"ה-AI במערכת החינוך עלולה להפוך לעגל הזהב"
חברי כנסת הזהירו בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה כי הבינה המלאכותית עלולה לפגוע ביכולות החשיבה והביקורתיות של התלמידים, ולדרדר עוד את מעמד המורים

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ יאסר חוג'יראת (רע"מ), קיימה היום (ג') דיון על בית הספר של העתיד, בעקבות חודש הבינה המלאכותית במערכת החינוך, שמשרד החינוך הכריז עליו.
מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החדשנות במשרד החינוך, הציגה את תוכניתו ללימוד בינה מלאכותית במערכת החינוך, והדגישה את שיתוף הפעולה שמתקיים לצורך הוצאתה לפועל עם המגזרים העסקי והביטחוני, שכולל גיוס של כ-3,500 מנטורים מחברות היי-טק ומיחידות טכנולוגיות בצה"ל. עוד הציגה זרביב את המערכת שפותחה במשרד, שנועדה להכשיר הן את התלמידים והן את המורים לשימוש בבינה מלאכותית, באמצעות בוטים ידידותיים ומשחקים שמאתגרים את התלמידים. היא ציינה כי 50 אלף מורים כבר עברו הכשרות בנושא ה-AI, וכי התהליך יימשך גם בשנים הבאות.
האם ה-AI תדרדר את מערכת החינוך עוד במדדים הבינלאומיים?
ח"כ משה (קינלי) טור פז מיש עתיד אמר כי הוא מברך על המהלך, אבל הזהיר שהבינה המלאכותית עלולה להפוך במערכת החינוך לעגל הזהב. "יש להקפיד על כך שהבינה המלאכותית בבתי הספר לא תהפוך לעגל הזהב, ותפגע ביכולות החשיבה והביקורתיות של התלמידים, ובעיקר להקפיד על כך שאיכות החינוך לא תובל על ידי תשתיות וטכנולוגיה, אלא על ידי המורים", אמר.
עמדה דומה הציגה ח"כ מטי צרפתי הרכבי, גם היא מיש עתיד. היא אמרה כי "אסור לשכוח שמצבה של מערכת החינוך בארץ הוא בכי רע על פי כל המדדים הבינלאומיים, והבינה המלאכותית לא תפתור את כל הבעיות. יש להקפיד על כך שהבינה המלאכותית תוטמע במערכת החינוך בשום שכל, ולא תיקח מהילדים אתת יכולת החשיבה".
ד"ר תומר סיימון, המדען הראשי של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, אמר בדיון כי "מאז 2020, מערכת החינוך נמצאת במצב של פערי למידה וחוסרים הולכים וגדלים, על פי מדד ה-OECD. לבינה המלאכותית יש סיכוי לשנות את המצב ומיקרוסופט משקיעה במורים, שבהם היא רואה כסוכני שינוי, והם חייבים לקבל את הכישורים הנדרשים על מנת שיהיו רלוונטיים לתלמידים".
נועה אלפנט לפלר, אחראית מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בגוגל, ציינה ש-"הגישה שלנו לבינה מלאכותית מתומצתת לשלוש מילים: תעוזה, אחריות ויחד". עוד היא ציינה כי גוגל השיקה תוכנית לימודים מקיפה לבינה מלאכותית, בשיתוף קרן רש"י, וכן ארגונים וחברות מהמגזרים השלישי והעסקי.
יו"ר הוועדה, ח"כ חוג'יראת, סיכם באומרו כי "אנחנו רואים בצורה חיובית את ההתקדמות המשמעותית בשילוב מערכות בינה מלאכותית בחינוך, אך חיוני לשים דגש על סוגיות הבטיחות ושמירת פרטיות המידע". הוא ביקש ממשרד החינוך לקבל דיווח האם, ואם כן מהן, תוכניות ההנגשה של לימודי הבינה המלאכותית בכפרים הלא מוכרים בנגב, שבחלק מהם אין תשתיות לאינטרנט ותקשורת. "עלינו לתת מענה לאתגרי האוריינות הדיגיטלית והשפתית, תוך שמירה על מקומו המרכזי של הצוות החינוכי בתהליך הטמעת הכלים החדשים", אמר.
נשמע כמו טענות מטעם ההסתדרות. כן המקצוע הזה צריך להיות מומצא מחדש, לא מעביר ידע אלה כמאמן. מערכת החינוך כבייביסיטר סיימה את תפקידה בן 150 השנים.
בתור מורה מתחיל אני לא מבין איזה יתרון ל AI במערכת החינוך , הרי המטרה היא לעורר התלמידים את אהבת הידע , את הרצון ללמוד מתוך סקרנות , את האמונה ביכולות שלהם .... בינה מלאכותית היא בעיקר מקור לידע ולא להבנה , ולכן אני לא רואה מה היתרון בעך
לדרדר את מערכת החינוך יותר ממה שהיא כבר אי אפשר , אם ילדים קטנים מתאבדים כל שני וחמישי מדובר במערכת שצריך לפרק אותה מהיסוד ולבנות חדש אולי כמו כל המדינה הזו בעצם
"It will be "brain paralysis
זה כבר קורה, מנהלים ששים לשים את ההוראה בצד והילדים מנצלים זאת להעות מאובנים ולא יצירתיים וחושבים. חבל יהיה קשה לתקן את הטמטום של הריצה בעיניים עצומות לתהום. עברנו קורונה , מלחמה ועכשיו טירוף חדש להפוך את ילדי ישראל לזומבים. כל הכבוד למשרד החינוך
מערכת החינוך כל כך מיושנת ולא יעילה ומועילה. שהיא כמעט מיותרת. חוץ מאחוז מסויים של מורים איכותיים... כבר עדיף ai. אפילו עדיף מחשבון קסיו. הגיע הזמן לשדרג את השיטה ואת צורת החשיבה לשנות את כל המערכת-בייביסיטר-גרועה הזו מהיסוד
זה כל כך ברור.. מה יש להזהיר. עגל זהב? לא יודע, יותר נכון מנגנון מפלצתי לריקון התודעה האנושית והפיכתם של בני האדם לגרוטאות בשר ודם.
המורים כבר מזמן לא רלוונטים ,לא בידע ולא באיכפתיות והתוצאות מעידות על כך.העליה הכי גבוהה בשכר עם הירידה הכי גדולה בהישגים,של התלמידים. ה-Ai תציל את ילדנו.אם לא מלמדים שלא יפריעו.
חשיבה ביקורתית גם ככה לא נלמדה בבתי הספר. יותר מזה, דווקא AI מדגיש את החשיבות ח.ב ( כי לא כל מה שהוא נותן אכן מושלם ויש לשפרו
כבר עגל זהב. כמה כסף נשפך על זה! הוציאו מורים מאמצע ימי עבודה להשתלמויות. ומורים ישענו על הדבר הזה ויהיו עוד פחות מקצועיים. לא עגל. פר.