוכן מסוימים החלו בוחנים אסטרטגיות חלופיות בניסיון להסתגל. כך למשל נבדקים שיתופי פעולה עם פלטפורמות טכנולוגיות, מודלים של מינויים והכנסת גיוון בזרמי ההכנסה המוכרים.
הנוסף ישנם גם הסכמי שיתוף תוכן עם חברות AI – הניו יורק טיימס, למשל, חתם עם אמזון על רישיון לעשיית שימוש בתוכן המערכת שלו לאימון פלטפורמות ה-AI של הענקית מסיאטל. גם האטלנטיק חתם על הסכם עבודה מול OpenAI. פרפלקסיטי (Perplexity) – חברת סטארט-אפ בתחום ה-AI – מתכננת לחלוק הכנסות מפרסום עם מו"לי חדשות שהצ'טבוט שלה יציג את תוכנם בתגובה לשאילתה.
As publishers face traffic declines—partly due to AI-generated overviews—new CivicScience data show nearly 60% of U.S. adults distrust AI “quick answers” to news. We covered this and more in our latest webinar. Recap here: https://t.co/CHHO4DkIuM pic.twitter.com/yiEXc35YDa
— CivicScience (@CivicScience) June 11, 2025
עם זאת, כדאי לשים לב לנתון מעניין אחר לגמרי – למרות הירידה בתנועה לאתרים – בין היתר עקב הסקירות שנוצרו בידי הבינה המלאכותית – נתונים חדשים של CivicScience מעידים על כך שכמעט 60% מהמבוגרים בארה"ב אינם בוטחים ב"תשובות מהירות" של בינה מלאכותית בנושאי חדשות.
כך או כך, יש להניח כי העימות בין חידושי ה-AI לבין צרכי אתרי החדשות והתוכן עדין נמצא רק בחיתוליו, בעיקר כשבקרוב גוגל עומדת ללכת צעד אחד נוסף ולהשיק את יכולות מודל ג'מיני שלה כבר בשורת החיפוש במנוע שלה. לכשחידוש זה יתרחש – המשתמשים באמת יקבלו כל מה שרצו לדעת מבלי צורך להגיע לאתרים.
אז האם לבסוף ימצא איזון בין התקדמות טכנולוגית לבין שימור תקשורת תוססת ועצמאית? ימים יגידו.
תגובות
(0)