ההיי-טק מתגייס להניע את מהפכת הבינה המלאכותית בבתי הספר

3,500 מנטורים מ-400 חברות היי-טק ילוו מורים ותלמידים במסגרת חודש הבינה המלאכותית במערכת החינוך, שעליו הכריז היום משרד החינוך

מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך.

משרד החינוך פתח היום את חודש הבינה המלאכותית בכל מערכת החינוך היסודית והעל-יסודית, במטרה לשלב את כלי הבינה כחלק אינטגרלי ממערך הלימודים והן ככלי עזר להוראה ועבודת המורים. המיזם הגדול הזה נעשה, בין היתר, בעזרת 3,500 מנטורים, מנכ"לים ועובדים מ-400 חברות טק במשק, שישתלבו בבתי הספר בארץ ילוו את המורים ואת הצוות החינוכי בשילוב כלי בינה במערכת החינוך ובעבודתם השוטפת. מדובר בהתגייסות חסרת תקדים של אנשי התעשייה, שמבינים את החשיבות האתגר שילוב הבינה המלאכותית.

"מטרת חודש הבינה המלאכותית היא להעניק לכל תלמיד וצוות חינוכי הבנה בסיסית של כלי הבינה ולשלבם בתהליכי למידה ופרויקטים חינוכיים חדשניים, ולוודא שאף אחד לא יישאר מאחור", אומרת מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך, שמובילה את המיזם. "מדובר ביוזמה שנועדה לא רק לצייד את התלמידים והמורים בכלים טכנולוגיים, אלא גם בכישורים לעתיד. אנחנו רוצים לגדל את דור החוקרים והמפתחים של העתיד, שצה"ל והתעשיה זקוקים להם, והיוזמה שמתחילה היום היא חלק מתוכנית אסטרטגית של בינה מלאכותית ששקדנו עליה מספר שנים, שכוללת כמה זרועות. אנחנו בחרנו להתחיל עם ההון האנושי, כי לדעתנו זה המפתח להנעת מהפיכת הבינה בבתי הספר".

במסגרת חודש הבינה, כל מנטור יתנדב במשך 10 שעות לפחות וילווה את המורים והמנהלים בכל בית ספר לפי הצרכים והרמות שלו. " ההתגייסות של ענף ההיי-טק היא מדהימה", אומרת זרביב, "והיא ללא ספק תהיה חלק מהשינוי שאנחנו רוצים להוביל בבתי הספר".

לצורך מהפיכת הבינה בבתי הספר, המשרד פיתח פלטפורמה ייעודית, הכוללת בוט, שבעזרתו יוכלו התלמידים והמורים ללמוד באופן עצמאי כיצד להשתמש בכלי בינה באמצעות הבוט ג'ימיני של גוגל, גלריה של תכנים, מערכי שיעור, סרטונים וכלים, המותאמים לכל הגילאים, לכל סוגי המגזרים במערכת החינוך, כאשר לכל אחד ימתינו התכנים המתאימים לו.

"הפלטפורמה שפותחה כוללת רישיונות שמשרד החינוך רכש בצ'אט של גוגל, והיא תהיה זמינה לכל תלמיד ומורה כנגד הרשאה מתאימה. במסגרת ההכנות להכנסת הבינה לבתי הספר נעשו קבוצות מיקוד עם תלמידים, שאמרו ,בין היתר, כי הם אוהבים ללמוד דרך משחקים. "במערכת שפיתחנו יש את המשחק מיינקראפט, שבאמצעותו התלמיד לומד לחקור ולהשתמש בכלי בינה", אומרת זרביב. השימוש בבינה באמצעות הכלים השונים שיש במערכת מקנה לתלמידים יכולת לאסוף נקודות, יש גם תחרויות ובסוף חודש פברואר תתקיים גם אליפות שנושאת פרסים באירוע בהשתתפות כל בתי הספר. וזו רק דוגמה אחת".

זרביב מציינת, כי חודש הבינה הוא רק התנעה, ומצופה מכל בתי הספר לשלב מעתה את נושא הבינה בכל תחומי הדעת, תלמידים ומורים, כל אחד באזורים שלו וביחד בכיתות.  היא מוסיפה, כי "נעשתה עבודה מאוד יסודית של המזכירות הפדגוגית להעלות מערכי שיעור בהיקפים נרחבים. כל מנהל בית ספר ינתב את התוכניות ויבחר את החומרים בהתאם לצרכים של בית הספר שלו".

כיצד תיעשה הבקרה והמדידה לוודא שאכן המיזם השיג את מטרותיו

"יש מערכת שלמה של הערכת ומדידה שפיתחנו לדרגים השונים ולקהלי היעד השונים. המערכות בודקות את רמת החשיפה של כל בית ספר ולאיזו דרגת כשירות הגיעו התלמידים והמורים. הבקרות הם ברמת הנהלות המחוזות, הרשויות, בתי הספר ובקרות ארציות שלנו. יש מדדים ברורים גם לגבי המורים. גם למנטורים יצרנו מערכות מדידה, לבקשתם, כדי לבדוק את הצלחת האימפקט שלהם".

כיצד תנהלו את האתגר, שלפיו תלמידים פשוט יעתיקו עבודות שלמות מהצ'אט, שלא זו הכוונה.

"כפי שאמרתי, יש רמות שונות של עבודה עם הבוט. ילדים שכבר מכירים את הבוט או בתי ספר מצטיינים יכולים תוך רבע שעה לסיים את עבודת הלימוד ולעבור לעבודה בפועל עם הצ'אט. בהקשר של עבודות ומבחנים, יש גלריה עשירה עם חומרים מתקדמים וסביבות עבודה ייעודיות לעבודה עם כלי בינה. לצורך העניין, מורה שיבקש מהתלמידים עבודה בהיסטוריה ייתן להם מטלות שיחייבו אותם לדעת לשאול שאלות, לחפש חומרים, להוכיח שיודעים לבדוק את רמת האמינות, ואז לכתוב.

"השנה נרחיב את הפיילוט של מבחן בגרות במדעי הנתונים, שיש בו חלקים שבהם הנבחנים משתמשים במחשב ובבינה מלאכותית, כאשר כל שלב הוא ברמת קושי גבוהה יותר מקודמו, עם שליטה מתי הנבחן מחובר לאינטרנט ומתי לא. צריך לזכור, שהשנה אנחנו בשנת מעבר, ובשנים הבאות נגדיל את החלק של הבחינות שיהיה בהן שילוב של בינה. החינוך הטכנולוגי, מדעי המחשב, עובר שינוי דרמטי, והוא כולו יהיה מוטה סביב הבינה המלאכותית".

מה את משיבה לאלו שיגלו ספקנות לגבי המהלך, תוך שהם יציינו את הבעיות כמו העדר ציוד, תשתיות, מורים?

"תראה, יש שתי גישות. האחת היא: בואו נצייד את כל בתי הספר בתשתיות, מחשבים, כלים ועוד. הגישה הזו יושמה, אבל עד היום לא הוכחנו קשר ישיר בין הצפת בתי ספר בציוד לבין קידום רמת החינוך. הגישה שלנו אומרת, שכאשר יתחילו להטמיע את כלי הבינה, יהיה ניתן להוכיח את התרומה שלהם לרמת החינוך, לתלמידים ולמורים, ואז גם אתגרי התקציבים יקבלו מענה. עלויות ציודים, כמו מחשבים, כבר אינן יקרות כל כך, ובתוכנית 'גפן' יש כמעט מיליארד שקלים שנועדו בדיוק לצרכים אלו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים