תחקיר קבע: X מוצפת בחודשים האחרונים בתוכן ניאו-נאצי

סקירה שביצעה רשת NBC News זיהתה 150 חשבונות "פרימיום" מאומתים, שפרסמו או הדהדו תוכן פרו-נאצי ואנטישמי, כולל תכני הכחשת שואה ● האם בעידן מאסק הפלטפורמה "חוגגת" את חופש הביטוי או את חופש השנאה?

הרשת החברתית שבבעלותו מוצפת בתוכן אנטישמי וניאו נאצי. אילון מאסק, הבעלים של X.

תחקיר חדש שערכה רשת NBC News בחודש מרץ האחרון, ושהתפרסם השבועף חשף מגמה מטרידה ב-X – פלטפורמת המדיה החברתית שבבעלות אילון מאסק. לפי הממצאים, בחודשים האחרונים חלה בפלטפורמה עלייה בתכנים ניאו-נאציים, כולל הכחשת שואה ורטוריקה לאומנית לבנה. בסקירה שביצעה הרשת זוהו לדבריה 150 חשבונות "פרימיום" מאומתים שפרסמו או הדהדו תוכן פרו-נאצי ואנטישמי, כולל תכני הכחשת שואה מפורשים.

החשיפה של המצב החמור הזה מעלה שאלות רציניות לגבי גישתו של מאסק ל"חופש הביטוי" וההשלכות האפשריות שלה.

עליונות לבנה ולאומנית לצד ניאו נאציזם

הסקירה שביצעה הרשת זיהתה את נוכחותם של חשבונות לאומנים לבנים בולטים בפלטפורמה, המפיצים ב-X דברי שטנה. על אף ש-NBC News לא פרסמה שמות משתמש ספציפיים, כדי להימנע מקידום חשבונות אלה, הדו"ח שלה מפרט את הימצאותם של חשבונות דומים ומאומתים (משמע חשבונות פרימיום בתשלום שהתוכן שלהם זוכה לחשיפה גבוהה יותר), אשר להם מספר עוקבים גדול. החשבונות הללו מקדמים בגלוי אידיאולוגיה לאומנית לבנה ותיאוריות קונספירציה גזעניות, וכן לא חוששים להפיץ תכנים אנטישמיים מובהקים. 

כאמור, לפי הדיווח, הבדיקה מצאה עלייה בממים ופוסטים המכחישים או מנרמלים את השואה, וזו חלה לדברי הכותבים בחודשים האחרונים. ב-NBC תיעדו חשבונות המשתמשים בהשמצות ובשפה מלאת שנאה, אשר מכוונת ישירות ליהודים. לטענת הרשת, חלק מהחשבונות אף קידמו אלימות נגד יהודים, תוך הפרה ישירה של הנחיות הבטיחות של X.

הדו"ח מתאר חשבונות הדוגלים ביצירת אומה לבנה נפרדת – עיקרון ליבה של אידיאולוגיית עליונות לבנה לאומנית. דיווחים אלה משתמשים לעתים קרובות בשפה מלהיבה ומקדמים שנאה כלפי גזעים ומוצאים אתניים שונים. בנוסף, ב-NBC מצאו חשבונות המשתפים ומקדמים תעמולת עליונות לבנה, כולל סמלים ומניפסטים מוכרים, וכן שעוסקים בהתרפקות היסטורי שיקרית ובשבח והלל לדמויות גזעניות מוכרות.

התחקיר גילה גם כי "במהלך תקופה אחת של שבעה ימים בחודש מרץ, שבעה מהפוסטים הפרו-נאציים הנפוצים ביותר ב-X צברו 4.5 מיליון צפיות בסך הכל. פוסט אחד, עם 1.9 מיליון צפיות, קידם תיאוריית קונספירציה שקרית שהופרכה זה מכבר, לפיה 6 מיליון יהודים לא מתו בשואה". לפי הדיווח, יותר מ-5,300 חשבונות מאומתים ולא מאומתים שיתפו מחדש את הפוסט המסוים הזה, ופוסטים פופולריים אחרים שותפו מחדש מאות פעמים כל אחד.

מאסק שחרר את הציפור – ואת השנאה?

נזכיר כי הבעלים הדומיננטי של X, שרכש אותה באוקטובר 2022 ב-44 מיליארד דולר, ידוע כאדם שלדבריו דוגל בחופש הביטוי. כשהשתלט על הרשת החברתית המצייצת, אחד הדברים הראשונים שמאסק עשה היה לפרק גופים פנים-ארגוניים בטוויטר (כפי שכונתה אז), כמו המחלקה שהייתה אמונה על סינון וניטור התוכן בפלטפורמה, שעליה ניצחה עורכת הדין הבכירה ויג'איה גאדה. גאדה נחשבה בעיני מאסק כאויבת של רעיון חופש הביטוי, שאותו היה בכוונתו לקדם בשירות שרכש.

בנוסף יישם מאסק מייד עם הפיכתו לבוס שורה של צעדים דרסטיים בחברה, כולל פיטורי חברי הנהלה, שהבכיר בהם היה המנכ"ל פרג אגרוואל. בתקשורת העולמית דווח אז כי אגראוול וגאדה יצאו ממטה החברה מלווים באנשי אבטחה, ובמקביל צייץ מאסק: "הציפור חופשיה".

אלא שהמדיניות החדשה לא ממש הוכיחה את עצמה ככזו שמקדמת שיח בריא יותר, ואם הדבר לא היה ברור לפני אירועי הדמים הנוראיים של ה-7 באוקטובר, הרי שלאחריהם הוא התחוור ביתר שאת, כשהשירות הוצף בתוכן אנטי ישראלי ופרו חמאסי.

בהמשך מאסק עצמו הסתבך וספג טענות שהוא אחראי לקידום של תיאוריית הקונספירציה המפורסמת "ההחלפה הגדולה", שהופנתה במקרה המסוים כנגד יהודים. הדבר אירע כשיזם הטק המפורסם כתב ב-X תגובה למשתמש ששיתף פוסט נגד אנטישמיות וקבע שליהודים אין בעצם זכות דיבור כי גם הם מקדמים שנאה ללבנים. מאסק ענה לו אז: "זו האמת לאמיתה".

על התבטאות זו "זכה" מאסק לביקורת חריפה במיוחד, שהצטרפה לביקורות הרמות נגדו מצד שלל גורמים על כך שהוא מקדם שיח שנאה בכלל, ואנטישמיות בפרט, בפלטפורמה שלו, ומפיץ בה לא מעט פייק ניוז נגד ישראל, במיוחד מאז תחילת המלחמה. בין אותם גורמים נכללה גם הליגה נגד השמצה, שמשימתה היא מאבק באנטישמיות ובשנאה אונליין.

הביקורת הזו, בין היתר, הובילה לבסוף לכך שלא מעט מפרסמים גדולים ב-X הודיעו כי יפסיקו לפרסם בה, או שהם שוקלים זאת, ביניהם חברות עתירות תקציבי פרסום כמו Airbnb, אמזון, קוקה קולה, מיקרוסופט, יבמ ואורקל. בהמשך, מסמכים פנימיים של החברה שחשף הניו יורק טיימס העריכו כי X תפסיד כתוצאה מהחרם הזה הכנסות של 75 מיליון דולר – סכום לא כל כך גדול במונחים של מאסק, אבל גם שאינו סכום מבוטל כלל וכלל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

המצב גרם בסופו של דבר למאסק לחצות את האוקיינוס ולהתייצב בישראל, לסיור בחורבות עוטף עזה יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך מירוק תדמיתו.

כל ההתרחשויות הללו שנרשמות מאז שמאסק אוחז בהגה של X הבהירו לרבים אילו סכנות פוטנציאליות יש בקידום חופש הביטוי חסר המעצורים שהוא מבצע.

השאלה כעת היא מה יהיו ההשלכות של הממצאים החדשים על תכנים ניאו-נאציים ומכחישי שואה ש"חוגגים" ב-X בעידן מאסק, שבעבר הלא כל כך רחוק הצהיר במפורש שחשוב להראות מגוון רחב של דעות, גם אם הן כאלה שלא כולם מסכימים איתן. גישה זו יצרה, כך הולך ומתבהר, כר גידול לקבוצות שנאה, הובילה לחרם המפרסמים שחוותה X, אבל מה שלא ידוע הוא איזה אימפקט מופנם ורחב בהרבה יש לה על המין האנושי.

בתגובה לתחקיר של NBC ביקש נציג של X מהרשת דוגמאות לממצאיה, וקיבל ממנה 13 דוגמאות לחשבונות המפרסמים תוכן פרו-נאצי. שעות לאחר מכן, לדברי NBC, ברשת החברתית שמה תוויות על כמה מהפוסטים שסופקו כדוגמאות, אך כולם נשארו בה ולא הוסרו. בנוסף, נציגי X לא ענו על שאלות כתובות ולא הסכימו לראיון בנושא, אבל שלחו לגוף החדשות קישור לפוסט בבלוג מספטמבר שאומר כי ל-X יש "אפס סובלנות" לדיבור אלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים