המבוכה למודיעין נמשכת: מפקד 8200 ניהל חשבונות במדיה החברתית

לפי הגרדיאן, המפקד, תא"ל יוסי שריאל, ניהל חשבונות פייסבוק, אינסטגרם, סקייפ ולינקדאין, ופרסם ספר באמזון ש-"מתאר בפירוט את המודל החדשני של אמצעי ה-AI שבהם ישראל משתמשת במלחמה" ● בצה"ל מגבים את הקצין

עוד פרטים על ה-"שובל" שמפקד 8200 השאיר ברשת.

המבוכה הדיגיטלית למודיעין הישראלי נמשכת: הגרדיאן הבריטי, שחשף ביום ו' האחרון את זהותו – שהייתה שמורה בסוד – של מפקד יחידה 8200, תא"ל יוסי שריאל, פרסם אמש (ג') את חלקו השני של התחקיר על הקצין הבכיר. לפי העיתון, הקצין ניהל גם – בניגוד לנהלים – חשבונות פייסבוק, אינסטגרם, סקייפ ולינקדאין.

חשבון הפייסבוק, שנמחק בשבוע שעבר, כלל תמונה של שריאל ואף קושר לעמוד בעל זיקה לבוגרי יחידה 8200. עוד ציין העיתון הבריטי כי בחשבון הלינקדאין שלו צוינה דרגתו.

כמו כן, פורסם כי באחד החשבונות הייתה כתובת מייל שכללה את שמו המלא של שריאל, וגם כי הוא היה פעיל בעריכה ובתרומה ל-ויקיפדיה בשפה העברית. גם שם הוא השתמש בשמו האמיתי. כמו כן, לפי הגרדיאן, פרטי הקצין פורסמו במסמך ממשלתי שהיה ברשת.

ספר שפרסם תא"ל שריאל באמזון הוביל לתחקיר דיגיטלי שאותו ערכו בעיתון, וממנו נתגלה חשבון גוגל פרטי שלו, פרטי זיהוי ייחודיים וקישורים למפות שבחשבון. הספר פורסם ב-2021 ומחברו כונה תא"ל YS. שריאל כתב את הספר The Human Machine Team (צוות המכונה האנושית), ובו הוא תיאר "חזון רדיקלי", שמפרט את זווית הראייה שלו על בינה מלאכותית ויכולותיה העתידיות להביא לשינוי ביחסים בין אנשי הטכנולוגיה למכונות, ובתוך זה את התפיסה העתידית, שתשלב באופן עמוק יותר בין לוחמים ל-AI. לפי האתר, הספר מתאר בפירוט את המודל החדשני של אמצעי ה-AI שבהם ישראל משתמשת במלחמה הנוכחית.

פרסום שמו של תא"ל שריאל מגיע ברקע הביקורת שנמתחה על היחידה הטכנולוגית שבראשה הוא עומד, שלא צפתה את מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. בגרדיאן צוין כי "הטעות הביטחונית עשויה להפעיל לחץ נוסף על שריאל, שאומרים שהוא 'חי ונושם' את המודיעין, אך כהונתו בניהול חטיבת מודיעין הסייבר העילית של צה"ל הפכה שנויה במחלוקת… מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, יחידה 8200 הואשמה ב-'היבריס טכנולוגי', שבא על חשבון טכניקות איסוף מודיעין קונבנציונליות יותר".

מה אומרים בדובר צה"ל?

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ש-"מפקד 8200 הינו קצין ערכי, שמוביל את יחידתו במהלך המלחמה. טענות שמטרתן לצייר את התנהגותו כבלתי אחראית ופזיזה משוללות כל יסוד. קצינים בצבא רשאים, על פי הפקודות, להחזיק בעמודי רשתות חברתיות אישיים. לאור הפרסומים האחרונים ובהתייעצות עם גורמי המקצוע, הוא החליט למחוק את העמודים, למען ביטחון משפחתו". בתגובתו התייחס דובר צה"ל גם לטענה לגבי הפעלת עמוד הוויקיפדיה ומסר כי "מדובר בפעילות שנעשתה ב-2004, בעת שהוא היה סטודנט באוניברסיטה, כחלק מקבוצה שלקח בה חלק במסגרת לימודיו האקדמיים, שעסקה בפיתוח ידע גלוי".

בנוגע לספר באמזון אומרים בצבא כי "הוא פורסם לפני כמה שנים והכתובת המוזכרת בו לא משמשת את הקצין באופן אישי, ולא נעשה בה שימוש בעבר. עם זאת, חשיפת פרטיו האישיים של הקצין הינה תקלה. הנושא ייבדק כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים